Z Geburtshilfe Neonatol 2003; 207(4): 127-131
DOI: 10.1055/s-2003-42800
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Evaluierung der Reproduzierbarkeit dopplersonographischer Messungen in der Geburtshilfe

Evaluation of the Reproducibility of Doppler Ultrasonographic Measurements in ObstetricsL. Hellmeyer1 , F. Sierra1 , G. Heller2 , I. Tekesin1 , M. Kühnert1 , S. Schmidt1
  • 1Klinik für Geburtshilfe und Perinatalmedizin der Philipps-Universität Marburg
  • 2Institut für medizinische Soziologie der Philipps-Universität Marburg
Further Information

Publication History

Eingereicht: 12.9.2002

Angenommen nach Überarbeitung: 28.4.2003

Publication Date:
06 October 2003 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: Inwieweit lassen sich dopplersonographische Messungen der fetalen und maternalen Flow-Parameter in der Geburtshilfe reproduzieren?

Patientinnen und Methodik: Zur internen Qualitätssicherung wurden in der Universitätsfrauenklinik der Philipps-Universität Marburg am Ultraschallgerät Acuson Sequoia bei 81 Patientinnen (normales Screeningkollektiv) dopplersonographische Messungen durchgeführt. Die A. umbilicalis, die A. cerebri media sowie die beiden Aa. uterinae wurden unmittelbar hintereinander von zwei verschiedenen erfahrenen Untersuchern gemessen, ohne dass die Ergebnisse gegenseitig bekannt waren. Zur grafischen Repräsentation des Zusammenhangs der Messungen beider Untersucher wurden Streudiagramme erstellt. Um zu prüfen, ob eine systematische Abweichung zwischen den Untersuchungen vorliegt, wurde eine lineare Regression berechnet und der y-Achsenabstand beurteilt. Zur Beurteilung der Übereinstimmung wurden relative Abweichungen der Messungen errechnet. Dabei wurde ab einer Abweichung von 20 % von keiner Übereinstimmung ausgegangen.

Ergebnisse: Der von 0 signifikante y-Abstand der jeweiligen Gefäße hatte folgende Werte: A. umbilicalis 0,4 (95 % CI; 0,124 - 0,486), A. cerebri media 0,9 (95 % CI; 0,534 - 1,264), rechte uterina 0,2 (95 % CI; 0,124 - 0,305), linke uterina 0,2 (95 % CI; 0,121 - 0,317).

Eine relative Abweichung von mehr als 20 % zwischen den beiden Untersuchern wurde bei den gemessenen vier Gefäßen folgendermaßen festgestellt: A. umbilicalis 16 %, A. cerebri media 42 %, A. uterina rechts 28 %, A. uterina links 37 %.

Schlussfolgerung: Da die Interobservervariabilität überraschend hoch ist und nur bei der Messung der A. umbilicalis akzeptable Übereinstimmungen erzielt wurden, sind interne Qualitätssicherungen dringend erforderlich. In jeder Abteilung sollte der Routineeinsatz verschiedener apparativer Methoden immer kritisch eingesetzt werden, gerade wenn wichtige klinische Entscheidungen davon abhängen.

Abstract

Background: Are obstetric doppler ultrasonographic measurements of the fetal and maternal flow parameters reproducible?

Patients and Methods: For internal quality management, doppler ultrasonographic measurements were performed on 81 patients (random screening sample) with an Acuson Sequoia Ultrasound at the Universitätsfrauenklinik Marburg. Successively two experienced investigators measured the umbilical artery, medial cerebral artery, and the uterine arteries. The correlation between the measurements of the two investigators was presented in a spread chart.

In order to exclude systematic differences between the measurements, linear regression was analyzed and the distance to the abscissa was calculated. A relative divergence of more than 20 % was determined as a non corresponding measurement.

Results: The distance of the linear regression to the abscissa was calculated for the four vessels: umbilical artery 0.4 (95 % CI; 0.124 - 0.486), medial cerebral artery 0.9 (95 % CI; 0.534 - 1.264), right uterine artery 0.2 (95 % CI; 0.124 - 0.305), and left uterine artery 0.2 (95 % CI; 0.121 - 0.317).

Concerning the four arteries, a divergence of more than 20 % between the two investigators was found: umbilical artery 16 %, medial cerebral artery 42 %, right uterine artery 28 %, and left uterine artery 37 %.

Conclusions: Because the interobserver variability was surprisingly high and acceptable correlation could be stated only for the umbilical artery, internal quality standards are essential. Routine use of different devices should be made after careful consideration only, especially if clinical decisions are to be based on them.

