Dialyse aktuell 2016; 20(02): 81-85
DOI: 10.1055/s-0042-102548
Nephrologie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Teilstationäre Dialyse – Wozu brauchen wir sie?

Chronic dialysis in the hospital – What do we need it for?
Martin K Kuhlmann
1   Klinik für Innere Medizin und Nephrologie, Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Berlin (Chefarzt: Prof. Dr. Martin K. Kuhlmann)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 March 2016 (online)

Von den aktuell mehr als 80 000 Dialysepatienten in Deutschland werden knapp 95 % im ambulanten Sektor behandelt und lediglich 5 % teilstationär in nephrologischen Krankenhausabteilungen. Trotz dieser geringen Zahl wird die Behandlung chronischer, nicht akut erkrankter Dialysepatienten im Krankenhaus auch in Zukunft ein essenzieller Bestandteil nephrologischer Krankenhausabteilungen bleiben. Nephrologische Schwerpunktabteilungen sind in der deutschen Versorgungsstruktur das „Rückgrat“ für eine umfassende Versorgung der Dialysepatienten zu jeder Tages- und Nachtzeit. Auch für die Weiterbildung des nephrologischen Nachwuchses ist die teilstationäre Dialyse essenziell, da die Behandlung chronischer Dialysepatienten einen integralen und durch nichts zu ersetzenden Schwerpunkt der Ausbildung darstellt. Ohne die teilstationäre Dialyse wäre die Weiterbildung zum Nephrologen vielerorts gefährdet. Im Sinne einer qualitativ hochwertigen akuten und chronischen Dialyseversorgung im Krankenhaus sollte eine Mindestmenge an erbrachten Dialysen gefordert werden. Ohne die Versorgung chronischer Dialysepatienten im Krankenhaus sind sinnvolle Volumina, die zur Qualitätssicherung notwendig sind, kaum zu erbringen. Die im Vergleich mit einer ambulanten Behandlung höheren Kosten einer teilstationären Dialysebehandlung erklären sich durch den erhöhten Pflegeaufwand multimorbider und komplikationsanfälliger Patienten und den entsprechend erhöhten medizinischen, personellen und strukturellen Aufwand. Die deutsche Nephrologie muss auch in Zukunft dafür Sorge tragen, dass chronische Dialysepatienten in einem gewissen Umfang durch nephrologische Krankenhausabteilungen teilstationär oder ambulant versorgt werden können.

Of currently more than 80 000 chronic dialysis patients in Germany, 95 % are treated in the ambulatory sector and just 5 % in hospitals with nephrology units. In spite of this small number, the treatment of chronic, not acutely ill dialysis patients in the hospital – in a kind of out-patient setting – will remain an essential part of the clinical spectrum of nephrology in the future. Clinical nephrology units are building the backbone for an intersectorial 24/7 emergency dialysis availability for dialysis patients all over Germany. Treatment of chronic dialysis patients in the hospital is essential for the education of nephrology residents as it is an integral and non-exchangeable key aspect of the nephrology curriculum. Reducing the ability of hospital nephrology units to perform chronic dialysis in an out-patient setting would certainly reduce qualification possibilities for young nephrologists in training. In order to guarantee a high-quality of acute and chronic dialysis treatments in the hospital, a minimum number of peritoneal and hemodialysis treatments to be performed by hospital dialysis units should be established. Without giving nephrology units the option to offer dialysis to chronic dialysis patients in the hospital, it is hardly possible to reach reasonable volumes that are necessary for quality assurance. The higher costs of an out-patient dialysis treatment in the hospital in comparison to an ambulatory treatment is explained by the higher care burden for hospital-based multimorbid dialysis patients, which are prone to complications, and the respective medicinal, personal and structural efforts. In the light of a well-established intersectorial patient care system in Germany and the urgent need for an adequate number of nephrology subspeciality training sites, German nephrology has to ensure that hospital-based nephrology units will continue to have the opportunity to treat chronic dialysis patients in an out-patient setting.