Aktuelle Neurologie 2007; 34: S31-S32
DOI: 10.1055/s-2007-970924
Workshop 5
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Dopaminerge Stimulation: orale Applikation mit kontrollierter Freisetzung versus transdermale Applikation

Dopaminergic Stimulation: Oral Application with Controlled Release Versus Transdermal ApplicationJ.  Kassubek1 , S.  Braune2 , T.  Büttner3 , G.  Fuchs4 , W.  Greulich5 , M.  Hahne6 , M.  Müngersdorf7 , I.  Reuter8
  • 1Neurologische Klinik der Universität Ulm
  • 2Neurozentrum Prien
  • 3Neurologische Klinik, Klinikum Emden
  • 4Parkinson-Klinik Wolfach
  • 5Neurologische Klinik der Klinik Ambrock, Universität Witten/Herdecke, Hagen
  • 6Neurologische Klinik Bad Neustadt
  • 7Neurologische Praxis, Berlin
  • 8Neurologische Klinik der Justus-Liebig-Universität Gießen
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Möglichst konstante Spiegel der dopaminergen Medikation während des gesamten Tages stellen, auch wenn das Prinzip der kontinuierlichen dopaminergen Stimulation in Anteilen hinterfragt werden muss, konzeptionell die beste Strategie in der symptomatischen Behandlung des idiopathischen Parkinsonsyndroms dar. Bereits realisierte Lösungsansätze sind die orale Gabe von Dopaminagonisten (DA) mit kontrollierter Freisetzung oder die transdermale Applikation von DA als Pflaster. Anhand der DA Ropinirol CR und Rotigotin werden hier Vorteile und Nachteile der Prinzipien der beiden Applikationsformen beleuchtet.

Abstract

Constant levels of dopaminergic agents over 24 hours are considered the best strategy in the treatment of idiopathic Parkinson's disease, although there are some critical views of the concept of continuous dopaminergic stimulation. Technical solutions have been realised by the development of oral dopamine agonists with controlled release and of transdermal dopamine agonists, respectively. In consideration of the drugs ropinirole CR and rotigotine, respectively, the principles of both applications are critically discussed.

Literatur

  • 1 Nutt J G. Continuous dopaminergic stimulation: Is it the answer to the motor complications of levodopa?.  Mov Disord. 2007;  22 1-9
  • 2 Poewe W H, Rascol O, Quinn N. et al, on behalf of the SP 515 Investigators . Efficacy of pramipexole and transdermal rotigotine in advanced Parkinson's disease: a double-blind, double-dummy, randomised controlled trial.  Lancet Neurol. 2007;  6 513-520
  • 3 Pahwa R, Stacy M A, Factor S A. et al, EASE-PD Adjunct Study Investigators . Ropinirole 24-hour prolonged release: randomized, controlled study in advanced Parkinson disease.  Neurology. 2007;  68 1108-1115

Prof. Dr. Jan Kassubek

Neurologische Klinik der Universität Ulm

Oberer Eselsberg 45

89081 Ulm

Email: jan.kassubek@uni-ulm.de

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