Aktuelle Traumatol 2005; 35(1): 29-33
DOI: 10.1055/s-2005-837512
Varia

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prävention von proximalen Femur- und Wirbelfrakturen bei Osteoporose-Patienten - ist die Wirksamkeit von Hüftprotektoren und reklinierenden Rumpforthesen nachgewiesen?

Prevention of Vertebral and Hip Fractures in Patients with Osteoporosis - Is the Use of Hip Protectors and Spinal Orthoses Effective?A. Peters1 , H. Friebe2
  • 1Schwarzwaldklinik Orthopädie, Bad Krozingen
  • 2Reha-Klinik Aukammtal, Wiesbaden
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 March 2005 (online)

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Zusammenfassung

Nach osteoporotischen Wirbelkörper- und Hüftfrakturen kommt der Sekundärprävention eine besondere Bedeutung zu. Neben der Kräftigung der lumbalen Extensoren und spezifischen Pharmakotherapie erweisen sich auch orthopädietechnische Hilfsmittel als wirksam. Die Effektivität von Hüftprotektoren zur Verhinderung von osteoporotischen Hüftfrakturen wurde in mehreren randomisierten klinischen Studien (RCTs) nachgewiesen. Reklinationsorthesen haben keinen Einfluss auf das Nachsinterungsverhalten stabiler osteoporotischer Wirbelbrüche. Dagegen begünstigen sie durch Linderung der Frakturschmerzen eine frühfunktionelle Therapie und bewirken nachweislich eine Rumpfmuskelkräftigung. Auch wenn der Beweis durch randomisierte Studien mit klinischem Endpunkt (Wirbelfraktur) noch aussteht, ist eine Verminderung der vertebralen Frakturrate durch reklinierende Rumpforthesen zu erwarten.

Abstract

The aim of this study is to underline the importance of secondary prevention after fractures of the vertebral body and proximal femur to reduce the risk of further fractures. In addition to back-strengthening exercises and pharmacological therapy orthotic devices have been proved as effective in the treatment of osteoporosis in the elderly. Randomized and controlled trials (RCTs) have demonstrated that external hip protectors can prevent hip fractures. Spinal orthoses have no favourable effect on the kyphotic fracture angle of stable vertebral fractures during fracture consolidation. However reclining orthoses for the trunk allow an early functional therapy by reducing pain of the injured spine. Moreover spinal orthoses increase trunk muscle strength. Further trials are necessary to investigate the efficacy for reducing the incidence of vertebral fractures (clinical endpoint) by orthotic treatment in elderly patients with spinal osteoporosis.

Literatur

Dr. med. Achim Peters

Schwarzwaldklinik Orthopädie

Herbert-Hellmann-Allee 46

79189 Bad Krozingen

Phone: 07633/9302

Fax: 07633/93-2960

Email: a.peters@median-bk.de