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DOI: 10.1055/s-2003-44950
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Polymethylmethacrylat-Vertebroplastie
Eine neue und effektive Schmerztherapie bei WirbelkompressionenPolymethylmethacrylate-vertebroplastyA new and effective method of pain treatment in vertebral collapsePublication History
eingereicht: 30.1.2003
akzeptiert: 10.9.2003
Publication Date:
27 November 2003 (online)

Hintergrund und Fragestellung: Die perkutane Polymethylmethacrylat(PMMA-)-Vertebroplastie (VP) ermöglicht bei Rückenschmerzen durch Wirbelkörperkompressionen eine unmittelbare postoperative Mobilisation. Ziel der Studie war, die durch die VP erzielte Änderung in der Lebensqualität von Patienten mit Wirbelkompressionen während eines Zeitraumes von einem halben Jahr zu prüfen.
Patienten und Methodik: 28 Patienten mit osteolytischen Metastasen (Durchschnittsalter 59,7 ± 7,8 Jahre, Geschlechtsverhältnis 2,1:1 Männer/Frauen) und 38 Patienten mit osteoporotischen Wirbelkörperkompressionen (Durchschnittsalter 73 ± 6 Jahren, Geschlechtsverhältnis 1:3,5 Männer/Frauen) der thorakalen und lumbalen Wirbelsäule wurden mit der PMMA-Vertebroplastie behandelt und prospektiv untersucht. Zur Beurteilung behandlungsbedingter Änderungen ihrer Beschwerden beantworteten alle Patienten zur Aufnahmeuntersuchung, 6 Wochen und 6 Monate nach Entlassung den „Oswestry Low Back Pain Disability” (OLBPD)-Fragebogen.
Ergebnisse: 83 % der Patienten mit tumorbedingten Osteolysen und 92 % der Patienten mit osteoporotischen Wirbelköperkompressionen gaben unmittelbar nach dem Eingriff sowie nach 6 Monaten eine signifikante Schmerzlinderung an. Eine Extravasation von PMMA außerhalb der Wirbelkörpergrenzen wurde bei 26 % der Patienten beobachtet. Klinische oder neurologische Komplikationen als Behandlungsfolge traten nicht auf.
Folgerung: Für Patienten mit osteolytischen Metastasen oder osteoporotischen Wirbelkörperkompressionen ist die PMMA- Vertebroplastie eine nützliche und sichere Methode zur Schmerzlinderung mit einem guten Langzeitergebnis.
Background and objective: Percutaneous polymethylmethacrylate (PMMA) vertebroplasty is increasingly used in the treatment of back pain related to compression of the vertebral bodies. After the procedure immediate mobilization of the patient is possible. The purpose of the study was to examine the change in quality of life of patients with vertebral collapse achieved by vertebroplasty during a six-month period.
Patients and methods: 28 patients with osteolytic metastases (mean age 59,7 ± 7,8 years, 2,1:1male/female ratio) and 38 patients with osteoporotic vertebral collapse (mean age 73 ± 6 years, 1:3,5male/female ratio ) of the thoracal and lumbar spine were treated with PMMA vertebroplasty and analysed prospectively. After admission, before, six weeks and 6 months after discharge from the hospital patients answered the Oswestry Low Back Pain Disability (OLBPD) questionnaire for assessment of treatment-related changes in disability.
Results: Immediately and 6 months after treatment 83 % of tumor patients and 92 % of ostoporotic patients had significant pain reduction. Extravasation of PMMA beyond the vertebral margins were observed in 26 % of the patients. No treatment-related clinical or neurological complications were observed.
Conclusion: PMMA vertebroplasty is an efficacious and safe method of pain relief for patients with osteolytic metastases or osteoporotic compression with good long-term results.
Literatur
- 1
Amar A P, Larsen D W, Esnaashari N, Albuquerque F C, Lavine S D, Teitelbaum G P.
Percutaneous transpedicular polymethylacrylate vertebroplasty for the treatment
of spinal compression fractures.
Neurosurg.
2001;
49
1105-1115
MissingFormLabel
- 2
Airaksinen O, Herno A, Turunen V, Saari T, Suomlainen O.
Surgical outcome of 438 patients treated surgically for lumbar spinal
stenosis.
Spine.
1997;
22
2278-2282
MissingFormLabel
- 3
Barr J D, Barr M S, Lemley T J, McCann R M.
Percutaneous vertebroplasty for pain relief and spinal stabilization.
Spine.
2000;
25
923-928
MissingFormLabel
- 4
Belkoff S M, Maroney M, Fenton D C, Mathis J M.
An in vitro biomechanical evaluation of bone cements used in percutaneous
vertebroplasty.
Bone.
1999;
25
23S-26S
MissingFormLabel
- 5
Bostrom M P, Lane J M.
Furture directions. Augmentation of osteoporotic vertebral bodies.
Spine.
1997;
22
38S-42S
MissingFormLabel
- 6
Chiras J, Depriester C, Weill A, Sola-Martinez M T, Deramond H.
Vertebroplasties percutanees. Technique et indications.
J Neuroradiol.
1997;
24
45-59
MissingFormLabel
- 7
Cortet B, Cotton A, Boutry N. et al .
