Thorac Cardiovasc Surg 1978; 26(3): 205-208
DOI: 10.1055/s-0028-1096624
Copyright © 1978 by Georg Thieme Verlag

Über die protektive Wirkung der Magnesium-Aspartat-Procain-Kardioplegie auf den hypertrophierten linken Ventrikel des Mini-Pigs

The Protective Effect of Magnesium-Aspartate-Procaine Cardioplegia on the Hypertrophied Left Ventricle of the Mini-PigW. Seybold-Epting, G. Fenchel, Ch. Huth, H. -E. Hoffmeister, W. Heller
  • Abteilung für Thorax-, Herz- und Gefäßchirurgie der Chirurgischen Universitätsklinik Tübingen (Direktor: Prof. Dr. med. H. -E. Hoffmeister)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei Göttinger Mini-Pigs wurde nach Induktion einer konzentrischen Ventrikelhypertrophie durch Bandage der Aorta ascendens das Verhalten von ATP und Laktat unter verschiedenen Formen der Kardioplegie gemessen. ATP-Abfall und Laktat-Anstieg waren bei 37°C im hypertrophierten Ventrikel langsamer als im gesunden Myokard. Die Injektionskardioplegie nach Kirsch zeigte bei 37°C keine signifikante Wirkung auf den ATP-Abfall und Laktat-Anstieg, während der günstige protektive Effekt am normalen Herzen bestätigt werden konnte. Der langsamste ATP-Abfall und Laktat-Anstieg wurde im hypertrophierten Ventrikel bei 25°C kombiniert mit Magnesium-Aspartat-Procain erzielt. Für die klinische Anwendung ergibt sich, daß die Injektionskardioplegie nach Kirsch nur in Kombination mit Hypothermie einen ausreichenden Myokardschutz bei Hypertrophie des linken Ventrikels bietet.

Summary

After induction of left ventricular hypertrophy by supravalvar constriction of the ascending aorta in mini pigs (ATP and lactate) were measured under different cardioplegic conditions. In normothermia and plain anoxic arrest ATP decrease and lactate increase were significantly slower in hypertrophied myocardium compared to normal myocardium. Injection cardioplegia using magnesium-aspartate-procaine at 37°C did not influence the ATP decrease and lactate increase in the hypertrophied ventricle, whereas in the normal heart it showed some protection according to these parameters. Optimal ATP preservation and the lowest lactate increase rate were achieved in left ventricular hypertrophy by combined application of magnesium-aspartate-procaine and hypothermia of 25°C. We conclude that normothermic injection cardioplegia has no protective effect on the hypertrophied left ventricle, whereas additional hypothermia can improve magnesium-aspartate-procaine cardioplegia significantly.

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