Rofo 2003; 175(11): 1508-1514
DOI: 10.1055/s-2003-43408
Skelett
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Indirekte MR-Arthrographie der Schulter-Wertigkeit im Nachweis von SLAP-Läsionen

Indirect MR-Arthrography of the Shoulder-Value in the Detection of SLAP-LesionsT.  Herold1 , R.  Hente2 , N.  Zorger1 , T.  Finkenzeller1 , S.  Feuerbach1 , M.  Lenhart1 , C.  Paetzel1
  • 1Institut für Röntgendiagnostik, Klinikum der Universität Regensburg
  • 2Abteilung für Unfallchirurgie, Klinikum der Universität Regensburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 November 2003 (online)

Zusammenfassung

Ziel dieser prospektiven Studie war, den Stellenwert der indirekten MR-Arthrographie (MR-AR) in der Detektion von Verletzungen des superioren Labrums (SLAP-Läsionen) zu prüfen. Patienten und Methode: Es wurden 35 Patienten (9 w, 26 m) mit akuten oder chronischen Schulterbeschwerden sowohl mittels nativer Magnetresonanztomographie (MRT) als auch mittels indirekter MR-AR untersucht. Die Auswertung der Bilder beider MRT-Modalitäten bezüglich dem Auftreten von SLAP-Läsionen wurden unabhängig voneinander und zeitlich getrennt durchgeführt. Die Befunde wurden mit den Ergebnissen der später durchgeführten Arthroskopie verglichen. Sowohl für die MRT als auch die Arthroskopie erfolgte die Einteilung der SLAP-Läsionen nach Snyder. Ergebnisse: In der Arthroskopie wurde bei 22 von 35 Patienten (63 %) eine SLAP-Läsion diagnostiziert. 9 von 22 Läsionen wurden als SLAP-1- (41 %), 9 als SLAP-2- (41 %), 3 als SLAP-3- (13,5 %) und eine als SLAP-4- (4,5 %) Läsion klassifiziert. Im Nachweis einer SLAP-Läsion zeigte die native MRT eine Sensitivität von 73 %, eine Spezifität von 85 % und eine Genauigkeit von 77 %. Für die indirekte MR-AR ergaben sich eine Sensitivität von 91 %, eine Spezifität von 85 % und eine Genauigkeit von 89 %. Die native MRT zeigte in 9 von 22 (41 %), die indirekte MR-AR in 18 von 22 Fällen (82 %) eine Übereinstimmung mit der arthroskopischen Einteilung. Schlussfolgerung: Die indirekte MR-AR ist ein nicht invasives Verfahren mit einer hohen Sensitivität bezüglich der Diagnostik von SLAP-Läsionen. Sie ermöglicht prä-operativ wichtige Aussagen über Lokalisation und Ausdehnung der Verletzung.

Abstract

Purpose: A prospective study to assess the value of indirect magnetic resonance-arthrography (MR-Arthro) in the detection of lesions of the superior labrum (SLAP-lesions). Materials and Methods: Unenhanced magnetic resonance imaging (MRI) and indirect MR-Arthro of the shoulder were performed in 35 patients (9 females and 26 males) with a history of acute or chronic shoulder disorder. The images of unenhanced MRI and indirect MR-Arthro were analyzed independently from each other for the occurrence of SLAP-lesions and the findings correlated with the arthroscopic results. For arthroscopy, MRI and MR-Arthro, the SLAP-lesions were categorized based on the classification system of Snyder. Results: SLAP-lesions were diagnosed by arthroscopy in 22 of 35 patients (63 %). 9 of the 22 lesions (41 %) were classified as type 1, 9 (41 %) as type 2, three (13.5 %) as type 3 and one (4.5 %) as type 4. Using unenhanced MRI sensitivity, specificity and accuracy in the detection of SLAP-lesions were calculated to be 73 %, 85 % and 77 %. Indirect MR-Arthro showed a sensitivity of 91 %, a specificity of 85 % and an accuracy of 89 %. Unenhanced MRI revealed correlation to the arthroscopic classification in 9 of 22 cases (41 %) and indirect MR-Arthro in 18 of 22 cases (82 %). Conclusion: Indirect MR-Arthro is a non-invasive method which offers excellent sensitivity in the diagnosis of SLAP-lesions. It provides important preoperative informations with regard to the exact location and extent of a tear.

