Diabetes aktuell 2009; 7(2): 74-81
DOI: 10.1055/s-0029-1222480
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Motivation – Was ist entscheidend? – Lebensstilintervention bei Risikopersonen für Typ–2–Diabetes

Motivation – what is crucial? Lifestyle intervention in patients with high risk for developing type 2 diabetesBernhard Kulzer1 , Daniela Gorges1 , Norbert Hermanns1
  • 1Diabetes Zentrum Mergentheim (DZM) und Forschungsinstitut der Diabetes–Akademie Bad Mergentheim (FIDAM)
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 April 2009 (online)

Bei Risikopersonen für die Entstehung eines Typ–2–Diabetes ist eine Modifikation des Lebensstils hinsichtlich der Prävention der Erkrankung entscheidend. Bei der Veränderung des Gesundheitsverhaltens spielen psychologische Faktoren eine bedeutende Rolle. Eine ausreichende Motivation ist ausschlaggebend für die Initiierung und Aufrechterhaltung eines modifizierten Lebensstils. Die Höhe der Motivation ist unter anderem abhängig vom Selbstvertrauen in die eigene Handlungskompetenz, der individuellen Wahrnehmung des mit der Krankheit verbundenen Risikos sowie der Bewertung der Konsequenzen eines veränderten Gesundheitsverhaltens. Eine positive Zielorientierung sowie die Planung konkreter Veränderungsschritte fördern den Prozess der Motivationsbildung. Auch in der folgenden Handlungsphase ist eine stabile Motivation Voraussetzung, um Rückfälle in alte Verhaltensmuster zu vermeiden. Der Artikel gibt konkrete Anregungen, wie die Motivation von Personen mit einem erhöhten Risiko für die Entwicklung eines Typ–2–Diabetes im ärztlichen Gespräch gestärkt werden kann.

For patients with high risk for developing type 2 diabetes modification of lifestyle is of crucial relevance regarding prevention of the disease. Psychological and cognitive factors play an important role in implementing health behaviour. A sufficient motivation is vital for initiating and maintaining a modified lifestyle. The intention to change health related behaviour depends amongst others on the extent of self–efficacy expectation to perform the desired action, the individual risk perception which is associated with the disease as well as on the outcome expectancies of health behaviour. Positive goal orientation and planning first steps of change facilitate motivation process. Also in the following phase of action a stable motivation is provided to prevent relapses in former behaviour patterns. The article gives advice how to motivate patients for diabetes prevention.

Literatur

  • 1 Abramson S, Stein J, Schaufele M, Frates E, Rogan S.. Personal exercise habits and counseling practices of primary care physicians: a national survey.  Clin J Sport Med. 2000;  10 40-48
  • 2 Goldberg DP, Jenkins L, Millar T, Faragher EB.. The ability of trainee general practitioners to identify psychological distress among their patients.  Psychol Med. 1993;  23 185-193
  • 3 Schwarzer R.. Psychologie des Gesundheitsverhaltens. Göttingen: Hogrefe 1996
  • 4 Prochaska JO, Norcross JC, Fowler JL, Follick MJ, Abrams DB.. Attendance and outcome in a work site weight control program: processes and stages of change as process and predictor variables.  Addict Behav. 1992;  17 35-45
  • 5 Kulzer B, Hermanns N, Maier B. et al. .Diabetes vermeiden – selbst aktiv werden. Ein Leitfaden für den Alltag. Köln: Deutscher Ärzte–Verlag 2006
  • 6 Miller WR, Rollnick S.. Motivierende Gesprächsführung. Freiburg: Lambertus 2004
  • 7 Gillies CL, Abrams KR, Lambert PC. et al. . Pharmacological and lifestyle interventions to prevent or delay type 2 diabetes in people with impaired glucose tolerance: systematic review and meta–analysis.  BMJ. 2007;  334 299
  • 8 Kulzer B, Gorges D, Hermanns N, Haak T.. PRAEDIAS – ein Schulungs– und Behandlungsprogramm zur Prävention des Typ–2–Diabetes.  Adipositas. 2008;  2 96-104
  • 9 Kulzer B, Hermanns N, Gorges D, Schwarz P, Haak T.. Efficacy of a behaviorallifestyle intervention group program (PREDIAS) for the prevention of type 2 diabetes. Diabetes Care 2009 (in press)
  • 10 Jeffery R, Drewnowski A, Epstein LH. et al. . Long–Term Maintenance of weight loss: current status.  Health Psychol. 2000;  19 5-16
  • 11 Diabetes Prevention Program Research Group: The Diabetes Prevention Program (DPP). Description of lifestyle intervention.  Diabetes Care. 2002;  25 2165-2171
  • 12 Delahanty LM, Meigs JB, Hayden D, Williamson DA, Nathan DM.. Psychological and behavioral correlates of baseline BMI in the diabetes prevention program (DPP).  Diabetes Care. 2002;  25 1992-1998
  • 13 Delahanty LM, Conroy MB, Nathan DM.. Psychological predictors of physical activity in the diabetes prevention program.  J Am Diet Assoc. 2006;  106 698-705
  • 14 Butryn ML, Phelan S, Hill JO, Wing RR.. Consistent self–monitoring of weight: a key component of successful weight loss maintenance.  Obesity (Silver Spring). 2007;  15 3091-3096
  • 15 Schwarz PE, Schwarz J, Schuppenies A, Bornstein SR, Schulze J.. Development of a diabetes prevention management program for clinical practice.  Public Health Rep. 2007;  122 258-263
  • 16 Lin EH, Katon W, Rutter C. et al. . Effects of enhanced depression treatment on diabetes self–care.  Ann Fam Med. 2006;  4 46-53
  • 17 Weber I.. Diabetesprävention durch Änderung des Lebensstiles.  Deutsches Ärzteblatt. 2007;  104

Korrespondenz

Dr. phil. Dipl. Psych. Bernhard Kulzer

Psychologischer Psychotherapeut Kinder– und Jugendlichenpsychotherapeut Psychodiabetologe, Fachpsychologe Diabetes DDG Diabetes–Zentrum Mergentheim

Theodor Klotzbücher Str. 12

97980 Bad Mergentheim

Email: kulzer@diabetes-zentrum.de

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