Dtsch Med Wochenschr 1956; 81(16): 621-624
DOI: 10.1055/s-0028-1115749
Klinik und Forschung

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Beitrag zur Differentialdiagnose angeborener Herzfehler1

A contribution to the differential diagnosis of certain congenital cardiac anomaliesF. Bender, W. H. Hauss, F. Hilgenberg, G. Jungehülsing
  • Medizinischen Universitätsklinik Münster (Stellvertretender Direktor: Prof. Dr. W. H. Hauss)
1 Herrn Prof. Dr. Ferdinand Hoff zum 60. Geburtstag gewidmet.
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 May 2009 (online)

Zusammenfassung

Die Differentialdiagnose eines Vorhofseptumdefekts und einer Pulmonalvenen-Transposition ist besonders schwierig, wenn der Verdacht einer Venentransposition zum rechten Vorhof besteht. In zwei demonstrierten Fällen (isolierter Vorhofseptumdefekt, Fallotsche Trilogie) konnte die Diagnose durch die Bestimmung der Blutströmungsdauer mit Evans Blue entschieden werden. Die Blauinjektion erfolgte durch den Herzkatheter in die Lungenvene bzw. in den rechten Vorhof, der Farbumschlag wurde am Ohr registriert.

Summary

Dye (Evan's blue) injection was used in 2 cases for the differential diagnosis of atrial septal defect and an anomalous pulmonary vein connecting with the right atrium. Both were instances of “Fallot's trilogy” (pulmonary stenosis, right ventricular hypertrophy and atrial septal defect) in which the cardiac catheter had been introduced into a right pulmonary vein without definite evidence that the left atrium had been entered first. Evan's blue was injected through the catheter when its tip lay (a) in the pulmonary vein and (b) the right atrium. Registering arrival of the dye at right ear by means of a photoelectric cell, marked differences in circulation time from the 2 injection sites established the diagnosis of atrial septal defect.

Resumen

Aportación para el diagnóstico diferencial de lesiones cardíacas congénitas

El diagnóstico diferencial de un defecto del septum auricular y de una transposición de las venas pulmonares es especialmente difícil, cuando existe la sospecha de una transposición venosa hacia la aurícula derecha. En dos casos demostrativos (defecto aislado del septum auricular, trilogía de Fallot) se pudo decidir el diagnóstico al determinar la duración de la corriente sanguínea con el azul de Evans. La inyección del colorante se hizo por el cateter cardíaco a la vena pulmonar, resp. en la auricula derecha; el cambio repentino de color fué registrado en el oído.

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