Minim Invasive Neurosurg 1977; 20(5): 154-161
DOI: 10.1055/s-0028-1090370
Articles – Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart

Subdural Haematoma (effusion) and Internal Hydrocephalus

K. Mori, H. Handa
  • Department of Neurosurgery, Kyoto University Medical School
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Summary

It is unusual to encounter a case where subdural haematoma (effusion) and internal hydrocephalus coexist and are progressive. Often, when the two diseases are concomitantly present, the pathology of one complicates the other.

The pathology of subdural haematoma (effusion), complicated by internal hydrocephalus, and problems involved in the diagnosis and treatment of such cases are described, with particular reference to three such cases treated by the authors, and a review of the literature.

When cerebral angiography is used as a follow-up study for postoperative subdural haematoma (effusion), it is necessary to direct attention not only to the disappearance of the subdural clear space but also to the possibility of the occurrence of hydrocephalus. If the intracranial pressure is increased and convulsive seizures appear after a shunting operation for hydrocephalus, it is necessary to consider not only shunt dysfunction but also post-shunt subdural haematoma (effusion).

Zusammenfassung

Es ist ungewöhnlich, daß ein subdurales Hämatom und ein Hydrozephalus internus zusammen auftreten und noch weiter fortschreiten. Wenn diese beiden Erkrankungen gemeinsam auftreten, dann kompliziert die Pathologie der einen die der anderen.

Die Pathophysiologie des subduralen Hämatoms, die durch den Hydrocephalus internus kompliziert wird, und die Probleme, die bei der Diagnose und Behandlung solcher Fälle auftreten, werden beschrieben mit besonderer Berücksichtigung der Literatur und dreier solcher Fälle, die von den Autoren behandelt wurden.

Wenn die zerebrale Angiographie zur Verlaufskontrolle des postoperativen subduralen Hämatoms benutzt wird, dann ist es notwendig, die Aufmerksamkeit nicht nur auf das Verschwinden des freien subduralen Raumes, sondern auch auf die Möglichkeit des Auftretens eines Hydrozephalus zu richten. Wenn der intrakranielle Druck erhöht ist und Krampfzeichen nach einer Shunt-Operation wegen eines Hydrozephalus erscheinen, dann ist es notwendig, nicht nur an eine Dysfunktion des Shunts zu denken, sondern auch an ein als Shuntfolge aufgetretenes subdurales Hämatom.

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