Methods Inf Med 1973; 12(02): 118-122
DOI: 10.1055/s-0038-1636101
Original Article
Schattauer GmbH

Discriminant and Bayes Analysis in the Differential Diagnosis of Crohns Disease and Proctocolitis

Diskriminanz- und Bayes-Analyse Bei Der Differentialdiagnose Zwischen Crohn’scher Krankheit und Proctocolitis
C. C. Spicer
,
J. Hywel Jones
,
J. E. Lennard Jones
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Publication History

Publication Date:
10 February 2018 (online)

Proctocolitis and colonic Crohn’s disease have not yet been precisely differentiated and the existence of the latter is still disputed. The study reported here is concerned with identification of the clinical features characterising patients diagnosed clinically as suffering from one or other of these diseases.

A stepwise linear discriminant analysis of 91 possible indicants showed that seven were sufficient to discriminate between the two clinical groups. A further analysis of the patterns of these seven by a Bayesian method which takes account of the interdependence of the indicants showed that only five indicants were necessary for discrimination. The Crohn’s disease patients fell into a much greater variety of patterns than those with proctocolitis most of which fell into only one pattern.

It is suggested that this use of linear discrimination to reduce the number of indicants combined with a subsequent analysis of the patterns of these indicants might be useful in other diseases.

Proctocolitis und Crohn’sche Krankheit sind bisher nicht exakt voneinander abgetrennt worden; die Existenz der letzteren wird immer noch bestritten. Die vorliegende Studie befaßt sich mit der Herausarbeitung der klinischen Kennzeichen bei Patienten, bei denen eine der beiden Krankheiten diagnostiziert worden war. Eine schrittweise lineare Diskriminanzanalyse von 91 möglichen Hinweiszeichen ließ erkennen, daß sieben davon zur Unterscheidung der beiden klinischen Gruppen ausreichend waren. Eine weitere Analyse der Muster dieser sieben Zeichen mit einem Bayes-Verfahren, das die Abhängigkeiten der Kennzeichen berücksichtigt, ergab, daß für die Unterscheidung nur fünf Indikatoren notwendig waren. Die Patienten mit Crohn’scher Krankheit zeigten eine erheblich größere Varianz der Symptomenmuster, während diejenigen mit Proctocolitis fast alle die gleiche Symptomenkonstellation hatten.

Nach Ansicht der Verff. dürfte die Kombination der linearen Diskriminanzanalyse (zur Reduktion der klinischen Kennzeichen) mit einer nachfolgenden Analyse der Symptomenmuster sich auch bei anderen Krankheiten als wertvoll erweisen.

 
  • References

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