Dtsch Med Wochenschr 2019; 144(17): 1187-1191
DOI: 10.1055/a-0758-0579
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Vorsorgeuntersuchungen und Check-ups in der Gastroenterologie

Prevention, screening and check-ups in gastroenterology
Wolfgang Fischbach
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 August 2019 (online)

Abstract

Diseases of the digestive tract are frequent and many gastroenterological tumors are characterized by a bad prognosis. Lifestyle changes such as normalization of body weight, physical activity, stop smoking or balanced diets can effectively prevent many gastroenterological tumors. Vaccination against hepatitis A and B, as well as eradication of Helicobacter pylori, are highly effective in avoiding liver infection and reducing the risk for gastric cancer respectively. Colorectal cancer screening using immunological stool tests (iFOBT) and colonoscopy has been proven to be the most efficacious tool in tumour screening at all. As compared to established screening tests, check-ups and their benefit are less well defined. In general, they yield to detect health risks, partially overlapping with the goals of prevention and screening. Gastroenterological check-ups include abdominal ultrasound and esophagogastroduodenoscopy offering a wide range of detecting diseases at potential risks like reflux esophagitis and their complications or aortal aneurysma.

Viele Tumorerkrankungen des Verdauungsapparats zeichnen sich durch eine besonders schlechte Prognose aus. Besonders bei Darmkrebs sind Vorbeugung und Vorsorge sehr effizient und wichtig. Hepatitis A und B können durch die Impfung verhindert werden. Ebenso hilfreich in der Prävention ist ein gesunder Lebensstil, der das Risiko für viele gastroenterologische Erkrankungen nachweislich zu reduzieren vermag.

 
  • Literatur

  • 1 Behrens G, Gredner T, Stock C. et al. Krebs durch Übergewicht, geringe körperliche Aktivität und ungesunde Ernährung. Dtsch Arztebl Int 2018; 11: 578-585
  • 2 Mons U, Gredner T, Behrens G. et al. Krebs durch Rauchen und hohen Alkoholkonsum. Dtsch Arztebl Int 2018; 115: 571-577
  • 3 Gredner T, Behrens G, Stock C. et al. Krebs durch Infektionen und ausgewählte Umweltfaktoren. Dtsch Arztebl Int 2018; 115: 586-593
  • 4 Fischbach W, Malfertheiner P, Lynen P. et al. S2k-Leitlinie Helicobacter pylori und gastroduodenale Ulkuskrankheit. Z Gastroenterol 2016; 54: 327-363
  • 5 Lee YC, Chiang TH, Chou CK. et al. Association Between Helicobacter pylori Eradication and Gastric Cancer Incidence: A Systematic Review and Meta-analysis. Gastroenterology 2016; 150: 1113-1124
  • 6 Doorakkers E, Lagergren J, Engstrand L. et al. Helicobacter pylori eradication treatment and the risk of gastric adenocarcinoma in a Western population. Gut 2018; 67: 2092-2096
  • 7 Zorzi M, Hassan C, Capodaglio G. et al. Long-term performance of colorectal cancer screening programmes based on the faecal immunochemical test. Gut 2018; 67: 2124-2130
  • 8 Altenhofen L. Projekt Wissenschaftliche Begleitung von Früherkennungs-Koloskopien in Deutschland – Berichtszeitraum 2014. 12. Jahresbericht; Version 2. Köln: Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in Deutschland 2016. Im Internet: www.zi-dmp.de ; Stand: 26.06.2019
  • 9 Brenner H, Altenhofen L, Stock C. et al. Prevention, early detection, and over-diagnosis of colorectal cancer within 10 years of screening colonoscopy in Germany. Clin Gastroenterol Hepatol 2015; 13: 717-723
  • 10 Doubeni CA, Corley DA, Quinn VP. et al. Effectiveness of screening colonsoscopy in reducing the risk of death from right and left colon cancer: a large community-based study. Gut 2018; 67: 291-298
  • 11 Fischbach W, Al-Taie O. Wie handhaben Ärzte ihre eigene Darmkrebsvorsorge und was empfehlen sie ihren Patienten. Dtsch Med Wochenschr 2018; 143: 172-176
  • 12 Bhat SK, McManus DT, Coleman HG. et al. Oesophageal adenocarcinoma and prior diagnosis of Barrett’s oesophagus: a population-based study. Gut 2015; 64: 20-25
  • 13 Zhang X, Li M, Chen S. et al. Endoscopic Screening in Asian Countries Is Associated With Reduced Gasrtic Cancer Mortality: A Meta-analysis and systematic Review. Gastroenterology 2018; 155: 347-354
  • 14 Saumoy M, Schneider Y, Shen N. et al. Cost Effectiveness of Gastric Cancer Screening According to Race and Ethnicity. Gastroenterology 2018; 155: 648-660
  • 15 Roeb E, Steffen HM, Banter H. et al. S2k-Leitlinie nicht-alkoholische Fettlebererkankungen. AWMF Register Nr. 021-025 Version Januar 2015. Z Gastroenterol 2015; 53: 668-723
  • 16 Gerbes AL, Labenz J, Appenrodt B. et al. Aktualisierte S2k-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Gastroenterologie, Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten (DGVS) „Komplikationen der Leberzirrhose“. Z Gastroenterol 2019; 57: 611-680