Literatur

  • 1 Morgan C, Stephen S, Burkhart S, Palmeri M, Gillespie M. Type 2 Slap lesions: Three subtypes and their relationships to superior instability and rotator cuff tears.  Arthroscopy. 1998;  14 (6) 553-565
  • 2 Nidecker A, Guckel C, Hochstetter A von. Imaging the long head of biceps tendon - a pictorial essay emphasizing magnetic resonance.  Eur J Radiol.. 1997;  25 (3) 177-187
  • 3 Kim S, Ha K, Ahn J, Kim S, Choi H. Biceps Load-test: A clinical test for slap lesions of the shoulder.  The journal of arthroscopic and related surgery. 2001;  17 (2) 160-164
  • 4 Tuite M J, Cirillo R L, de Smet A A, Orwin J F. Superior labrum anterior-posterior (SLAP) tears: evaluation of three MR signs on T2-weighted images.  Radiology. 2000;  215 (3) 841-845
  • 5 Yoneda M, Izawa K, Hirooka A, Hayashida K, Wakitani S. Indicators of superior glenoid labral detachment on magnetic resonance imaging and computed tomography arthrography.  J Shoulder Elbow Surg.. 1998;  7 (1) 2-12
  • 6 Tung G A, Entzian D, Green A, Brody J M. High-field and low-field MR imaging of superior glenoid labral tears and associated tendon injuries.  AJR Am J Roentgenol. 2000;  174 (4) 1107-1114
  • 7 Conell D, Potter H, Wickiewicz T, Altchek D, Russel F, Warren F. Noncontrast magnetic resonance imaging of superior labral lesions. 102 cases confirmed at arthroscopic surgery.  American Journal of Sports Medicine. 1999;  27 208-213
  • 8 Legan J, Burkhard T, Goff W, Balsara Z, Martinez A, Lapoint J. et al . Tears of the glenoid labrum: MR imaging of 88 arthroscopically confirmed cases.  Radiology. 1991;  179 241-246
  • 9 Bencardino J T, Beltran J, Rosenberg Z S, Rokito A, Schmahmann S, Mota J, Mellado J M, Zuckerman J, Cuomo F, Rose D. Superior labrum anterior-posterior lesions: diagnosis with MR arthrography of the shoulder.  Radiology. 2000;  214 (1) 267-271
  • 10 Jee W H, McCauley T R, Katz L D, Matheny J M, Ruwe P A, Daigneault J P. Superior labral anterior posterior (SLAP) lesions of the glenoid labrum: reliability and accuracy of MR arthrography for diagnosis.  Radiology. 2001;  218 (1) 127-132
  • 11 Palmer W E, Brown J H, Rosenthal D I. Labral-ligamentous complex of the shoulder: evaluation with MR arthrography.  Radiology. 1994;  190 (3) 645-651
  • 12 Vahlensieck M, Peterfy C G, Wischer T, Sommer T, Lang P, Schlippert U, Genant H K, Schild H H. Indirect MR arthrography: optimization and clinical applications.  Radiology. 1996;  200 (1) 249-254
  • 13 Kenn W. MRT der Schulter. In: Imhoff AB (eds.) Fortbildung Orthopädie. Die ASG-Kurse der DGOT. Steinkopff Verlag Darmstadt 2001 5: 6-11
  • 14 Rudolph J, Lorenz M, Schroder R, Sudkamp N P, Felix R, Maurer J. Indirekte MR- Arthrographie in der Diagnostik von Rotatorenmanschettenläsionen.  Fortschr Rontgenstr. 2000;  172 686-691
  • 15 Yagci B, Manisali M, Yilmaz E, Ozkan M, Ekin A, Ozaksoy D, Kovanlikaya I. Indirect MR arthrography of the shoulder in detection of rotator cuff ruptures.  Eur Radiol. 2001;  11 258-262
