Abstract
Granulomatosis with polyangiitis (GPA) is a potentially life-threatening, rare disease.
The etiology is unknown. GPA is histomorphologically characterized by extravascular
necrotizing granulomatous inflammation and a systemic necrotizing vasculitis of small
to medium-sized vessels. Clinically, a pulmonary-renal syndrome with pulmonary infiltrates,
alveolar hemorrhage and a rapidly progressive glomerulonephritis is seen in about
80% of the cases with generalized disease. GPA is associated with proteinase 3-specific
anti-neutrophil cytoplasmic autoantibodies (PR3-ANCA). Treatment is guided by severity
of organ involvement and disease activity. Cytostatic immunosuppressants or the monoclonal
anti-CD20 antibody rituximab are applied.
Teaser
Die Granulomatose mit Polyangiitis (GPA) ist eine seltene Erkrankung ungeklärter Ätiologie,
die lebensbedrohlich verlaufen kann. Bei der immunsuppressiven Therapie sind jedoch
in den letzten Jahren deutliche Fortschritte zu verzeichnen. Der Beitrag schildert
die wichtigsten Erkenntnisse zu Pathogenese und Histomorphologie und fasst die aktuellen
Empfehlungen zu Diagnostik und Therapie zusammen.
Schlüsselwörter
Granulomatose mit Polyangitiis - ANCA - Proteinase 3 - Nekrose - Entzündung
Key words
Granulomatosis with polyangitiis - ANCA - Proteinase 3 - Nekrosis - Inflammation