Aktuelle Neurologie 2003; 30(7): 317-319
DOI: 10.1055/s-2003-41890
Aktuelles Thema
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Epilepsie und Depression: Neue Perspektiven zur Pathophysiologie und Behandlung einer herausfordernden Komorbidität

Epilepsy and Depression: New Perspectives on Pathophysiology and Therapy of a Challenging ComorbidityR.  E.  Ganz1 , M.  Schmutz1 , G.  Krämer1
  • 1Schweizerisches Epilepsie-Zentrum Zürich
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 September 2003 (online)

Zusammenfassung

Die Beziehung zwischen Epilepsie und Depression ist viel enger als lange angenommen wurde. Eine depressive Symptomatik ist nicht nur eine häufige Komplikation der Epilepsie, sondern offenbar auch ein Risikofaktor für ihre Manifestation. Dies führt zu unserer Hypothese eines gemeinsamen Pathomechanismus, der das komorbide Auftreten von Epilepsie und Depression als neuropsychiatrische Erkrankung begünstigt. Die favorisierte Monoamin-Mangel-Hypothese lässt einen antikonvulsiven Effekt von Antidepressiva erwarten, der sowohl tierexperimentell als auch durch klinische Pilotstudien belegt ist. Entgegen großer Skepsis vieler Neurologen kann man depressiven Epilepsiepatienten unter einem vorsichtigen therapeutischen Regime durchaus eine antidepressive Medikation verordnen. Damit verbessert man nicht nur ihre Lebensqualität, sondern erzielt mit einiger Wahrscheinlichkeit sogar einen zusätzlichen antikonvulsiven Effekt.

Abstract

The relationship between epilepsy and depression is much closer than previously appreciated. Depression is not merely a complication of epilepsy, but obviously also a risk factor for seizures. This leads to our assumption of a common pathomechanism that facilitates the comorbid presentation of epilepsy and depression as a neuro-psychiatric disease. The favoured monoamine-deficit-hypothesis suggests an anticonvulsant effect of antidepressants which, indeed, has been found animal-experimentally as well as in clinical studies. Despite of great scepticism of many neurologists, a cautious antidepressant regime may be efficacious not only with respect to health-related quality of life, but also to seizure control.

