Minim Invasive Neurosurg 1970; 13(6): 201-210
DOI: 10.1055/s-0028-1095277
© Georg Thieme Verlag Stuttgart

Subdural Empyema, Angiographic and Clinical Considerations

H. Torres[*] , L. Yarzagaray, Ch. West
  • Department of Neurological Surgery, Cook County Hospital, Chicago Medical School
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Publication Date:
18 November 2008 (online)

Summary

13 cases of subdural empyema have been presented in which a group of 8 had sinusitis, 3 had infected subdural haematomas and one seems to have been the results of a meningitis. The angiographic criteria that we have found useful include, in the AP projection, scalloped appearance of the brain surface; in the lateral projection, delayed circulation time with diffuse stain of curly vessels in the late arterial phase persisting into the venous phase ; and pocket formation reflected in the radiolucent areas surrounded by small vessels and a stain

Zusammenfassung

13 Fälle von subduralem Empyem wurden beschrieben. Von dieser Gruppe hatten 8 eine Sinusitis, 3 infizierte subdurale Hämatome und 1 schien Folge einer Meningitis zu sein. Die angiographischen Kriterien, die wir als nützlich fanden, waren im ap-Strahlengang Abdrängung des Hirns, in der lateralen Projektion verlängerte Zirkulationszeit mit diffuser Anfärbung von kleinen Gefäßen, die von der späten arteriellen Phase bis in die venöse Phase hinein persistierten und eine Taschenbildung in transparenten Gebieten zeigten, umgeben von kleinen Gefäßen und einer Anfärbung.

Résumé

Présentation de 13 cas d'empyème sousdural dont 8 étaient accompagnés de sinusite, 3 étaient infectés et 1 semblant la suite d'une méningite. Les angiographies en projection antéro-postérieure, jugées utiles, ont montré une dehiscence de la surface cérébrale. En projection latérale on relève un retard du temps de circulation avec coloration diffuse de petits vaisseaux se prolongeant de la dernière phase artérielle jusqu'à la phase veineuse, ainsi que l'apparition d'une poche entourée de petits vaisseaux et d'une opacification dans les régions translucides.

Resumen

Se describen 13 casos de empiema subdural, de los cuales 8 tenían sinusitis, 3 hematomas subdurales y 1 parecía ser secuela de una meningitis. Los criterios angiográficos que nos parecieron útiles fueron el desplazamiento del cerebro en la proyección antero-posterior, enlentecimiento del tiempo de circulación en la proyección lateral con coloración difusa de los pequeños vasos que persisten desde la fase arterial tardía hasta la venosa y, en zonas transparentes, formaciones en bolsa, rodeadas de pequeños vasos que se colorean.

1 Associate Professor of Neurological Surgery, Chicago Medical School.

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