Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2001-16142
Ein Phytotherapeutikum und seine modifizierte Rezeptur bei funktioneller Dyspepsie
Ergebnisse einer doppelblinden plazebokontrollierten VergleichsstudieCommercially available herbal preparation and its modified dispense in patients with functional dyspepsiaPublication History
                     8.12.2000
                     
                     5.3.2001
                     
Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung
Ziel: In der vorliegenden plazebokontrollierten, multizentrischen, doppelblinden, randomisierten Phase-II-Studie wurden bei 60 Patienten (Mittelwert 46,8 Jahre, Altersrange 25-70, Anzahl Frauen 38) mit funktioneller Dyspepsie (FD) Wirksamkeit und Verträglichkeit eines im Handel befindlichen Phytotherapeutikums (Iberogast®, STW-5*) und eines Forschungspräparates (STW-5-S) gegen Plazebo untersucht.
Patienten und Methoden: Nach einer 7-tägigen Wash-out-Periode erhielten 60 Patienten in randomisierter Reihenfolge über 28 Tage entweder einen Mischextrakt aus 8 Drogen und dem Frischpflanzenauszug Iberis amara (STW-5) (n = 20), das Forschungspräparat STW-5-S (ohne den Frischpflanzenauszug Iberis amara) (n = 20) oder Plazebo (n = 20) (jeweils 3 × 20 Tropfen täglich). Untersuchungszeitpunkte waren Tag minus 7, Tag 0, Tag 14 und Tag 28.
Als Hauptzielparameter wurde die Veränderung des gastrointestinalen Symptomenprofils (GIS) bewertet, einem Summenscore aus 10 Einzelsymptomen. Der Schweregrad der Einzelsymptome wurde anhand der validierten Likert-Skala bewertet.
Ergebnisse: Der plazebokontrollierte Vergleich beider Phytotherapeutika zeigte nach 14- und 28-tägiger Therapie eine statistisch signifikante Beschwerdebesserung, gemessen anhand der Veränderung des GIS (p < 0,001). Im Vergleich der beiden Vera untereinander zeigten sich keine statistisch signifikanten Unterschiede in der Beeinflussung des GIS (p > 0,05). Für STW-5 wurde jedoch eine frühere stabile Beschwerdebesserung erzielt als mit dem Forschungspräparat STW-5-S (p = 0,023).
Diskussion: Die vorliegende plazebokontrollierte Studie belegt die Wirksamkeit des Phytotherapeutikums STW-5 und seiner Modifikation STW-5-S bei der funktionellen Dyspepsie. Beide Rezepturen waren statistisch in ihrer Wirksamkeit auf das GIS nicht unterschiedlich. Der Vergleich beider Vera untereinander deutet jedoch auf eine additive Wirkung des Frischpflanzenauszuges Iberis amara zur Linderung der dyspeptischen Beschwerden hin.
Commercially available herbal preparation and its modified dispense in patients with functional dyspepsia. Results of a double-blind, placebo-controlled, randomized multicenter trial
Aims: To assess the efficacy and safety of the commercially available herbal preparation (Iberogast®, STW-5*) containing extracts from bitter candy tuft, chamomile flower, peppermint leaves, caraway fruit, licorice root, lemon balm leaves, angelica root, celandine herbs, milk thistle fruit and its research preparation STW-5-S (without bitter candy tuft) in patients with functional dyspepsia.
Patients and methods: After a standardized diagnostic work-up and at least 7 days free of medication, 60 patients, diagnosed with functional dyspepsia, were recruited in a multicenter trial and randomly assigned to one of 3 treatment groups (STW-5, STW-5-S or placebo). Each patient received the treatment for 4 weeks. The main outcome variables were the improvement of a gastrointestinal symptom score (GIS), a sumscore consisted of 10 dyspeptic symptoms rated on a Likert scale. Dyspeptic symptoms were assessed at baseline, 2 and 4 weeks after treatment.
Results: 60 patients completed the trial (mean age 46.8 years, range 25-70, female 38 patients). Compared with placebo-group both herbal preparations STW-5 and STW-5-S showed a clinically significant improvement of GIS after 2 and 4 weeks of treatment (p < 0.001). No statistically significant difference could be observed between the efficacy of STW-5 and STW-5 S (p > 0.05), but a solid improvement of gastrointestinal symptoms could be achieved earlier with STW-5 than with its research preparation STW-5-S without bitter candy tuft (p = 0,023).
Conclusions: In patients with functional dyspepsia, the commercially available herbal preparation STW-5 and its modified dispense STW-5-S tested improved dyspeptic symptoms significantly better than placebo. The extract bitter candy tuft appeared to have an additive effect on dyspeptic symptoms.
Schlüsselwörter
Phytotherapie - funktionelle Dyspepsie
Key words
Herbal Preparation - Functional Dyspepsia
Literatur
- 1 
            Drossmann D A, Corazziari E, Talley N J, Thompson W G, Whitehead W E. 
            Rom II- Multinational consensus document on functional 
            					 gastrointestinal 
            					 disorder. 
            Gut. 
            1999; 
            45 (Suppl. 
            					 II) 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 2 
            AGA Technical Review: Evaluation of 
            					 Dyspepsia. 
            Gastroenterology. 
            1998; 
            114 
            582-595 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 3 
            Hotz J, Kark W. 
            Das Reizmagensyndrom (nichtulzeröse 
            					 Dyspepsie). 
            Med 
            					 Klin. 
            1992; 
            87 
            21-27 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 4 
            Penston J G, Pounder R E. 
            A survey of dyspepsia in Great Britain. 
            Aliment 
            					 Pharmacol 
            					 Ther. 
            1996; 
            10 
            83-89 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 5 
            Talley N J, Weaver A L, Zinsmeister A R. 
            Impact of functional dyspepsia on quality of 
            					 life. 
            Dig Dis 
            					 Sci. 
            1995; 
            40 
            584-589 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 6 
            Talley N J. 
            Drug treatment of functional dyspepsia. 
            Scand 
            					 J Gastroenterol. 
            1991; 
            26 (Suppl. 
            					 182) 
            47-60 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 7 
            Holtmann G, Talley N J. 
            Functional Dyspepsia. Current treatment 
            					 recommendations. 
            Drugs. 
            1993; 
            45 
            918-930 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 8 
            Colin-Jones D G, Bloom B, Bodemar G. et al .
            Management of dyspepsia: Report of a working 
            					 party. 
            Lancet. 
            1988; 
            12 
            576-579 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 9 
            Drossmann D A, Thompson W G, Talley NJ. et al .
            Identification of subgroups of functional gastrointestinal 
            					 disorder. 
            Gut. 
            1999; 
            45, (Suppl. 
            					 II) 
            II1-II5 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 10 
            Duthie H L. 
            The effect of peppermint oil on colonic motility in 
            					 man. 
            Br J 
            					 Surg. 
            1981; 
            68 
            820-824 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 11 
            Hills J M, Aaronson P I. 
            The mechanism of action of peppermint oil on gastrointestinal 
            					 smooth muscle. An analysis using patch clamp electrophysiology and isolated
            
