Dtsch Med Wochenschr 2017; 142(12): 889-895
DOI: 10.1055/s-0042-111746
Dossier
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ernährung bei Krebs: geeignet zur Vorbeugung und Therapie?

Nutrition in Cancer: Effective in Prevention and Treatment?
Jann Arends
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 June 2017 (online)

Abstract

Nutritional effects on cancer occurrence and on treatment outcome in cancer patients may depend on food preferences and on the quantity of foods supplied. However, it has been difficult to reliably show beneficial effects of specific dietary concepts on cancer incidence. On the other hand, obesity as a result of chronic overfeeding has been linked firmly to an increased risk of a number of cancers as well as on cancer recurrence after treatment. Metabolic consequences of obesity and other components of the metabolic syndrome may be responsible for inducing and/or promoting cancer growth and should be antagonized by regular moderate physical activity in healthy subjects and in cancer survivors. During cancer treatment and in patients with advanced disease, inadequate food intake and physical inactivity may lead to malnutrition, while recurrent and chronic systemic inflammatory reactions induce chronic catabolism with a preferential loss of muscle and cell mass, condition referred to as cachexia.

Ernährung dient dem Aufbau und Erhalt des Körpers und seiner Funktionen und ist damit Grundvoraussetzung, um den Tagesablauf und die täglichen Belastungen stabil zu überstehen. Es ist deshalb naheliegend zu überlegen und zu erforschen, ob und inwieweit die Aufnahme von Nährstoffen die Krebsanfälligkeit oder die Tumortherapie beeinflussen.

 
  • Literatur

  • 1 Deutsche Gesellschaft für Ernährung, Österreichische Gesellschaft für Ernährung, Schweizerische Gesellschaft für Ernährungsforschung, Schweizerische Vereinigung für Ernährung. (Hrsg.): Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr. 2. Auflage, 2. aktualisierte Ausgabe.. Neuer Umschau Buchverlag GmbH; Bonn: 2016
  • 2 Huang T. Yang B. Zheng J. et al. Cardiovascular disease mortality and cancer incidence in vegetarians: a meta-analysis and systematic review. Ann Nutr Metab 2012; 60: 233-240
  • 3 World Cancer Research Fund, American Institute for Cancer Research. Food, Nutrition, Physical Activity and the Prevention of Cancer: a Global Perspective. Washington, DC, USA: American Institute for Cancer Research; 2007
  • 4 Boffetta P. Couto E. Wichmann J. et al. Fruit and vegetable intake and overall cancer risk in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC). J Natl Cancer Inst 2010; 102: 529-537
  • 5 Key TJ. Appleby PN. Crowe FL. et al. Cancer in British vegetarians: updated analyses of 4998 incident cancers in a cohort of 32491 meat eaters, 8612 fish eaters, 18298 vegetarians, and 2246 vegans. Am J Clin Nutr 2014; 100: 378S-385S
  • 6 Sinha R. Cross AJ. Graubard BI. et al. Meat intake and mortality: a prospective study of over half a million people. Arch Intern Med 2009; 169: 562-571
  • 7 Knasmüller S. Krebs und Ernährung: Risiken und Prävention – wissenschaftliche Grundlagen und Ernährungsempfehlungen. Stuttgart: Georg Thieme Verlag; 2014
  • 8 Neumeister L. The EU pesticide blacklist. Hamburg: Greenpeace; 2016
  • 9 Mattison JA. Roth GS. Beasley TM. et al. Impact of caloric restriction on health and survival in rhesus monkeys: the NIA study. Nature [electronic article]. 2012 online unter 489(7415). http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3832985/ letzter Zugriff 8.1.2017
  • 10 Calle EE. Rodriguez C. Walker-Thurmond K. et al. Overweight, obesity, and mortality from cancer in a prospectively studied cohort of U.S. adults. N Engl J Med 2003; 348: 1625-1638
  • 11 Goodwin PJ. Ennis M. Pritchard KI. et al. Fasting insulin and outcome in early-stage breast cancer: results of a prospective cohort study. J Clin Oncol 2002; 20: 42-51
  • 12 Uzunlulu M. Telci Caklili O. Oguz A. Association between Metabolic Syndrome and Cancer. Ann Nutr Metab 2016; 68: 173-179
  • 13 Moore SC. Lee IM. Weiderpass E. et al. Association of Leisure-Time Physical Activity With Risk of 26 Types of Cancer in 1.44 Million Adults. JAMA Intern Med 2016; 176: 816-825
  • 14 Arends J. Bachmann P. Baracos V. et al. ESPEN guidelines on nutrition in cancer patients. Clin Nutr 2017; 36: 11-48
  • 15 Eaton SB. Eaton SB. An evolutionary perspective on human physical activity: implications for health. Comp Biochem Physiol A Mol Integr Physiol 2003; 136: 153-159
  • 16 Michaëlsson K. Baron JA. Snellman G. et al. Plasma vitamin D and mortality in older men: a community-based prospective cohort study. Am J Clin Nutr 2010; 92: 841-848
  • 17 Bjelakovic G. Nikolova D. Gluud LL. et al. Mortality in randomized trials of antioxidant supplements for primary and secondary prevention: systematic review and meta-analysis. JAMA J Am Med Assoc 2007; 297: 842-857
  • 18 Fearon K. Strasser F. Anker SD. et al. Definition and classification of cancer cachexia: an international consensus. Lancet Oncol 2011; 12: 489-495
  • 19 Valentini L. Volkert D. Schütz T. et al. DGEM-Terminologie in der Klinischen Ernährung. Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Ernährungsmedizin (DGEM). Aktuelle Ernährungsmedizin 2013; 38: 97-111
  • 20 Arends J. Ernährung von Tumorpatienten. Aktuelle Ernährungsmedizin 2012; 37: 91-106
  • 21 Ravasco P. Monteiro-Grillo I. Vidal PM. et al. Cancer: disease and nutrition are key determinants of patients’ quality of life. Support Care Cancer Off J Multinatl Assoc Support Care Cancer 2004; 12: 246-252
  • 22 Arends J. Bertz H. Bischoff SC. et al. Klinische Ernährung in der Onkologie. S3-Leitline der Deutschen Gesellschaft für Ernährungsmedizin e.V. (DGEM) in Kooperation mit der Deutschen Gesellschaft für Hämatologie und Onkologie e.V. (DGHO), der Arbeitsgemeinschaft „Supportive Maßnahmen in der Onkologie, Rehabilitation und Sozialmedizin“ der Deutschen Krebsgesellschaft (ASORS) und der Österreichischen Arbeitsgemeinschaft für klinische Ernährung (AKE). Aktuelle Ernaehrungsmedizin 2015; 40: e1-e74