Nuklearmedizin 2012; 51(06): 223-227
DOI: 10.3413/Nukmed-0484-12-03
Original article
Schattauer GmbH

Patients with autoimmune thyroiditis

Prevalence of benign lymphadenopathyPatienten mit AutoimmunthyroiditisPrävalenz der gutartigen Lymphadenopathie
C. O. Sahlmann*
1   Department of Nuclear Medicine, University Medical Centre (UMG), Göttingen, Germany
,
J. Meller*
1   Department of Nuclear Medicine, University Medical Centre (UMG), Göttingen, Germany
,
H. Siggelkow
2   Department of Gastro - enterology and Endocrinology, University Medical Centre (UMG), Göttingen, Germany
,
K. Homayounfar
3   Department of General and Visceral Surgery, University Medical Centre (UMG), Göttingen, Germany
,
M. Özerden
1   Department of Nuclear Medicine, University Medical Centre (UMG), Göttingen, Germany
,
I. Braune
1   Department of Nuclear Medicine, University Medical Centre (UMG), Göttingen, Germany
,
G. Kluge
1   Department of Nuclear Medicine, University Medical Centre (UMG), Göttingen, Germany
,
B. Meller
1   Department of Nuclear Medicine, University Medical Centre (UMG), Göttingen, Germany
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

received: 12. Dezember 2012

accepted in revised form: 31. Juli 2012

Publikationsdatum:
29. Dezember 2017 (online)

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Summary

The prevalence of cervical lymphadenopathy in autoimmune thyroiditis (AIT) patients is actually unknown. The aim of the study was the detailed retrospective evaluation of 6 index-patients with lymphadenopathy in Robbins level VI and a prospective study with high resolution ultrasound of lymphadenopathy in AIT patients compared with controls in all compartments of the neck, accessible to sonographic evaluation. Patients, methods: The retrospective study comprises six patients with AIT, evaluated for enlarged Robbins level VI-LN. We report the findings of fine-needle aspiration Cytology, clonal analysis, histology, and serological testing. The prospective study evaluated the prevalence of lymphadenopathy in 49 consecutive patients with AIT (group 1) and 49 consecutive patients with normal thyroids or nontoxic goiter (group2). Results: In the retrospective study, cytology of paratracheal LN revealed reactive lymphoid hyperplasia in 5/6 of the cases and a centroblastic lymphoma in one patient. The presence of monoclonal lymphatic cells was excluded in 5/6 patients and proven in 1/6 patients. Actual viral-infections were ruled out. In the prospective study AIT-patients showed significantly more enlarged LN in Robbins level II-IV and VI compared to controls. We found no correlation between lymphadenopathy, age, thyroid volume and nodularity, or autoantibody levels. During follow-up in 34 group 1-patients, lymph adenopathy remained stable in 28 patients, and decreased in 6 patients. Conclusion: Lymph adenopathy in Robbins level II-IV and VI is common in AIT-patients and most probably related to the autoimmune process.

Zusammenfassung

Die Prävalenz einer Lymphadenopathie (LAP) bei Patienten mit autoimmuner Thyreoiditis (AIT) ist unbekannt. Ziel der Studie war die detaillierte retrospektive Datenaufarbeitung von sechs AIT Patienten mit vergrößerten Lymphknoten (LK) im Robbins-Level VI und eine prospektive Beobachtungsstudie zur Prävalenz einer Lymphadenopathie (LAP) in allen sonographisch zugänglichen Halskompartimenten bei Patienten mit AIT im Vergleich mit Kontrollpatienten ohne AIT. Patienten, Methoden: Die retrospektive Studie umfasst sechs AIT-Patienten mit einer LAP im Robbins-Level VI und beschreibt die Ergebnisse der Zytologie, Histologie, klonalen Analyse und Serologie. Die prospektive Studie erfasste die Prävalenz einer LAP bei 49 konsekutiven Patienten mit AIT (Gruppe 1) und bei 49 konsekutiven Patienten mit benignen Schilddrüsenknoten oder Iodmangelstrumen (Gruppe 2). Ergebnisse: In der retrospektiven Studie, wiesen 5/6 Patienten in der Zytologie eine benigne lymphatische Hyperplasie und ein Patient ein zentroblastisches Lymphom auf. Eine klonale lymphozytäre Transformation konnte bei 5/6 Patienten ausgeschlossen und bei einem Patienten nachgewiesen werden. Virale Infektionen wurden serologisch bei allen Patienten ausgeschlossen. In der prospektiven Studie wiesen AIT-Patienten signifikant häufiger eine LAP im Robbins-Level II–IV und VI auf im Vergleich zu den Kontrollpatienten ohne AIT. Eine Korrelation zwischen LAP, Alter, Schilddrüsenvolumen, Nodularität und Höhe der Autoantikörper lag nicht vor. Eine Nachkontrolle erfolgte bei 34 AIT-Patienten. Die LAP zeigte bei 28 Patienten einen identischen und bei 6 Patienten einen regredienten Verlauf. Schlussfolgerung: Eine LAP im Robbins- Level II-IV und VI wird bei AIT Patienten häufig gefunden. Dieser Befund scheint direkt mit dem Autoimmunprozess assoziiert zu sein.

* These authors contributed equally to this study and manuscript.