DO - Deutsche Zeitschrift für Osteopathie 2007; 5(01): 24-26
DOI: 10.1055/s-2007-981442
CaseReport
Hippokrates Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG Stuttgart

Die Bewegungen der Viszera: Die Mobilität, Teil 2

Visceral Movements: Mobility, Part 2
Jérôme Helsmoortel
,
Thomas Hirth
,
Peter Wührl
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 May 2007 (online)

Zusammenfassung

Die beiden Hemidiaphragmen bewegen sich in Ruheatmung unabhängig voneinander. Damit kann sich das Diaphragma besser an die umgebenden Strukturen anpassen. Die räumlich senkende Bewegung der Organe zeigt drei Mobilisationsmuster. Je weiter ein Organ deszendiert, desto zentraler werden dessen Versorgungsstrukturen stimuliert. Eine interne Torsionsbewegung bewirkt eine venolymphatische Entstauung. Mobilität kann Organe somit wieder in ihr Gleichgewicht zurückführen.

Summary

Both the hemidiaphragms move independently of one another during respiration at rest. This allows the diaphragm to adapt more easily to its surrounding structures. The spatial sinking movement of the organs shows three mobilisation patterns. As an organ descends, stimulation of its supplying structures becomes more centralised. An internal torsion movement causes clearance of venolymphatic blockage. Mobility can therefore restore equilibrium to specific organs.

Résumé

Les mouvements de la viscère: La mobilité, Partie 2

Les deux hémidiaphragmes bougent indépendamment l'un de l'autre lors de la respiration au repos. Le diaphragme peut ainsi mieux s'adapter aux structures environnantes. Le mouvement descendant des organes montre trois phases de mobilisation. Plus un organe descend, plus ses structures d'alimentation sont stimulées centralement. Un mouvement de torsion interne provoque un désengorgement lymphatique. La mobilité est un moyen de compensation important pour redonner aux organes leur équilibre.

 
  • Literatur

  • 1 Iwasawa T, Kawamoto M, Yoshiike Y, Saito K, Matsubara S. Normal in-plane respiratory motion of the bilateral hemidiaphragms evaluated by sequentially subtracted fast magnetic resonance images. J Thorac Imaging 1999; 14: 130-4
  • 2 Whitelaw WA. Shape and size of the human diaphragm in vivo. J Appl Physiol 1987; 62: 180-6
  • 3 Helsmoortel S, Hirth T, Wührl P. Lehrbuch der viszeralen Osteopathie. Peritoneale Organe. Georg Thieme Verlag; Stuttgart; 2002