Klin Monbl Augenheilkd 2023; 240(10): 1131-1142
DOI: 10.1055/a-1933-3084
Klinische Studie

Accelerated Corneal Crosslinking for Treatment of Keratoconus in Children and Adolescents under 18 Years of Age

Accelerated korneales Crosslinking zur Behandlung von Keratokonus bei Kindern und Jugendlichen unter 18 Jahren
Department of Ophthalmology, Saarland University Medical Center and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg/Saar, Germany
,
Georgia Milioti
Department of Ophthalmology, Saarland University Medical Center and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg/Saar, Germany
,
Loay Daas
Department of Ophthalmology, Saarland University Medical Center and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg/Saar, Germany
,
Cristian Munteanu
Department of Ophthalmology, Saarland University Medical Center and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg/Saar, Germany
,
Department of Ophthalmology, Saarland University Medical Center and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg/Saar, Germany
,
Department of Ophthalmology, Saarland University Medical Center and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg/Saar, Germany
› Author Affiliations

Abstract

Purpose To evaluate the efficacy of accelerated (9 mW/cm2, 10 min) epithelium-off (epi-off) corneal crosslinking (A-CXL) in keratoconus (KC) patients < 18 years of age.

Patients and Methods Our retrospective study included 41 eyes (25 male and 5 female patients, mean age 15.3 ± 1.2 years) who underwent A-CXL (9 mW/cm2, 10 min) because of progressive KC or critical KC at first presentation or asymmetrical finding in the partner eye. Outcome measures were best-corrected visual acuity (BCVA) and tomography readings (Pentacam HR, Oculus, Wetzlar, Germany), evaluated 2 years, 1 year, 6 months preoperatively, prior to surgery (pre-CXL) and 6 weeks, 6 months, 1 year, 2 years, > 2 years postoperatively (post-CXL). The demarcation line was assessed by anterior segment optical coherence tomography (SS-1000 and CASIA 2, Tomey, Nagoya, Japan).

Results Total deviation value increased statistically significantly 6 months pre-CXL to pre-CXL. Anterior steep, flat, and mean keratometry values showed a statistically significant increase 6 weeks post-CXL (p < 0.05), followed by a significant decrease until 2 years post-CXL for steep and mean keratometry. Kmax increased 6 weeks post-CXL without statistical significance and decreased significantly even > 2 years post-CXL (p < 0.0001). Posterior keratometry as well as anterior and posterior astigmatism did not show any significant changes post-CXL. Thinnest and apical pachymetry decreased significantly until 6 months post-CXL (p < 0.05) and remained stable > 2 years post-CXL (p > 0.05). BCVA decreased 6 weeks post-CXL but improved significantly > 2 years post-CXL (p = 0.003). The demarcation line reached an average depth of 52.1%.

Conclusions Epi-off A-CXL stabilizes KC progression in patients < 18 years even > 2 years postoperatively and leads to a deep demarcation line. A “pseudoprogression” is observed up to the 6-week follow-up, which is not indicative of the long-term results.

Zusammenfassung

Ziel Evaluierung der Wirksamkeit des Accelerated (9 mW/cm2, 10 min) Epithel-off (Epi-off) Crosslinkings (A-CXL) bei Keratokonus (KC) für Patienten < 18 Jahren.

Patienten und Methoden Unsere retrospektive Studie umfasste 41 Augen (25 männliche und 5 weibliche Patienten, Durchschnittsalter 15,3 ± 1,2 Jahre), die sich einem A-CXL (9 mW/cm2, 10 min) unterzogen, weil ein fortschreitender KC oder ein kritischer KC bei Erstvorstellung oder ein asymmetrischer Befund im Partnerauge vorlag. Die Ergebnisse wurden anhand der bestkorrigierten Sehschärfe (BCVA) und der Tomografiedaten (Pentacam HR, Oculus, Wetzlar, Deutschland) 2 Jahre, 1 Jahr, 6 Monate präoperativ vor der Operation (prä-CXL) und 6 Wochen, 6 Monate, 1 Jahr, 2 Jahre, > 2 Jahre postoperativ (post-CXL) gemessen. Die Demarkationslinie wurde mittels optischer Kohärenztomografie des vorderen Augenabschnitts (SS-1000 und CASIA 2, Tomey, Nagoya, Japan) beurteilt.

Ergebnisse Der Gesamtabweichungswert stieg statistisch signifikant 6 Monate vor CXL an. Die anterioren steilen, flachen und mittleren Keratometriewerte zeigten einen statistisch signifikanten Anstieg 6 Wochen nach CXL (p < 0,05), gefolgt von einem signifikanten Rückgang bis 2 Jahre nach CXL für die steile und mittlere Keratometrie. Kmax stieg 6 Wochen nach CXL ohne statistische Signifikanz an und nahm auch > 2 Jahre nach CXL signifikant ab (p < 0,0001). Die posteriore Keratometrie sowie der anteriore und posteriore Astigmatismus wiesen keine signifikanten Veränderungen nach CXL auf. Die dünnste und apikale Pachymetrie nahm bis 6 Monate nach CXL signifikant ab (p < 0,05) und blieb > 2 Jahre nach CXL stabil (p > 0,05). Der Visus nahm 6 Wochen nach dem CXL ab, verbesserte sich aber signifikant > 2 Jahre nach dem CXL (p = 0,003). Die Abgrenzungslinie erreichte eine durchschnittliche Tiefe von 52,1%.

Schlussfolgerungen Epi-off A-CXL stabilisiert die KC-Progression bei Patienten < 18 Jahren auch > 2 Jahre postoperativ und führt zu einer tiefen Demarkationslinie. Bis zur 6-wöchigen Nachbeobachtung wird eine „Pseudoprogression“ beobachtet, die nicht auf die Langzeitergebnisse schließen lässt.

Conclusion Box

Already known:

  • KC is a progressive, often asymmetric, probably inflammatory corneal ectasia that can already manifest in childhood and its progression rates may be faster during puberty, leading to visual impairment even at a young age.

  • CXL as a treatment option of KC can lead to avoidance and/or postponement of a penetrating keratoplasty and stabilization of visual acuity.

  • Considering the more aggressive course of the disease in underage patients, a CXL can be performed without waiting for evident progression.

Newly described:

  • The accelerated (9 mW/cm2, 10 min) epi-off corneal crosslinking (A-CXL) is a safe and effective protocol for the successful stabilization of KC and achieves a tomographic improvement 2 years postoperatively, which can be maintained even after > 2 years post-CXL.

  • A “pseudoprogression” observed in the 6-week postoperative follow-up should not be indicative of the long-term postoperative follow-up tomographic findings.

  • The posterior corneal curvature does not seem to be affected after A-CXL.



Publication History

Received: 15 March 2022

Accepted: 22 August 2022

Article published online:
27 November 2022

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