Zusammenfassung
Die Transfusion von Blut und Blutprodukten muss sich an bewährten Standards und Qualitätskriterien
orientieren. Das Transfusionsgesetz stellt die Grundlage dazu sicher. Die bereits
existierenden Leitlinien zur Transfusion müssen genutzt werden, um für die Chirurgie
und speziell für die Viszeralchirurgie Ziele der Strategie für die Transfusion zu
definieren. Dabei muss es ein Ziel sein, restriktiv mit der Ressource Blut zu verfahren.
Kleiner werdende Spenderkollektive, weiterhin bestehende akute und chronische Risiken
der Transfusion und die Kosten zwingen zu einer Optimierung in der Handhabung. Chirurgische
Disziplinen sind die hauptsächlichen Verbraucher von Blut neben der Onkologie. Die
Viszeralchirurgie hat dabei einen stetig steigenden Anteil, obgleich noch konkrete
Daten fehlen. Die Chirurgie der Malignome und die Alterschirurgie haben hier den höchsten
Stellenwert. Neben einer interdisziplinären Strategie bestehen bereits eine große
Anzahl von technischen Verfahren und Hilfsmitteln, Blut im operativen Bereich optimaler
anwenden zu können. Neben der gemeinsamen Definition strategischer Ziele können Algorithmen
helfen, die Abläufe im Blutmanagement zu verbessern.
Abstract
The practice of blood transfusion must be complied with the standards of regulation
and quality. The German transfusion law has defined the principles. Existing guidelines
should contain criteria that make each transfusion necessary to be given easily justified
without further investigation. But it should be clearly understood that guidelines
serve as a means of evaluating transfusion practice not as transfusion indications.
Actually there are growing numbers of reports of increased morbidity and mortality
due to transfusion which is known as mediate inflammatory cytokines. The new safety
measures, regulatory requirements, and the continual change in demographics there
are less eligible donors resulting in concerns over adequacy of blood supply so far.
To date most of the surgical societies do not deal with a specific management of blood
and blood products. Beside the oncologists the surgeons are the second heavy users
of all blood transfused. And the visceral surgeons have increasing needs in the stuff
so far as the increasing rate of patients with malignancies and older patients are
concerned. There are a variety of pharmacological agents and other technologies available
to optimise the need for blood, to reduce the risk from transfusion, and to preserve
the supply of the blood banks. Unfortunately there is a lack of evidence-based data
not only in surgical literature. This review will give an overview on data to support
the use of conservative transfusion practice and then to discuss the creation of strategies
and how they can work. An algorithm how to deal with an effective practice of saving
blood and transfusion will also been presented. One should consider that blood and
blood products including the platelets and coagulation factors could become an increasing
scarce resource in the future and for which to date adequate alternatives do not exist.
So we as the main users should focus on prevention and strategic planning in our specific
blood management.
Schlüsselwörter
Blutmanagement - Transfusionstrigger - blutsparende Maßnahmen
Key words
Blood management - transfusion trigger - saving blood
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Prof. Dr. med. J Erhard
Klinik für Chirurgie/Viszeral- und Gefäßchirurgie · Evangelisches und Johanniter Klinikum
· Duisburg/Dinslaken/Oberhausen gGmbH · Betriebsteil 4 · Evangelisches Krankenhaus
Dinslaken
Kreuzstr. 28
46535 Dinslaken
Telefon: 0 20 64/42 23 00
Fax: 0 20 64/42 23 02
eMail: Jochen.Erhard@ejk.de