Hamostaseologie 2014; 34(03): 237-238
DOI: 10.5482/HAMO-14-03-0019
Case report
Schattauer GmbH

Oral anticoagulation and vitamin K deficiency

Orale Antikoagulation und Vitamin-K-Mangel
S. Eichinger
1   Dept. of Medicine I, Medical University of Vienna, Austria
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received: 13 March 2014

accepted: 21 May 2014

Publication Date:
28 December 2017 (online)

Summary

A 61-year old woman with atrial fibrillation developed macrohaematuria during anticoagulant treatment with a direct oral factor Xa inhibitor for stroke prevention. Abnormal results of coagulation assays were first interpreted as an effect of the anticoagulant. However, upon further testing diagnosis of vitamin K deficiency was established. After vitamin K supplementation, coagulation tests normalized and macrohaematuria disappeared. Treatment with broad spectrum antibiotics for urinary tract infection was finally established as a rare cause for vitamin K deficiency in the patient.

Zusammenfassung

Bei einer 61-jährigen Frau mit nicht-valvulärem Vorhofflimmern trat während der Behandlung mit einem direkten oralen FaktorXa-Inhibitors eine Makrohämaturie auf. Die Ergebnisse der Globaltests der Gerinnung wiesen zuerst auf die Wirkung des Antikoagulans hin. Das Ergebnis der Einzelfaktorenanalyse sprach jedoch für das Vorliegen eines Vitamin-K-Mangels, der erfolgreich behandelt wurde. Die Gerinnungstests normalisierten sich und die Makrohämaturie sistierte. Als sehr seltene Ursache für den schweren Vitamin-K-Mangel konnte die Behandlung mit einem Breitspektrumantibiotikum wegen eines Harnweginfekts verantwortlich gemacht werden.

 
  • References

  • 1 The Task Force for the Management of Atrial Fibrillation of the European Society of Cardiology (ESC). Guidelines for the management of atrial fibrillation. Eur Heart J 2010; 31: 2369-2429.
  • 2 Samama MM, Contant G, Spiro TE. et al. Laboratory assessment of rivaroxaban: a review. Thromb J 2013; 11: 11.
  • 3 Barrett YC, Wang Z, Frost C, Shenker A. Clinical laboratory measurement of direct factor Xa inhibitors: anti-Xa assay is preferable to prothrombin time assay. Thromb Haemost 2010; 104: 1263-1271.
  • 4 Hooper CA, Haney BB, Stone HH. Gastrointestinal bleeding due to vitamin K deficiency in patients on parenteral cefamandole. Lancet 1980; 01: 39.
  • 5 Sattler FR, Weitekamp MR, Ballard JO. Potential for bleeding with the new beta-lactam antibiotics. Ann Intern Med 1986; 105: 924.
  • 6 Shearer MJ, Bechtold H, Andrassy K. et al. Mechanism of cephalosporin-induced hypoprothrombinemia: relation to cephalosporin side chain, vitamin K metabolism, and vitamin K status. J Clin Pharmacol 1988; 28: 88.