To study the effect of septic pulmonary hypertension on right/left ventricular intrapericardial
interactions thirteen trauma patients, seven septic and six non-septic controls, were
compared. Ventricular volumes were derived from firstpass or gated equilibrium radionuclide
angiocardiography, and related to body surface area. Systemic and pulmonary pressures
were measured invasively. Pulmonary arterial pressure was significantly increased
in the sepsis group. Although right ventricular end-diastolic volumes were higher
in sepsis, left ventricular end-diastolic volumes were not decreased. In terms of
intrapericardial right/left ventricular interactions these results indicate that the
right and left ventricles operate independently in septic pulmonary hypertension.
Zusammenfassung
Ziel der Studie war die Untersuchung rechts/links-ventrikulärer Interaktionen bei
septischer pulmonaler Hypertension. Sieben septische und sechs nichtseptische Patienten
wurden verglichen. Ventrikelvolumina wurden radionuklidangiokardiographisch gemessen.
Systemische und pulmonale Drücke wurden invasiv bestimmt. In der septischen Gruppe
war der pulmonalarterielle Druck signifikant erhöht. Obwohl die rechtsventrikulären
enddiastolischen Volumina in der septischen Gruppe erhöht waren, waren die linksventrikulären
enddiastolischen Volumina in der septischen Gruppe normal. Bezüglich der untersuchten
rechts/links-ventrikulären Interaktionen zeigen diese Ergebnisse, daß der rechte und
linke Ventrikel bei septischen Patienten unabhängig voneinander arbeiten.