Aktuelle Neurologie 2001; 28(6): 285-287
DOI: 10.1055/s-2001-16676
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Chorea Huntington oder Neuroakanthozytose?

Differenzialdiagnostische Schwierigkeiten bei dementen Patienten mit choreatiformen Bewegungsstörungen und Akanthozyten im peripheren BlutbildChoreoacanthocytosis versus Huntington's Disease - Difficulties in Diagnosing Patients with Dementia, Choreatiform Movement Disorders and Acanthocytosis of Peripheral BloodT. Gödecke-Koch1 , S. Johannes2 , D.  E. Dietrich1 , H.  M. Emrich1
  • 1Abteilung für Klinische Psychiatrie und Psychotherapie, Medizinische Hochschule Hannover
  • 2Abteilung für Neurologie, Medizinische Hochschule Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 August 2001 (online)

Zusammenfassung

Der Morbus Huntington (HD) ist durch choreatiforme Bewegungsstörungen, Verhaltensauffälligkeiten und eine demenzielle Entwicklung gekennzeichnet und wird molekulargenetisch nachgewiesen. HD weist klinisch viele Ähnlichkeiten mit der Choreoakanthozytose (CA) auf. Die CA ist eine selten auftretende, progressiv verlaufende neurologische Multisystemerkrankung, bei der Akanthozyten im peripheren Blut nachgewiesen werden können. Sie kann nach Ausschluss anderer neurologischer Erkrankungen durch einen einfach durchzuführenden Bluttest nachgewiesen werden. Neuropathologisch findet sich bei beiden Krankheitsbildern eine Atrophie des Nucleus caudatus. Wir berichten über eine Patientin mit Morbus Huntington mit einer typischen klinischen Symptomatik bei positivem molekulargenetischen Nachweis. Im diagnostischen Screening zeigten sich jedoch Veränderungen im Blutausstrich, die zum Nachweis einer CA ausgereicht hätten. Daraus folgern wir, dass der von mehreren Autoren beschriebene Bluttest für die CA nicht spezifisch ist und bei der Diagnosestellung nur als Zusatzinformation hinzugezogen werden sollte.

Choreoacanthocytosis versus Huntington's Disease - Difficulties in Diagnosing Patients with Dementia, Choreatiform Movement Disorders and Acanthocytosis of Peripheral Blood

Huntington's disease (HD) is a neurological disorder with dyskinetic choreatiform movements, disturbance of behavior and dementia. The diagnosis of HD is verified by moleculargenetic analysis. Clinical symptoms are similar to Choreoacanthocytosis (CA). CA is a rare, progressive multisystem neurological disease which is associated with acanthocytosis of the peripheral blood. The diagnosis of CA can be made after the exclusion of other neurological diseases if the clinical features are typical and if there is an increased number of acanthocytes in a special blood test. Both disorders are associated with a degeneration of the caudate nucleus. We report on a 66-year old female patient suffering from Huntingtons disease with typical clinical symptoms and moleculargenetic markers. Acanthocytes were observed in the peripheral blood. We conclude that the blood test is not specific for CA. It should only be considered as a supplementary information in the diagnostic process. Our findings contrast earlier literature reports.

Literatur

  • 1 Hiersemenzel L P, Johannes S, Themann P. et al . Choreoacanthocytosis. A neurologic-hematologic syndrome.  Nervenarzt. 1996;  67 490-495
  • 2 Hardie R J, Pullon H W, Harding A E. et al . Neuroacanthocytosis. A clinical, haematological and pathological study of 19 cases.  Brain. 1991;  114 13-49
  • 3 Feinberg T E, Cianci C D, Morrow J S. et al . Diagnostic tests for choreoacanthocytosis.  Neurology. 1991;  41 1000-1006
  • 4 Redman C M, Huima T, Robbins E. et al . Effect of phosphatidylserine on the shape of McLeod red cell acanthocytes.  Blood. 1989;  74 1826-1835
  • 5 Ferrer X, Julien J, Vital C. et al . Choreo-acanthocytosis.  Rev Neurol (Paris). 1990;  146 739-745
  • 6 Sindiic C J, Laterre E C. Oligoclonal free kappa and lambda bands in the cerebrospinal fluid of patients with multiple sclerosis and other neurological diseases. An immunoaffinity-mediated capillary blood test.  J Neuroimmunol. 1991;  33 63-72
  • 7 Asano K, Osawa Y, Yanagisawa N. et al . Erythrocyte membrane abnormalities in patients with amyotrophic chorea with acanthocythosis. Part 2. Abnormal degradation of membrane proteins.  J Neurol Sci. 1985;  68 161-173
  • 8 Bosman G J, Bartholomeus I G, de Grip W J. et al . Erythrocyte anion transporter and antibrain immunoreactivity in chorea-acanthocytosis. A contribution to etiology, genetics, and diagnosis.  Brain Res Bull. 1994;  33 523-528
  • 9 Kay M M, Flowers N, Goodman J. et al . Alteration in membrane protein band 3 associated with accelerated erythrocyte aging.  Proc Natl Acad Sci USA. 1989;  86 5834-5838
  • 10 Oshima M, Osawa Y, Asano K. et al . Erythrocyte membrane abnormalities in patients with amyotrophic chorea with acanthocytosis. Part 1. Spin labeling studies and lipid analyses.  J Neurol Sci. 1985;  68 147-160
  • 11 Butterfield D A, Purdy M J, Markesbery W R. Electron spin resonance, hematological, and deformability studies of erythrocytes from patients with Huntington's disease.  Biochim Biophys Acta. 1979;  551 452-458
  • 12 Butterfield D A, Doorley P F, Markesbery W R. Evidence for a membrane surface defect in erythrocytes in Huntington's disease.  Life Sci. 1980;  27 609-615
  • 13 Butterfield D A, Markesbery W R. Specificity of biophysical and biochemical alterations in erythrocyte membranes in neurological disorders - Huntington's disease, Friedreich's ataxia, Alzheimer's disease, amyotrophic lateral sclerosis, and myotonic and duchenne muscular dystrophy.  J Neurol Sci. 1980;  47 261-271
  • 14 McCormack M K, Lazzarini A, Toke D. et al . A genetic study of red cell osmotic fragility in Huntington's disease.  Am J Med Genet. 1984;  18 5-11
  • 15 Zakharov S F, Shandala A M, Shcheglova M V. et al . Comparative study of human erythrocyte membranes in normal people and in Huntington's chorea patients.  Vopr Med Khim. 1990;  36 71-73
  • 16 Zanella A, Izzo C, Meola G. et al . Metabolic impairment and membrane abnormality in red cells from Huntington's disease.  J Neurol Sci. 1980;  47 93-103

Dr. med. Thomas Gödecke-Koch

Abteilung Klinische Psychiatrie und Psychotherapie
Medizinische Hochschule Hannover

Carl-Neuberg-Straße 1

30625 Hannover

Email: Goedecke-Koch.Thomas@MH-Hannover.DE