Dtsch Med Wochenschr 1957; 82(51): 2187-2194
DOI: 10.1055/s-0028-1117079
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Die Diagnostik morphologisch nachweisbarer Hirnstammerkrankungen durch einen neuartigen Hörtest

The diagnosis of organic brain stem disease by means of a new hearing testJoseph Matzker, Josef Ruckes
  • Hals-Nasen-Ohrenklinik (Direktor: Prof. Dr. H. Leicher) und dem Pathologischen Institut (Direktor: Prof. Dr. F. Klinge) der Universität Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 May 2009 (online)

Zusammenfassung

Die gebräuchlichen Hörprüfungen können Störungen in der Zusammenkopplung der Hörbahnen beider Seiten nicht nachweisen. Solche Störungen weisen meist auf beiden Ohren ein normales oder annähernd normales Gehör auf, man erkennt sie nur dann, wenn faßbare Vestibularisstörungen vorliegen. Der Binauraltest kann derartige Störungen auf einfache Weise, weitgehend unabhängig vom Hörvermögen, verifizieren. Unter den bisher untersuchten 770 Personen — etwa 50% mit neurologischen Erkrankungen — fanden sie sich in einem hohen Prozentsatz. Wir nahmen an, daß der Binauraltest selektiv die Synapsen der Hirnstammkerne der Hörbahnen prüft, vornehmlich im Corpus geniculatum mediale und im hinteren Vierhügel. Gestützt auf ältere Arbeiten von Ruckes gelang es jetzt, bei zwei mit dem Binauraltest untersuchten Patientinnen später autoptisch im Bereich der Hörbahnkerne im Stammhirn schwere degenerative Veränderungen nachzuweisen; sie dürften auf reflektorischem Wege verursacht worden sein. Der auslösende Herd war in beiden Fällen eine Hirnmetastase eines Mammakarzinoms, die übrigens den Verlauf der Hörbahnen nicht tangierte. Damit ist unsere Theorie morphologisch unterbaut. Im Gegensatz zu Bocca und Mitarb. sehen wir in den zerebralen Hörstörungen bei Hirntumoren nicht Folgen einer Hörrinden-, sondern vielmehr einer Hirnstammveränderung. Der Binauraltest prüft also speziell den Zustand der Schaltungen im Hirnstamm. Da die pathologisch-anatomischen Veränderungen niemals auf die Hörbahnkerne beschränkt zu sein pflegen, stellt der Binauraltest zugleich eine sehr genaue Methode zur Prüfung der Stammhirnfunktion dar. Er dürfte sich für die Beurteilung von Hirnstammveränderungen feineren Grades als wertvoll erweisen. Die praktische Ausführung des Binauraltests ist einfach, sie setzt keine besonderen otologischen Erfahrungen voraus. Es wird daher auch dem Neurologen, dem Neurochirurgen und dem Internisten möglich sein, mit diesem Test den Zustand des Hirnstammes untersuchen.

Summary

Customary hearing tests cannot diagnose lesions in the interconnecting pathways between the two sides: they are detected only when there are associated vestibular disturbances. The authors have devised a new binaural test to diagnose lesions in the medial geniculate body, the last relay and interconnecting station before cortical projection. The test consists of presenting to each ear separately a sound with a narrow frequency (500—800 cycles/sec. to one ear and 1,500—2,400 cycles/sec. to the other) filtered out of ordinary speech, each of which is unintelligible but complements the other in the formation of a word. This “addition” phenomenon presupposes normal synaptic connections between the auditory pathways of the two sides. The test was used on 750 subjects, about half of them with a variety of neurological diseases. It was found that (1) the test is positive in practically all persons over the age of 70: before the age of 60 years such result is exceedingly rare in the absence of neurological disease; (2) in all but one of 26 cases of brain tumour the test was positive: in the one exception the result was equivocal; (3) in cases of fresh cerebral concussion the test was almost always positive and turned negative as other abnormal signs of the condition similarly became normal; (4) in other neurological disorders the preliminary results are not yet definite. Thus, the test was always negative in cases of endogenous psychosis, rarely positive in epilepsy, occasionally positive in disseminated sclerosis, commonly positive in cerebral atrophy. Autopsies in two cases with positive binaural test confirmed the authors' hypothesis of the site of lesion diagnosed by the binaural test by showing degenerative changes in the nuclei of the auditory pathways in the brain stem as a result of circulatory disturbances secondary to cerebral metastases which had not directly involved any of the auditory pathways. In both instances the usual hearing tests had given normal results. It is believed that the described test will give information not only on the specific condition of the auditory relays in the brain stem, but on brain stem lesions in general, as it is rare for one to occur without involvement of the other. It thus provides a sensitive and simple means of detecting brain stem disease.

Resumen

El diagnóstico por medio de un nuevo test auditivo de las enfermedades del tallo cerebral morfológicamente demostrables

Por las pruebas auditivas usuales no se pueden comprobar los trastornos en el acoplamiento de las vías auditivas de ambos lados, ya que tales trastornos muestran generalmente una audición normal o casi normal en ambos oídos, reconociéndolos entonces solamente cuando aparecen claras alteraciones del vestíbulo. El test biaural puede demostrar tales alteraciones de manera sencilla y con bastante independencia de la audición. Entre las 750 personas hasta ahora exploradas — aprox. el 50% con enfermedades neurológicas — se encontraron tales alteraciones en un gran porcentaje. Suponemos que el test biaural prueba selectivamente las sinapsis de los núcleos del tallo cerebral de las vías auditivas, especialmente en el cuerpo geniculado interno y en los tubérculos cuadrigéminos posteriores. Basándose en antiguos trabajos de Ruckes se ha conseguido ahora demostrar en dos pacientas exploradas con el test biaural, más adelante autópticamente, la existencia de graves alteraciones degenerativas en la zona de los núcleos de las vías auditivas en el tallo cerebral; posiblemente estas alteraciones estarían causadas a través de las vías reflejas; en ambos casos, el foco desencadenante era una metástasis cerebral de un carcinoma de mama, el que, por otra parte, no interesaba el curso de las vías auditivas. Con esto se afianzó nuestra teoría morfológicamente. Frente a la opinión de Bocca y colaboradores, no percibimos en las alteraciones auditivas del cerebro por tumores cerebrales las consecuencias de una alteración en la corteza auditiva, sino más bien una alteración del tallo cerebral, probando el test biaural por tanto y de manera especial el estado de las conexiones en dicho tallo cerebral. Ya que las lesiones anatomopatológicas no parecen nunca estar limitadas a los núcleos de las vías auditivas, el test biaural representa al mismo tiempo un método muy exacto para probar la función del tallo cerebral, debiendo ser de gran utilidad para el pronóstico de las alteraciones finas de dicho tallo. La realización práctica del test biaural es fácil, no presuponiendo experiencias otológicas especiales. Por ello también les es posible a los neurólogos, neurocirujanos e internistas, investigar el estado del tallo cerebral con este test.