Literatur

  • 1 Kapferer R. Die Werke des Hippokrates: Die hippokratische Schriftensammlung in neuer deutscher Uebersetzung, Band 3, Teil 12: Die epidemischen Krankheiten (Die Volkskrankheiten), Buch 6, Heft 8, Nr. 31. Stuttgart; Hippokrates-Verlag 1934
  • 2 Evans D L, Staab J P, Petitto J M. et al . Depression in the medical setting: Biopsychological interactions and treatment considerations.  J Clin Psychiatry. 1999;  60, Suppl 4 S40-S55
  • 3 Katon W, Sullivan M D. Depression and chronic medical illness.  J Clin Psychiatry. 1990;  51, Suppl 6 S3-S11
  • 4 Forsgren L, Nystrom L. An incident case referent study of epileptic seizures in adults.  Epilepsy Res. 1990;  6 66-81
  • 5 Hesdorffer D C, Ludvigsson P, Hauser W A, Olafsson E. Depression is a risk factor for epilepsy in children (abstract).  Epilepsia. 1998;  39, Suppl 6 S222
  • 6 Hesdorffer D C, Hauser W A, Annegers J F, Cascino G. Major depression is a risk factor for seizures in older adults.  Ann Neurol. 2000;  47 246-249
  • 7 Nilsson L, Tomson T, Farahmand B Y. et al . Cause-specificity mortality in epilepsy: a cohort study of more than 9000 patients once hospitalized for epilepsy.  Epilepsia. 1997;  38 1062-1068
  • 8 Rafnsson V, Olafsson E, Hauser W A. et al . Cause-specific mortality in adults with unprovoked seizures. A population-based incidence cohort study.  Neuroepidemiology. 2001;  20 232-236
  • 9 Robertson M M. Suicide, parasuicide, and epilepsy. In: Engel J Jr, Pedley TA (eds) Epilepsy: A comprehensive Textbook. Philadelphia; Lippincott-Raven Publishers 1997 Chapter 202: 2141-2151
  • 10 Blumer D. Antidepressant and double antidepressant treatment for the affective disorder of epilepsy.  J Clin Psychiatry. 1997;  58 3-11
  • 11 Harden C L. The co-morbidity of depression and epilepsy: epidemiology, etiology, and treatment.  Neurology. 2002;  59, Suppl 4 S48-S55
  • 12 Kanner A M, Balabanov A. Depression and epilepsy: How closely related are they?.  Neurology. 2002;  58, Suppl 5 S27-S39
  • 13 Trimble M R, Mendez M F, Cummings J L. Neuropsychiatric symptoms from the temporolimbic lobes.  J Neuropsychiatry Clin Neurosci. 1997;  9 429-438
  • 14 Viikinsalo M, Sawrie S, Kuzniecky R I. et al . Depression and medication toxicity, but not seizure frequency or severity, predict health outcomes in refractory epilepsy (abstract).  Epilepsia. 2000;  41, Suppl 7 S175
  • 15 Kanner A M, Palac S. Neuropsychiatric complications of epilepsy.  Curr Neurol Neurosci Rep. 2002;  2 365-372
  • 16 Blumer D, Montouris G, Hermann B. Psychiatric morbidity in seizure patients on a neurodiagnostic monitoring unit.  J Neuropsych Clin Neurosci. 1995;  7 445-456
  • 17 Blumer D. Dysphoric disorders and paroxysmal affects: recognition and treatment of epilepsy-related psychiatric disorders.  Harvard Rev Psychiatry. 2000;  8 8-17
  • 18 Blumer D, Wakhlu S, Montouris G, Wyler A R. Treatment of the interictal psychoses.  J Clin Psychiatry. 2000;  61 110-122
  • 19 Jobe P C, Dailey J W, Wernicke J F. A noradrenergic and serotonergic hypothesis of the linkage between epilepsy and affective disorders.  Crit Rev Neurobiol. 1999;  13 317-356
  • 20 Bazire S. Psychotropic Drug Directory 2002 - The Professionals' Pocket Handbook and Aide Memoire. Bath (UK); Bath Press 2001
  • 21 Goddard G V, McIntyre D C, Leech C K. A permanent change in brain function resulting from daily electrical stimulation.  Exp Neurol. 1969;  25 295-330
  • 22 Delgado-Escueta A V, Ward A A, Woodbury D M, Porter R J. New wave of research in the epilepsies. In: Delgado-Escueta AV, Ward AA, Woodbury DM, Porter RJ (eds) Advances in Neurology, Vol. 44 (Basic Mechanisms of the Epilepsies: Molecular and Cellular Approaches). New York; Raven Press 1986: 3-55
  • 23 Schildkraut J J. The catecholamine hypothesis of affective disorders: a review of supporting evidence.  Am J Psychiatry. 1965;  122 509-522
  • 24 Stahl S M. Psychopharmakologie der Antidepressiva. London; Dunitz 1999
  • 25 Post R M. Transduction of psychosocial stress into the neurobiology of recurrent affective disorder.  Am J Psychiatry. 1992;  149 999-1010
  • 26 Dailey J W, Naritoku D K. Antidepressants and seizures: clinical anecdotes overshadow neuroscience.  Biochem Pharmacol. 1996;  52 1323-1329
  • 27 Preskorn S H, Fast G A. Tricyclic antidepressant-induced seizures and plasma drug concentration.  J Clin Psychiatry. 1992;  53 160-162
  • 28 Gigli G L, Diomedi M, Troisi A. et al . Lack of potentiation of anticonvulsant effect by fluoxetine in drug-resistant epilepsy.  Seizure. 1994;  3 221-224
  • 29 Kanner A M, Kozak A M, Frey M. The use of sertraline in patients with epilepsy: is it safe?.  Epilepsy Behav. 2000;  1 100-105
  • 30 Fromm G H, Wessel H B, Glass J D. et al . Imipramine in absence and myoclonic-astatic seizures.  Neurology. 1978;  28 953-957
  • 31 Ojemann L M, Baugh-Bookman C, Dudley D L. Effect of psychotropic medications on seizure control in patients with epilepsy.  Neurology. 1987;  37 1525-1527
  • 32 Favale E, Rubino V, Mainardi P. et al . Anticonvulsant effect of fluoxetine in humans.  Neurology. 1995;  45 1926-1927
  • 33 Favale E, Audenino D, Cocito L, Albano C. The anticonvulsant effect of citalopram as an indirect evidence of serotonergic impairment in human epileptogenesis.  Seizure. 2003;  12 316-318

1 Wir danken Frau Dr. I. Ritzmann, Medizinhistorisches Institut und Museum der Universität Zürich, für die Bereitstellung der deutschen Übersetzung.

PD Dr. med. R. E. Ganz

Schweizerisches Epilepsie-Zentrum

Bleulerstraße 60

8008 Zürich · Schweiz

Email: reinhard.ganz@swissepi.ch

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