Abstract
Aim: Transient response harmonic transcranial
sonography is a new bed-side technique which provides information on brain
tissue perfusion. This paper demonstrates the scope of perfusion transcranial
sonography (p-TCS). Methods: P-TCS was performed in an
axial insonation plane through the thalamus and third ventricle in a case with
Moyamoya disease and a patient with bilateral thalamic oedema due to thrombosis
of the internal cerebral veins, and compared to results in 10 healthy controls.
Signal increase induced by a bolus of an echo-contrast agent (Optison™)
was quantified in regions of interest (ROI) in the thalamus (TH), lentiform
nucleus (LN) and the cerebral white matter (WM). Results: In Moyamoya disease p-TCS could demonstrate a
decreased perfusion in the WM and LN as a result of bilateral, high-grade
stenoses of the intracranial part of the internal carotid artery. Peak
intensity was increased in the TH due to collateral cross-over flow from the
vertebrobasilar system. TH perfusion was decreased in thrombosis of the
internal cerebral vein thrombosis with normal LN perfusion. The extention of
the thalamic oedema into the white matter could also be demonstrated by
decreased perfusion in the adjacent WM. ROI ratios of different tissues proved
helpful in quantifying the perfusion results. Conclusion: P-TCS is a new, promising technique that can
supply information on pathological brain tissue perfusion at the patient's
bed-side.
Zusammenfassung
Studienziel: Die transkranielle Transient
Response Harmonic Sonographie ist eine neue, am Krankenbett anwendbare Methode,
die Informationen über die Hirnparenchymperfusion liefert. Diese Arbeit
zielt darauf ab, den derzeitigen Stand der transkraniellen
Perfusionssonographie (TPS) anhand von besonderen Fällen zu zeigen.
Methode: Die TPS wurde jeweils in einem Fall mit
Moyamoya-Erkrankung, bithalamischem Ödem bei innerer Hirnvenenthrombose
und bei 10 gesunden Kontrollpersonen durchgeführt. Die Schallebene war
durch den Thalamus und den dritten Ventrikel definiert. Der Signalanstieg durch
einen Echokontrastmittelbolus (Optison®) wurde in definierten Regionen
(ROI) im Thalamus (TH), dem Nucleus lentiformis (NL) und im Marklager (ML)
quantifiziert. Ergebnisse: Im Fall des Moyamoya-Syndroms
zeigte die TPS eine Minderperfusion im ML und im NL als Folge von bilateralen,
hochgradigen, intrakraniellen A. carotis interna-Stenosen. Die
Spitzenintensitäten im TH waren erhöht als Resultat einer
Kollateralisation über den hinteren Hirnkreislauf. Bei innerer
Hirnvenenthrombose zeigte sich ein spiegelbildliches Resultat mit verminderter
TH- und normaler NL-Perfusion. Die Ausdehnung des bithalamischen Ödems in
das Marklager konnte ebenfalls anhand einer verminderten Perfusion der
benachbarten weißen Substanz gezeigt werden. Die Verhältnisse von
ROIs in verschiedenen Hirnstrukturen zeigten sich als beste Methode der
Auswertung der Daten. Schlussfolgerung: TPS ist eine
neue, sehr vielversprechende Methode zur Beurteilung der Hirnparenchymperfusion
am Krankenbett.
Key words
Transcranial sonography - echo-contrast agents - harmonic imaging - brain perfusion
Schlüsselwörter
Transkranielle Sonographie - Echokontrastverstärker - Harmonic Imaging - Hirngewebsperfusion
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E. Stolz, MD
Department of Neurology ·
Justus-Liebig-Universität
Am Steg 14 · 35385 Gießen · Germany
Phone: +49-641-9945400
Fax: +49-641-9945309
Email: erwin.stolz@neuro.med.uni-giessen.de