Percutaneous vertebroplasty in patients with osteolytic metastases or multiple
myeloma.
Rev Rhum Engl Ed.
1997;
64
177-183
MissingFormLabel
- 8
Cortet B, Cotton A, Boutry N. et al .
Percutaneous vertebroplasty inbthe treatment of osteoporotic vertebral compression
fractures: an open prospective study.
J Rheumatol.
2000;
26
2222-2228
MissingFormLabel
- 9
Cotton A, Dewatre F, Cortet B. et al .
Percutaneous vertebroplasty for osteolytic metastases and myeloma: effects of
the percentage of lesion filling and the leakage of methyl metacrylate at clinical
follow-up.
Radiology.
1996;
200
525-530
MissingFormLabel
- 10
Deramond H, Deprister C, Galibert P, Le Gars D.
Percutaneous vertebroplasty with polymethylmethacrylate - Technique, Indications,
and Results.
Clin Radiol.
1998;
36
533-546
MissingFormLabel
- 11
Diamond T H, Champion B, Clark W A.
Management of acute osteoporotic vertebral fractures: a nonrandomized trial
comparing percutaneous vertebroplasty with conservative therapy.
Am J Med.
2003;
114
257-265
MissingFormLabel
- 12
Fairbank J CT, Couper J, Davis J B, OŽBrien J P.
The Oswestry Low Back Pain Disability Questionnaire.
Physiotherapy.
1980;
66
271-273
MissingFormLabel
- 13
Frost H, Lamb S E, Klaber-Moffett J A, Fairbank J C, Moser J S.
A fitness programme for patients with chronic low back pain: 2-year follow-up
of a randomised controlled trial.
Pain.
1998;
75
273-279
MissingFormLabel
- 14
Galibert P, Deramond H, Rosat P, Le Gars D.
Preliminary note on the tratment of vertebral angioma by percutaneous acrylic
vertebroplasty.
Neurochirurgie.
1987;
33
166-168
MissingFormLabel
- 15
Hardouin P, Grados F, Cotton A, Cortet B.
Should percutaneous vertebroplasty be used to treat osteoporotic fractures?
An update.
Joint Bone Spine.
2001;
68
216-221
MissingFormLabel
- 16
Harrington K D.
Major neurological complications following percutaneous vertebroplasty with
polymethylmethacrylate.
J Bone Joint Surg.
2001;
83
1070-1073
MissingFormLabel
- 17
Hierholzer J, Midiri M, Fuchs H.
Die perkutane Vertebroplastie - Konchenzement-Injektion zur Behandlung schmerzhafter
Wirbelkörperkompressionsfrakturen.
Dtsch Med Wochenschr.
2003;
128
673-676
MissingFormLabel
- 18
Jensen M E, Evans A J, Mathis J M, Kallmes D F, Cloft H J, Dion J E.
Percutaneous polymethylmethacrylate vertebroplasty in the treatment of osteoporotic
vertebral body compression fractures: technical aspects.
AJNR.
1997;
18
1897-1904
MissingFormLabel
- 19
Levine S A, Perin L A, Hayes D, Hayes W S.
An evidence-based evaluation of percutaneous vertebroplasty.
Manag Care.
2000;
9
53-60
MissingFormLabel
- 20
Little D G, MacDonald D.
The use of the percentage change in Oswestry Disability Index score as an outcome
measure in lumbar spinal surgery.
Spine.
1994;
19
2139-2143
MissingFormLabel
- 21
Martin J B, Jean B, Sugiu K. et al .
Vertebroplasty: clinical experience and follow-up results.
Bone.
1999;
25
11S-15S
MissingFormLabel
- 22
Mathis J M, Petri M, Naff N.
Percutaneous vertebroplasty treatment of steroid-induced osteoporotic compression
fractures.
Arthritis Rheum.
1998;
41
171-175
MissingFormLabel
- 23
Murray J A, Bruels M C, Lindberg R.
Irradiation f polymethylmetharylate.
J Bone Joint Surg.
1974;
56
311-312
MissingFormLabel
- 24
Peh W C, Gilula L A, Peck D D.
Percutaneous vertebroplasty for severe osteoporotic vertebral body compression.
Radiol.
2002;
223
121-126
MissingFormLabel
- 25
Shepered S.
Radiotherapy and the management of metastatic bone pain.
Clin Radiol.
1998;
39
547-550
MissingFormLabel
- 26
Weill A, Chiras J, Simon J M, Rose M, Sola-Martinez T, Enkaoua E.
Spinal metastases: indications for and results of percutaneous injection of
acrylic surgical cement.
Radiology.
1996;
199
241-247
MissingFormLabel
- 27
Zoarski G H, Snow P, Olan W J. et al .
Percutaneous vertebroplasty for osteoporotic compression fractures: quantitative
prospective evaluation of long-term outcomes.
Dtsch Med Wochenschr.
2003;
128
673-676
MissingFormLabel
Priv.-Doz. Dr. Michael Winking
Neurochirurgische Klinik, Justus-Liebig Universität
Klinikstraße 29
35385 Gießen
Phone: 0641/9945501
Fax: 0641/9945509
Email: michael.winking@neuro.med.uni-giessen.de