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DOI: 10.1055/s-2004-818736
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Virtuelle Histologie kolorektaler Läsionen durch Konfokale Lasermikroskopie
Virtual Histology of Colorectal Lesions Using Laser-Scanning Confocal MicroscopyPublication History
Publication Date:
12 March 2004 (online)

Zusammenfassung
Problemstellung: Die histologische Untersuchung von gastrointestinalen Läsionen basiert üblicherweise
auf der lichtmikroskopischen Betrachtung dünnschichtiger Hämatoxylin- und Eosin-gefärbter
Gewebsproben. In einer Studie wurde der Nutzen der Konfokalen Lasermikroskopie (KLM),
mit der man sofort ein mikroskopisches Bild erhält, an unbehandelten Gewebepartikeln
kolorektaler Läsionen, untersucht. Der Prototyp eines KLM-Mikroskops in Sondenform,
das über den Arbeitskanal eines Endoskops vorgeschoben werden kann, wurde ebenfalls
entwickelt.
Material und Methoden: Untersucht wurden kolorektale Läsionen, die entweder endoskopisch oder chirurgisch
am „Showa University Nothern Hospital” entnommen worden waren. Einhundert Gewebepartikel
wurden mittels KLM untersucht. Die histopathologischen Befunde der Läsionen waren:
In sieben Fällen normale Kolonmukosa, fünf hyperplastische Polypen, 68 Adenome mit
„low-grade” Dysplasie, 10 Adenome mit „high-grade” Dysplasie und 10 Adenokarzinome.
Für die KLM-Studie wurde ein Argon Laserstrahl mit einer Wellenlänge von 488 nm verwendet.
Durch das Endomikroskop war es möglich, sowohl resezierte normale Kolonschleimhaut
(in vitro), wie Rektumschleimhaut gesunder Freiwilliger zu untersuchen. Die KLM-Bilder
jeder Probe wurden mit dem Hämatoxylin-Eosin gefärbten Gewebeschnitt verglichen.
Ergebnis: Die Bilder der Konfokalen Lasermikroskopie stimmen gut mit den lichtmikroskopischen
HE-gefärbten Gewebeschnitten überein.
In der normalen Mukosa oder in hyperplastischen Polypen werden die Zellkerne nicht
dargestellt. In Adenomen mit hochgradigen Dysplasien und Karzinomen sind die Zellkerne
häufiger sichtbar als bei Adenomen mit „low grade” Dysplasien. Die Kerndarstellungshäufigkeit
unterschied sich zwischen diesen beiden Gruppen signifikant (60 % vs. 10,3 %; p <
0,01).
Endomikroskopisch gewonnene KLM-Bilder konnten die Orifizien der Drüsenzellen des
Kolons und der Becherzellen in vitro und in vivo darstellen.
Schlussfolgerungen: Die Konfokale Lasermikroskopie liefert Sofortbilder die gut mit HE-Schnitten übereinstimmen.
Eine verbesserte Sonde zur endoskopischen Anwendung der Konfokalen Lasermikroskopie
wird entwickelt. Sie wird vermutlich bessere histologische Bilder kolorektaler Läsionen
liefern.
Abstract
Background and Study Aims: Histological examination of gastrointestinal lesions is currently based on light-microscopic
examination of thin-slice specimens, with hematoxylin and eosin staining. A study
of the use of laser-scanning confocal microscopy (LCM) to obtain immediate microscopic
images of untreated specimens for examining colorectal lesions was carried out. A
probe-type LCM prototype endomicroscope that can be passed through the working channel
of an endoscope has also been developed.
Materials and Methods: The study materials consisted of colorectal lesions resected either endoscopically
or surgically at Showa University Northern Yokohama Hospital. One hundred untreated
specimens were examined using LCM. The histopathological findings in the lesions were
seven cases of normal colonic mucosa, five hyperplastic polyps, 68 adenomas with low-grade
dysplasia, 10 adenomas with high-grade dysplasia, and 10 adenocarcinomas. An argon
laser beam with a wavelength of 488 nm was used for the LCM study. Observation of
the resected normal colonic mucosa (in vitro) and the rectal mucosa of a healthy volunteer
(in vivo) was possible using the endomicroscope. The LCM images for each specimen
were compared with the hematoxylin-eosin-stained histopathological cross-sections.
