Using 133Xe-DSPECT, measurements of regional cerebral blood flow (rCBF) were performed before
and after stimulation with 1 g of Diamox® in 55 patients with symptomatic occlusion of the internal carotid artery (ICA) and
26 patients without evidence of brain disease (normals). In normals, a negative correlation
(r = -0,74) of the Diamox-induced increase of hemispheric blood flow (reserve capacity)
and rCBF at rest was observed. In 48 of the 55 patients (87%) with ICA-occlusion a
reduced reserve capacity was found. The extent of reduction, however, did not correlate
with the findings of transmission CT, because 15 of 21 patients (71 %) with normal
CT-scans presented a moderate to severe reduction of reserve capacity. In contrast,
reserve capacity corresponded to the extent of arterial collateralisation as documented
by cerebral panangiography. In 31 patients EC/IC-bypass surgery was performed. In
follow-up studies reserve capacity increased, especially in patients who had a severe
reduction preoperatively. Therefore, the combined measurement of rCBF at rest and
of reserve capacity is a sensitive, non-invasive method for the diagnosis of (even
bilateral) cerebrovascular disease and can be helpful to identify patients with hemodynamic
ischemia, who may benefit from EC/IC-bypass surgery.
Zusammenfassung
Mittels 133Xe-DSPECT wurde die regionale Hirndurchblutung (rCBF) vor und nach Stimulation mit
1 g Diamox gemessen. Bei 55 Patienten mit symptomatischem Verschluß der A. carotis
interna (ICA) und 26 Patienten ohne zerebrale Erkrankung (Normalkollektiv) erfolgte
die rCBF- Messung in Ruhe sowie 15 min nach Diamox. Unter Beurteilung der mittleren
Hemisphärenperfusion fand sich eine reziproke Abhängigkeit des Diamox-induzierten
rCBF-Anstiegs (Reservekapazität) von der Ruhedurchblutung (r = -0,74). Bei 48 von
55 Patienten (87%) mit ICA-Verschluß wurde eine Einschränkung der Reservekapazität
gefunden. Der Schweregrad dieser Einschränkung zeigte keine Korrelation mit den Befunden
der kranialen Transmissions- CT, da 15 von 21 Patienten (71%) mit unauffälligem CT-Befund
eine mittel- bis hochgradige Verminderung der CVRC aufwiesen. Dagegen korrelierte
die Höhe der Reservekapazität mit dem panangiographisch nachgewiesenen Ausmaß der
zerebralen Kollateralversorgung. Bei 31 Patienten wurde eine extraintrakranielle (EC/IC)-
Bypassoperation durchgeführt. rCBF- Verlaufskontrollen (3-12 Monate postoperativ)
zeigten eine Verbesserung der Reservekapazität vornehmlich bei den Patienten, die
präoperativ eine hochgradig eingeschränkte Stimulierbarkeit nach Diamox-Gabe aufwiesen.
Die kombinierte Messung von zerebraler Ruhedurchblutung und Reservekapazität ist demnach
eine sensitive nichtinvasive Methode zur Diagnostik zerebrovaskulärer Erkrankungen
und ermöglicht eine genauere Abgrenzung von Patienten mit zerebraler Ischämie, die
von einer Bypassoperation profitieren können.