Zusammenfassung
Patienten mit malignen Erkrankungen erleiden häufig infektiöse Komplikationen, insbesondere
in der Phase der therapieinduzierten Neutropenie. Die rasche Einleitung einer adäquaten
antiinfektiösen Therapie ist essentiell, um der Entwicklung lebensbedrohlicher Zustände
vorzubeugen. Oft ist in dieser Situation der Hausarzt der erste Ansprechpartner. Dieser
muss entscheiden, ob eine unverzügliche stationäre Einweisung erforderlich ist oder
ob der Patient ambulant behandelt werden kann. Als Entscheidungshilfe dient eine Risikostratifizierung
anhand verschiedener Parameter wie z.B. erwartete Neutropeniedauer, Art der vorangegangenen
Therapie, Komorbidität etc.. Eine ambulante orale Therapie unter engmaschiger Überwachung
ist nur für bestimmte Niedrig-Risiko-Patienten durchführbar, wobei die enge Zusammenarbeit
mit dem behandelnden Spezialisten sehr wichtig ist.
Summary
Patients with malignant diseases are prone to infectious complications, particularly
during therapy-associated neutropenia. Prompt initiation of the appropriate anti-infectious
therapy is essential to avoid life-threatening deterioration. In this situation, the
general practitioner is often the first contact. She/he has to decide on whether the
patient needs to be immediately admitted to a hospital or receive outpatient treatment.
Risk stratification on the basis of various parameters, such as the expected period
of neutropenia, kind of the antecedent therapy, comorbidity etc. is helpful for the
decision. An oral outpatient treatment under close supervision is feasible only for
special low-risk constellations and in close contact with the specialist in charge.
Key words
Malignant disease patience - infections - diagnosis - risk stratification - outpatient
- therapy - prophylaxis
Literatur
- 1
Bodey GP, Buckley M, Sathe S, Freireich EJ.
Quantitative relationships between circulating leukocytes and infection in patients
with acute leukaemia.
Ann Int Med.
1966;
64
328-340
- 2
Böhme A, Ruhnke M, Karthaus M. et al. .
Therapie von Pilzinfektionen in der Hämatologie und Onkologie.
Dtsch Med Wschr.
2001;
126
1440-1447
- 3
Centers for disease control and surveillance .
Guidelines for preventing opportunistic infections among hematopoetic stem cell transplant
recipients: recommendations of the CDC, the Infectious Disease Society of America,
and the American Society of Blood and Marrow transplantation.
MMWR Morb Mortal Wkly Rev.
2000;
49
1-125
- 4
Edwards JE, Bodey GP, Bowden RA. et al. .
International conference of the development of a consensus on the management and prevention
of severe candidal infections.
Clin Infect Dis.
1997;
25
43-59
- 5
Einsele H, Bertz H, Beyer J. et al. .
Epidemiologie und interventionelle Therapiestrategien infektiöser Komplikationen nach
allogener Stammzell-Transplantation.
Dtsch Med Wschr.
2001;
126
1278-1284
- 6
Engels EA, Lau J, Barza M.
Efficacy of quinolone prophylaxis in neutropenic cancer patients: a meta-analysis.
J Clin Oncol.
1998;
16
179-187
- 7
Fätkenheuer G, Buchheidt D, Fuhr HG. et al. .
Venenkatheter-assoziierte Infektionen bei Patienten mit Neutropenie.
Dtsch Med Wschr.
2001;
126
89-95
- 8
Freifeld A, Marchigiani D, Walsh T. et al. .
A double-blind comparison of empirical oral and intravenous antibiotic therapy for
low-risk febrile patients with neutropenia during cancer chemotherapy.
N Engl J Med.
1999;
341
305-311
- 9
Hughes WT, Amstrong D, Bodey GP. et al. .
2002 guidelines for the use of antimicrobial agents in neutropenic patients with cancer.
Clin Infect Dis.
2002;
34
730-751
- 10
Kern WV, Beyer J, Böhme A. et al. .
Infektionsprophylaxe bei neutropenischen Patienten.
Dtsch Med Wschr.
2000;
125
1582-1588
- 11
Kern WV, Cometta A, de R Bock. et al. .
Oral versus intravenous empirical antimicrobial therapy for fever in patients with
granulocytopenia who are receiving cancer chemotherapy.
N Engl J Med.
1999;
341
312-318
- 12
Klastersky J.
Concept of empiric therapy with antibiotic combinations: Indications and limits.
Am J Med.
1986;
80
2-1
- 13
Link H, Blumenstengel K, Böhme A. et al. .
Antimikrobielle Therapie von ungeklärtem Fieber bei Neutropenie.
www.dgho-infektionen.de/agiho/content/ e125/e616/FUO.pdf.
- 14
Ljungman P, Cordonnier C, De R Bock. et al. .
Immunization after BMT: results of a european survey and recommendations from the
infectious diseases working party of the EBMT.
Bone marrow Transpl.
1995;
15
455-460
- 15
Ozer H, Armitage JO, Bennett CL. et al. .
2000 update of recommendations for the use of hematopoietic colony-stimulating factors:
evidence-based, clinical practice guidelines.
2000;
18
3558-3585
- 16
Pizzo PA.
Management of fever in patients with cancer and treatment induced neutropenia.
N Engl J Med.
1993;
328
1323-1332
- 17
Rolston KV.
New trends in patient management: risk-based therapy for febrile patients with neutropenia.
Clin Infect Dis.
1999;
29
515-521
- 18
Rotstein C, Mandell LA, Goldberg N.
Fluoroquinolone prophylaxis for profoundly neutropenic cancer patients: a meta-analysis.
Curr Opinion Oncol.
1997;
4
2-7
- 19
Stevens DA, Kan VL, Judson MA. et al. .
Practice guidelines for diseases caused by aspergillus.
Clin Infect Dis.
2000;
30
696-709
- 20
Young LS.
Empirical antimicrobial therapy in the neutropenic host.
N Engl J Med.
1986;
315
580-581
Dr. med. Silke Schüttrumpf
Dr. med. Claudia Binder
Abteilung Hämatologie und Onkologie
Universität Göttingen, Robert-Koch-Str. 40, 37075 Göttingen,
Email: sschuettrumpf@gmx.de
Zur Person
Frau Dr. med. Silke Schüttrumpf
zweijährige Tätigkeit in der II. Medizinischen Klinik der Christian-Albrechts-Universität
zu Kiel, seit März 2000 als Assistenzärztin in der Abteilung Hämatologie und Onkologie
des Universitätsklinikums Göttingen tätig, Schwerpunkt in der klinischen Infektiologie
insbesondere bei hämatoonkologischen Patienten.