Literatur

  • 1 Fitzgerald D E, Drumm J E. Noninvasive measurement of the fetal circulation using ultrasound: a new method.  BMJ. 1977;  2 1450-51
  • 2 Campbell S, Diaz-Recasens J, Griffin D R, Cohen-Overbeek T E, Pearce J M, Willson K, Teague M J. New doppler technique for assessing uteroplacental blood flow.  Lancet. 1983 Mar 26;  1 (8326 Pt 1) 675-7
  • 3 Almstrom H, Axelsson O, Ekman G, Ingemarsson I, Maesel A, Arstrom K, Marsal K. Umbilical artery velocimetry may influence clinical interpretation of intrapartum cardiotocograms.  Acta Obstet Gynecol Scand. 1995 Aug;  74 (7) 526-9
  • 4 Tyrrell S N, Lilford R J, Macdonald H N, Nelson E J, Porter J, Gupta J K. Randomized comparison of routine vs highly selective use of Doppler ultrasound and biophysical scoring to investigate high risk pregnancies.  Br J Obstet Gyneacol.. 1991 Apr;  98 (4) 415
  • 5 Trudinger B J, Cook C M, Giles W B, Connelly A, Thompson R S. Umbilical artery flow velocity waveforms in high-risk pregnancy. Randomised controlled trial.  Lancet. 1987 Jan 24;  1 (8526) 188-90
  • 6 Newnham J P, O'Dea M R, Reid K P, Diepeveen D A. Doppler flow velocity waveform analyses in high risk pregnancies: a randomized controlled trial.  Br J Obstet Gynaecol. 1991 Oct;  98 (10) 956-63
  • 7 Pattinson R C, Norman K, Odendaal H J. The role of Doppler velocimetry in the management of high risk pregnancies.  Br J Obstet Gynaecol. 1994 Feb;  101 (2) 114-20
  • 8 Westergaard H B, Langhoff-Roos J, Lingman G, Marsal K, Kreiner S. A critical appraisal of the use of umbilical artery Doppler ultrasound in high-risk pregnancies: use of meta-analyses in evidence-based obstetrics.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2001 Jun;  17 (6) 466-76
  • 9 Jörn H, Scheffen I, Fendel H, Funk A. The importance of measuring both umbilical arteries for accuracy in Doppler ultrasound Studies.  Z Geburtshilfe Perinatol. 1994 Jan - Feb;  198 (1) 6-11
  • 10 Davies J A, Lee A, Spencer J A. Variability of continuous-wave Doppler flow velocity waveform indices from the umbilical artery.  Obstet Gynecol. 1990 Sep;  76 (3 Pt 1) 366-9
  • 11 Gudmundson S, Fairlie F, Lingman G, Marsal K. Recording of blood flow velocity waveforms in the uteroplacental and umbilical circulation: reproducibility study and comparison of pulsed and continuous wave Doppler ultrasonography.  J Clin Ultrasound. 1990 Feb;  18 (2) 97-101
  • 12 Robel R, Ruckhaberle K E, Faber R, Winkler M. Reproducibility of the Doppler ultrasound blood flow profile of the umbilical artery with spezial reference to threatened premature labor.  Zentralbl Gynacol. 1991;  113 (4) 177-82
  • 13 Hutter W, Grab D, Keim T, Wolf A, Terinde R. Reproducibility of continuous wave Doppler studies in pregnancy.  Z Geburtshilfe Perinatol. 1991 May - Jun;  1991 (3) 100-6
  • 14 Yan Y L, Tan Y Y, Chang T C, Yeo G S. Second trimester colour Doppler imaging of the uterine artery: reproducibility of the resistance index.  Aust N Z J Obstet Gynaecol. 1995 Aug;  35 (3) 254-6
  • 15 Grab D, Paulus W E, Erdmann M, Nitsch C, Terinde R, Oberhoffer R, Lang D. Interobserver reproducibility of Doppler ultrasound measurements of the fetal ductus arteriosus.  Z Geburtshilfe Neonatol. 1999 Jan - Feb;  203 (1) 15-7
  • 16 Huisman T W, Brezinka C, Stewart P A, Stijnen T, Wladimiroff J W. Ductus venosus flow velocity waveforms in relation to fetal behavioural states.  Br J Obstet Gynaecol. 1994 Mar;  101 (3) 220-4

Dr. med. L. Hellmeyer

Klinik für Geburtshilfe und Perinatalmedizin

Philipps-Universität

Pilgrimstein 3

35037 Marburg

    >