  • 16 Mäurer J, Rudolph J, Lorenz M, Hidajat N, Schroder R, Sudkamp N P, Felix R. Prospektive Studie zum Nachweis von Läsionen des Labrum glenoidale mit der indirekten MR-Arthrographie der Schulter. Fortschr.  Röntgenstr. 1999;  171 307-312
  • 17 Sommer T, Vahlensieck M, Wallny T, Lutterbey G, Pauleit D, Steuer K, Golombek V, Kreft B, Keller E, Schild H. Indirekte MR-Arthrographie in der Diagnostik von Läsionen des Labrum glenoidale.  Fortschr Röntgenstr. 1997;  167 (1) 46-51
  • 18 Vahlensieck M. Zu: Indirekte MR-Arthrographie in der Diagnostik der Rotatorenmanschettenläsionen.  Fortschr Röntgenstr. 2001;  173 161
  • 19 Snyder S, Karzel R, Del P izzo, Ferkel R, Friedmann M. SLAP lesions of the shoulder.  Arthroscopy. 1990;  6 (4) 274-279
  • 20 Mc Cauley T, Pope C, Jokl P. Normal and abnormal glenoid labrum: Assessment with multiplanar gradient-echo MR imaging.  Radiology. 1992;  183 35-37
  • 21 Cartland J P, Crues J V, Stauffer A, Nottage W, Ryu R K. MR imaging in the evaluation of SLAP injuries of the shoulder: findings in 10 patients.  AJR Am J Roentgenol.. 1992;  159 (4) 787-792
  • 22 Maffet M, Gary M, Gartsmann , Moseley B. Superior labrum biceps tendon complex lesions of the shoulder.  American Journal of sports medicine. 1995;  23 93-98
  • 23 Steinbach L S, Palmer W E, Schweitzer M E. MR Arthrography.  Radiographics. 2002;  22 1223-1246
  • 24 Loredo R, Longo C, Salonen D, Yu J, Haghighi P, Trudell D, Clopton P, Resnick D. Glenoid labrum: MR imaging with histologic correlation.  Radiology. 1995;  196 (1) 33-41
  • 25 Kreitner K F, Botchen K, Rude J, Bittinger F, Krummenauer F, Thelen M. Superior labrum and labral-bicipital complex: MR imaging with pathologic-anatomic and histologic correlation.  AJR Am J Roentgenol.. 1998;  170 (3) 599-605
  • 26 Monu J U, Pope T L , Chabon S J, Vanarthos W J. MR diagnosis of superior labral anterior posterior (SLAP) injuries of the glenoid labrum: value of routine imaging without intraarticular injection of contrast material.  AJR Am J Roentgenol. 1994;  163 (6) 1425-1429
  • 27 Smith D K, Chopp T M, Aufdemorte T B, Witkowski E G, Jones R C. Sublabral recess of the superior glenoid labrum: study of cadavers with conventional nonenhanced MR imaging, MR arthrography, anatomic dissection, and limited histologic examination.  Radiology. 1996;  201 (1) 251-256
  • 28 Fischer W. Ein Skizzenbuch zur MRT des Bewegungsapparates. Augsburg; Eigenvertrieb: www.MR-Skript.com 2002: 10
  • 29 Kreitner K F, Grebe P, Kersjes W, Runkel M, Kirschner P, Schild H H. Einsatzmöglichkeiten der MR-Arthrographie bei Erkrankungen des Schultergelenkes. Fortschr.  Röntgenstr. 1994;  160 (2) 137-142

Dr. med. Thomas Herold

Institut für Röntgendiagnostik
Klinikum der Universität Regensburg

93042 Regensburg

Phone: 0941/944-7410

Fax: 0941/944-7402

Email: thomas.herold@klinik.uni-regensburg.de

    >