Nuklearmedizin 1988; 27(04): 147-150
DOI: 10.1055/s-0038-1629446
Review Articles
Schattauer GmbH

Measurement of Glomerular Filtration Rate by Impulse Synthesis: Clinical Validation and Optimization

Glomeruläre Messung Filtrationsrate nach Impuls Synthese: Klinische Validierung und Optimierung
B. Palagi
*   From the Servizio di Medicina Nu- cleare, Universitâ di Parma, Italy
,
F. Villa
**   Ospedale di Saronno, and the Istituto di Ecologia Universitâ di Parma, Italy
,
P. Verga
*   From the Servizio di Medicina Nu- cleare, Universitâ di Parma, Italy
,
Angela Broggi
*   From the Servizio di Medicina Nu- cleare, Universitâ di Parma, Italy
,
F. Guzzini
***   The II Divisione di Medicina Interna, Universitâ di Parma, Italy
,
C. Cozzi
***   The II Divisione di Medicina Interna, Universitâ di Parma, Italy
,
Alessandra Tomasi
***   The II Divisione di Medicina Interna, Universitâ di Parma, Italy
,
R. Picozzi
*   From the Servizio di Medicina Nu- cleare, Universitâ di Parma, Italy
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 14 December 1987

22 February 1988

Publication Date:
04 February 2018 (online)

Impulse synthesis is a technique which relies upon the logic of continuous infusion but extracts the clearance value from single-injection data by shifting and adding them until an asymptotic value is attained. This study has been aimed at validating and optimizing clinically the measurement of glomerular filtration rate by impulse synthesis. A single intravenous injection of 51Cr-EDTA has been made in 32 patients and plasma activity monitored over the next 6 h. Glomerular filtration rate computed by a single-exponential fit method (GFR- SEF) has been shown to be significantly (p <0.001) overestimated when compared with the glomerular filtration rate obtained by the impulse synthesis technique (GFR-IS) in spite of an excellent (r = 0.989) linear correlation between the two sets of data. On the other hand, the comparison between GFR-IS and 24-h creatinine clearance has not shown any significant difference. Moreover, we have found that in patients with severe renal failure GFR-IS is overestimated when the sampling time span is shortened to 3 h. On the other hand, GFR-IS is slightly underestimated in patients with severe renal failure when the convolution time interval is increased over a few minutes.

Zusammenfassung

Die Technik der Impulssynthese stützt sich auf die Logik der kontinuierlichen Infusion, aber sie bezieht den Wert der Clearance aus den Daten einer einzigen Injektion und verändert und summiert sie, bis ein asymptotischer Wert erreicht wird. Diese Studie hat die klinische Bestätigung und die Optimierung der Messung der glomerulären Filtrationsrate durch die Impulssynthese als Zweck. Eine einzige intravenöse Injektion von 51Cr- EDTA wurde bei 32 Patienten vorgenommen und die Plasmaaktivität in den 6 darauffolgenden Stunden überwacht. Es wurde gezeigt, daß die glomeruläre Filtrationsrate nach dem Single-Exponential-Fit (GRF-SEF) gegenüber der Impulssynthese-Technik (GFR-IS) signifikant (p <0,001) überschätzt wird, trotz einer exzellenten (r = 0,989) linearen Korrelation zwischen beiden Datengruppen. Im Gegensatz dazu ergab der Vergleich zwischen GFR-IS und 24-h-Kreatinin- Clearance keine signifikanten Unterschiede. Außerdem haben wir festgestellt, daß die GFR-IS bei Patienten mit schwerem Nierenversagen überbewertet wird, wenn die Zeitspanne der Probenentnahmen auf 3 h verkürzt wird. Die GFR-IS wird dagegen in Patienten mit schwerem Nierenversagen leicht unterbewertet, wenn das Konvolutionszeitintervall über einige Minuten ausgedehnt wird.

 
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