Psychiatr Prax 2004; 31(2): 96-99
DOI: 10.1055/s-2003-814803
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Borderlinepersönlichkeitsstörung mit psychotischen Symptomen und Parietallappenstörungen

Borderline Personality Disorder Associated with Psychotic Symptoms and Parietal Lobe AbnormalitiesPeter  Lepping1 , Mark  Swinton2
  • 1Cherrybank Resource Centre Cheshire, Großbritannien
  • 2Ashworth Hospital, Maghull, Liverpool, Großbritannien
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. Februar 2004 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: Wir berichten eine Kasuistik einer forensischen Patientin mit Persönlichkeitsstörungen vom Borderlinetypus und gleichzeitigen psychotischen Symptomen. Außerdem zeigt diese Patientin Störungen im Parietallappenbereich. Methode: Wir beschreiben eine Kasuistik mit den entsprechenden theoretischen Überlegungen zu diesem Fall. Schlussfolgerungen: Es gibt schon seit Anfang des 20. Jahrhunderts Überlegungen, wie Patienten mit Persönlichkeitsstörung und psychotischen Symptomen zu klassifizieren sind. Wir zeigen an unserem Beispiel, dass bildgebende Verfahren wie SPECT bei unserer Patientin Parietallappenstörungen beweisen. Wir beschreiben mögliche Zusammenhänge zwischen ihrer Symptomatik und diesem Ergebnis.

Abstract

Objective: We explore a case of a forensic patient with severe personality disorder, borderline type, and additional psychotic symptoms. Furthermore, she showed parietal lobe abnormalities. Method: We describe a case report and the relevant theoretical deliberations. Conclusions: Attempts to categorize patients with severe borderline personality disorder and psychotic symptoms have been made since the beginning of the 20th century. We show that in our patient neuroimaging such as SPECT scan can prove parietal lobe abnormalities. We describe possible links between these findings and her symptoms.

Literatur

  • 1 Coid J, Kahtan N, Gault S. et al . Women admitted to secure forensic psychiatry services. Comparison of women and men.  Journal of Forensic Psychiatry. 2000;  11 275-290
  • 2 Miller F T, Abrams T, Dulit R. et al . Psychotic symptoms in patients with borderline personality disorder and concurrent axis I disorder.  Hospital and Community Psychiatry. 1993;  44 59-61
  • 3 Chopra H D, Beatson J A. Psychotic symptoms in borderline personality disorder.  American Journal of Psychiatry. 1986;  143 1605-1607
  • 4 Dowson J H, Sussams P, Grounds A. et al . Association of self-reported past „psychotic” phenomena with features of personality disorder.  Comprehensive Psychiatry. 2000;  41 42-48
  • 5 Zuleata F de. Borderline personality disorder as seen from an attachment perspective; a review.  Criminal Behaviour and Mental Health. 1999;  9 237-253
  • 6 Hoch P H, Polatin P. Pseudoneurotic forms of schizophrenia.  Psychiatric Quarterly. 1949;  23 248-253
  • 7 Jackson M, Tarnopolsky A. Borderline personality. In: Bluglass R, Bowden P (eds) Principles and Practice of Forensic Psychiatry. Edinburgh; Churchill Livingstone 1990: 427-435
  • 8 Nyman G E, Nyman A K, Nylander B I. Non-regressive schizophrenia: A comparative study of clinical picture, social prognosis, and heredity.  Acta Psychiatrica Scandinavica. 1978;  57 165-192
  • 9 Bleuler E. Dementia Praecox oder Gruppe der Schizophrenien. Handbuch der Psychiatrie. Leipzig; Deutike 1911
  • 10 Kraepelin E. Psychiatrie: ein Lehrbuch für Studierende und Ärzte. 8. Aufl. Leipzig; Barth 1909/1915
  • 11 Tölle R. Psychiatrie, 9. Auflage. 1991: 209. Tölle R, Windgassen K: „Psychiatrie”, 13. Auflage, 2001: 210 - 211
  • 12 Leonhard K. Aufteilung der endogenen Psychosen und ihre differenzierte Ätiologie, 7. Auflage. 1995: 86-118
  • 13 Chesterman L P, Boast N. Multi-Modal Hallucinations.  Psychopathology. 1994;  27 273-280
  • 14 Steinert T, Schmidt-Michel P O. Borderline-Störung und Schizophrenie - immer noch ein diagnostisches Problem.  Nervenarzt. 1995;  66 858-863
  • 15 Steinert T, Asshauer I. Schizophrenie und Persönlichkeitsstörung.  Psycho. 2002;  28 374-378
  • 16 Luria A R. The working brain. Middlesex; Penguin 1973
  • 17 Beckmann H, Leonhard K. Aufteilung der endogenen Psychosen und ihre differenzierte Ätiologie, 7. Auflage. 1995/1957: I-XIII
  • 18 Driessen M, Herrmann J, Stahl K. et al . Magnetic resonance imaging volumes of the hippocampus and the amygdala in women with borderline personality disorder and early traumatisation.  Archives of General Psychiatry. 2000;  57 1115-1122
  • 19 Swinton M. The role of the parietal lobe in borderline personality disorder.  Medical Hypotheses. 2003;  60 263-267
  • 20 Herpertz S C, Dietrich T M, Wenning B. et al . Evidence of abnormal amygdala functioning in borderline personality disorder: a functional MRI study.  Biological Psychiatry. 2001;  50 292-298
  • 21 Lyoo I K, Han M H, Cho D Y. A brain MRI study in subjects with borderline personality disorder.  Journal of Affective Disorders. 1998;  50 235-243
  • 22 Chengappa K NR, Ebeling T, Kang J S. Clozapine reduces severe self-mutilation and aggression in psychotic patients with borderline personality disorder.  Journal of Clinical Psychiatry. 1999;  60 477-484
  • 23 Benedetti F, Sforzini L, Colombo C. et al . Low-dose clozapine in acute and continuation treatment of severe borderline personality Disorder.  Journal of Clinical Psychiatry. 1998;  59 103-107
  • 24 Frankenburg F R, Zanarini M C. Clozapine treatment of borderline patients: a preliminary study.  Comprehensive Psychiatry. 1993;  34 402-405
  • 25 Swinton M. Clozapine in severe Borderline Personality Disorder.  Journal of Forensic Psychiatry. 2001;  12 580-591

Dr. Peter Lepping

Cherrybank Resource Centre

85 Wellington Road

Ellesmere Port

Cheshire · CH65 0BY · Großbritannien

eMail: lepping@onetel.net.uk

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