            					 tissue pharmacology in rabbit and guinea 
            					 pig. 
            Gastroenterology. 
            1991; 
            101 
            55-65 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 12 
            May B, Kuntz H D, Kieser M, Köhler S. 
            Efficacy and tolerability of a fixed peppermint oil/caraway 
            					 oil combination in non-ulcer 
            					 dyspepsia. 
            Gastroenterology. 
            1999; 
            116 
            A248 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 13 
            Holtmann G, Madisch A, Hotz J. et al .
            A double-blind, randomized, placebo-controlled trial on the 
            					 effects of a herbal preparation in patients with functional 
            					 dyspepsia. 
            Gastroenterology. 
            1999; 
            4 
            A275 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 14 
            Madisch A, Holtmann G, Hotz J. et al .
            Benefit of a herbal preparation in patients with irritable 
            					 bowel syndrome: Results of a double-blind, randomized, placebo-controlled 
            					 multicenter 
            					 trial. 
            Gastroenterology. 
            2000; 
            4 
            A4440 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 15 
            Hotz J, Enck P, Goebell H. et al .
            Konsensusbericht. Reizdarmsyndrom-Definition, 
            					 Diagnosesicherung, Pathophysiologie und Therapiemöglichkeiten. 
            Z 
            					 Gastroenterol. 
            1999; 
            37 
            685-700 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 16 
            Agreus L, Svärdsudd K, Nyren O. et al .
            Irritable bowel syndrome and dyspepsia in the general 
            					 population: Overlap and lack of stability over 
            					 time. 
            Gasteronterology. 
            1995; 
            109 
            671-680 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 17 
            Bensoussan A, Talley N J, Hing M. et al .
            Treatment of irritable bowel syndrome with chinese herbal 
            					 medicine. 
            JAMA. 
            1998; 
            280 
            1585-1589 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 18 
            Madisch A, Heydenreich C J, Hotz J. et al .
            Treatment of functional dyspepsia with a fixed peppermint oil 
            					 and caraway oil combination preparation as compared to cisapride. A 
            					 multicenter, reference-controlled double-blind equivalence 
            					 study. 
            Drug Res. 
            1999; 
            49 
            					 (II) 
            925-932 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 19 
            Buchert D. 
            Wirkung einer fixen Kombination bei gesicherter 
            					 Non-Ulcus-Dyspepsie. 
            Z 
            					 Phytother. 
            1994; 
            15 
            24-25 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 20 
            Okpanyi S N, Mark M, Wahl M A. 
            Gastrointestinal motility modulation with 
            					 Iberogast®. 
            Acta 
            					 Horticulturae. 
            1993; 
            332 
            227-235 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 21 
            Okpanyi S N. 
            The antiinflammatory activity of the plant extract of Iberis 
            					 amara. 
            Planta 
            					 Med. 
            1993; 
            59 
            A665 
            
            Reference Ris Wihthout Link
Anschrift für die Verfasser
Dr. med. Ahmed Madisch
         Abteilung für Gastroenterologie
Allgemeines 
         			 Krankenhaus Celle
         
         Siemensplatz 4
         
         29223 Celle, Germany
         
         Email: gastroenterologie@akh-celle.de
         
         
 
     
      
    