Thorac Cardiovasc Surg 1966; 14(1): 43-48
DOI: 10.1055/s-0028-1100772
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Splenocaval shunt for portal hypertension

Sakae Asada, Hiroyuki Itaya, Shinjiro Sasaki, Shiro Doi
  • From the Department of Surgery Osaka Medical School
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Publication Date:
11 December 2008 (online)

Summary

A new operative procedure, splenocaval shunt, was devised for portal hypertension. Satisfactory results were obtained in 10 out of 13 consecutive cases of portal hypertension. From the hemodynamic studies and the clinical follow-up data, it is concluded that the splenocaval shunt has an advantage over portacaval shunt on the point that it can preserve the liver function by allowing a certain amount of portal blood to flow into the liver, and is also superior to the splenoreal shunt in decompressing portal pressure.

Zusammenfassung

Für Pfortaderhypertension haben wir eine neue operative Verfahrensweise, „Splenocavale Anastomose”, erfunden und in Praxis gesetzt. In 10 von 13 konsekutiven Fällen von Pfortaderhypertension ist es uns gelungen, zufriedenstellende Ergebnisse zu erlangen. Aus den hämodynamischen Forschungen und klinisch festgestellten Daten können wir schließen, daß Splenocavale Anastomose den Vorzug vor Ecksche Fistel hat, weil sie die Leberfunktion dadurch wirksam erhalten kann, daß sie eine gewisse Menge Pfortaderblut in die Leber einläßt, und sie auch dem Splenorenale Anastomose überlegen ist dadurch, daß sie Pfor taderdruck mehr als die letztere absteigen läßt.

Résumé

Un nouveau procédé opératif, l'anastomose splenocavale, a été établi pour l'hypertension portale. Des resultats satisfactoires ont été obtenus dans 10 cas sur 13 consécutifs d'hypertension portale. Des études hémodynamiques et des données obtenues à intervalles suivis à la clinique, nous permettent de conclure que l'anastomose splenocavale a un avantage sur l'anastomose portacavale en ce qu'il peut conserver la fonction du foie en permettant une certaine quantité de sang portal a s'écouler dans le foie, et il est également supérieur a l'anastomose splenorenal en décomprimant la pression portale.

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