Results: The LCM images corresponded well with the conventional hematoxylin-eosin light-microscopic
images. The nuclei were not visualized in normal mucosa or hyperplastic polyps. In
adenomas with high-grade dysplasia and carcinomas, nuclei were more often visible
than in adenomas with low-grade dysplasia. The rate of visualization of nuclei was
significantly different (p < 0.01) between these two groups (60.0 % vs. 10.3 %). In
LCM images using endomicroscope, it was possible to recognize the orifices of the
colonic glands and goblet cells both in vitro and in vivo.
Conclusions: Laser-scanning confocal microscopy provides immediate images that correspond well
with those of hematoxylin-eosin staining. An improved probe-type LCM endomicroscope
is being developed which should provide better histological images of colorectal lesions
in vivo.
Schlüsselwörter
Gastrointestinale Endoskopie - Histologie
Key words
Gastrointestinal endoscopy - histology
Literatur
- 1 Cavanagh H D, Petroll W M, Jester J V. The application of confocal microscopy to the study of living systems. Neurosci Biobehav Rev. 1993; 17 483-489
- 2 Corcuff P, Leveque J L. In vivo vision of the human skin with the tandem scanning microscope. Dermatology. 1993; 186 50-54
- 3 Gonzalez S, Rajadhyaksha M, Gonzalez-Serva A. et al . Confocal reflectance imaging of folliculitis in vivo: correlation with routine histology. J Cutan Pathol. 1999; 26 201-205
- 4 Inoue H, Cho J Y, Satodate H. et al . Development of virtual histology and virtual biopsy using laser-scanning confocal microscopy. Scand J Gastroenterol Suppl. 2003; 237 37-39
- 5 Inoue H, Igari T, Nishikage T. et al . A novel method of virtual histopathology using laser-scanning confocal microscopy in-vitro with untreated fresh specimens from the gastrointestinal mucosa. Endoscopy. 2000; 32 439-443
- 6 Koenig F, Gonzalez S, White W M. et al . Near-infrared confocal laser scanning microscopy of bladder tissue in vivo. Urology. 1999; 53 853-857
- 7 Koenig F, Knittel J, Stepp H. Diagnosing cancer in vivo. Science. 2001; 292 1401-1403
- 8 Kudo S. Endoscopic mucosal resection of flat and depressed types of early colorectal cancer. Endoscopy. 1993; 25 455-461
- 9 Kudo S, Hirota S, Nakajima T. et al . Colorectal tumours and pit pattern. J Clin Pathol. 1994; 47 880-885
- 10 Kudo S, Tamura S, Nakajima T. et al . Diagnosis of colorectal tumorous lesions by magnifying endoscopy. Gastrointest Endosc. 1996; 44 8-14
- 11 Master B R. Scanning slit confocal microscopy of the in vivo cornea. Opt Eng. 1995; 34 684-692
- 12 McLaren W, Anikijenko P, Barkla D. et al . In vivo detection of experimental ulcerative colitis in rats using fiberoptic confocal imaging (FOCI). Dig Dis Sci. 2001; 46 2263-2276
- 13 Rajadhyaksha M, Grossman M, Esterowitz D. et al . In vivo confocal scanning laser microscopy of human skin: melanin provides strong contrast. J Invest Dermatol. 1995; 104 946-952
- 14 Sakashita M, Aoyama N, Maekawa S. et al . Flat-elevated and depressed, subtypes of flat early colorectal cancers, should be distinguished by their pathological features. Int J Colorectal Dis. 2000; 15 275-281
- 15 White W M, Tearney G J, Pilch B Z. et al . A novel, noninvasive imaging technique for intraoperative assessment of parathyroid glands: confocal reflectance microscopy. Surgery. 2000; 128 1088-1100
Prof. Dr. H.-J. Schulz
Oskar-Ziethen-Krankenhaus
Paritätisches Krankenhaus Lichtenberg
Klinik für Innere Medizin
Fanningerstraße 32
10365 Berlin
Phone: 0 30/55 18 22 10
Fax: 0 30/55 18 22 50
Email: schulz@KHL-Berlin.de