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DOI: 10.1055/s-2001-13704
Kolorektales Karzinom bei Cronkhite-Canada-Syndrom
Tumor association in cases of Cronkhite-Canada syndromePublication History
11.2.2001
5.3.2001
Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung
Wir berichten über eine 63-jährige Patientin, die 2 Jahre nach Diagnosestellung eines Cronkhite-Canada-Syndroms ein Adenokarzinom im Colon sigmoideum entwickelte und palliativ hemikolektomiert wurde. Das Operationspräparat wurde zur DNA-Sequenzierung und immunhistologischen Untersuchung aufbereitet und zeigte eine p53-Mutation ohne Veränderung des APC- und ras-Gens. Zusätzlich fanden sich Transkriptionsprodukte des erbB2-Protoonkogens.
Das Cronkhite-Canada-Syndrom stellt eine nicht erbliche gastrointestinale Polyposiserkrankung dar, die überdurchschnittlich häufig zur Karzinombildung führt, obwohl die Polypen weder adenomatös noch hyperplastisch sind. Die Mutationsschritte scheinen nach der vorliegenden Analyse nicht der Adenom-Karzinom-Sequenz nach Vogelstein zu folgen, sondern einen unabhängigen Weg der Karzinogenese zu nehmen.
Tumor association in cases of Cronkhite-Canada syndrome
We report a 63-year-old lady with Cronkhite-Canada syndrome, who developed colorectal cancer. A hemicolectomy was performed, and the tumor specimen was prepared for DNA-analysis and immunohistochemical screening. We found a mutation of p53 gene without APC- and ras-gene alteration and expression of erbB2-protooncogen.
The polyps in non-hereditary Cronkhite-Canada-syndrom are neither adenomatous nor hyperplastic, but patients often develop colorectal cancers. The steps of mutation do not follow the adenoma-carcinoma sequence, first described by Vogelstein 1988. This and previous observations suggest that carcinogenesis in Cronkhite-Canada syndrome follows another independent sequence.
Schlüsselwörter
Cronkhite-Canada-Syndrom - kolorektales Karzinom
Key words
Cronkhite-Canada Syndrome - Colorectal Cancer
Literatur
- 1
Cronkhite L W, Canada W J.
Generalized gastrointestinal polyposis: An unusual syndrome
of polyposis, pigmentation, alopecia and onychotrophia.
N Engl J
Med.
1955;
252
1001-1015
MissingFormLabel
- 2
Zügel N P, Tannapfel A, Lembcke O, Wittekind C, Witte J.
Epidemiology, symptoms, morphology and therapy of the
Cronkhite-Canada syndrome, based on a case report and the
literature.
Chirurg.
1997;
68
710-714
MissingFormLabel
- 3
Malhotra R, Sheffield A.
Cronkhite-Canada syndrome associated with colon carcinoma and
adenomatous changes in C-C polyps.
Am J
Gastroenterol.
1988;
83
772-776
MissingFormLabel
- 4
Tannapfel A, Wasner M, Krause K. et al .
Expression of p73, a novel protein related to the p53 tumor
suppressor, and its relation to histopathology and prognosis in hepatocellular
carcinoma.
J Nat Cancer
Inst.
1999;
91
1154-1158
MissingFormLabel
- 5
Da Cruz G MG.
Generalized gastrointestinal polyposis, an unusual syndrome
of adenomatous polyposis, alopecia, onychotrophia.
Am J
Gastroenterol.
1967;
47
504-510
MissingFormLabel
- 6
Daniel E S, Ludwig S L, Lewin K J. et al .
The Cronkhite-Canada syndrome, an analysis of clinical and
pathologic features and therapy in 55
patients.
Medicine.
1982;
61
293-309
MissingFormLabel
- 7
Nonomura A, Ohta G, Ibata, T, Shinozaki K, Niohino T.
Cronkhite-Canada syndrome associated with sigmoid cancer,
case report and review of 54 cases with the syndrome.
Acta Pathol
Jpn.
1980;
80
825-845
MissingFormLabel
- 8
Katayama Y, Kimura M, Konn M.
Cronkhite-Canada syndrome associated with a rectal cancer and
adenomatous changes in colonic polyps.
Am J Surg
Pathol.
1985;
9
65-67
MissingFormLabel
- 9
Vogelstein B, Fearon E R, Hamilton S R. et al .
Genetic alterations during colorectal-tumor
development.
N Engl J
Med.
1988;
19
525-532
MissingFormLabel
Anschrift für die Verfasser
Dr. G. Jechart
III. Medizinische Klinik
Klinikum Augsburg
Stenglinstraße 2
86156 Augsburg
Fax: 08 21/4 00 33 31