Z Gastroenterol 2017; 55(02): 149-152
DOI: 10.1055/s-0042-121495
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Low-grade appendiceal mucinous neoplasm (LAMN) – 3-year endoscopic follow-up underlines benign course of LAMN type 1

Niedriggradige muzinöse Neoplasie der Appendix vermiformis (Typ 1) – Endoskopisch dokumentierter 3-Jahres-Verlauf unterstreicht gutartigen Verlauf von Läsionen Typ 1
Thomas Klag
1   Department of Internal Medicine I, University of Tübingen, Tübingen, Germany
,
Jan Wehkamp
1   Department of Internal Medicine I, University of Tübingen, Tübingen, Germany
,
Hans Bösmüller
2   Department of General Pathology, University of Tübingen, Tübingen, Germany
,
Claudius Falch
3   Department of Visceral Surgery, University of Tübingen, Tübingen, Germany
,
Jonas Johannink
3   Department of Visceral Surgery, University of Tübingen, Tübingen, Germany
,
Nisar P. Malek
1   Department of Internal Medicine I, University of Tübingen, Tübingen, Germany
,
Andreas Kirschniak
3   Department of Visceral Surgery, University of Tübingen, Tübingen, Germany
,
Martin Goetz
1   Department of Internal Medicine I, University of Tübingen, Tübingen, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

04 October 2016

8.11.2016

Publication Date:
13 February 2017 (online)

Abstract

Low-grade appendiceal mucinous neoplasms (LAMNs) are neoplastic lesions with potential progression to pseudomyxoma peritonei (PMP). In most cases, diagnosis is made because of suspected acute appendicitis or incidentally by computed tomography (CT). However, incidental diagnosis during colonoscopy is rare. We present the case of a 63-year-old man with a LAMN type 1 lesion, diagnosed at routine colonoscopy for surveillance of ulcerative colitis. Because in earlier surveillance colonoscopies, this lesion was misinterpreted as fecal polution, for the first time, this case describes retrospectively a 3-year endoscopic follow-up of LAMN type 1, underlining the benign course of these kind of lesions compared to type 2 lesions with submucosal infiltration. Even though endoscopy and sonography are not accepted as method of choice to detect LAMN lesions, our case highlights their role regarding diagnosis of small lesions, as CT scan was not able to detect the lesion in our case. Even though LAMNs are rare, awareness of LAMN lesions in routine colonoscopy is favorable as potential progression to PMP can not be ruled out.

Zusammenfassung

Niedriggradige muzinöse Neoplasien der Appendix vermiformis sind neoplastische Läsionen mit dem potenziellen Risiko zur Progression zu einem Pseudomyxoma peritonei. Meist wird die Diagnose im Rahmen einer vermuteten akuten Appendizitis oder zufällig in der Computertomografie (CT) gestellt. Wir präsentieren hier den Fall eines 63-jährigen Patienten mit einer LAMN-Typ-1-Läsion, welche bei einer jährlichen Routinekoloskopie bei Colitis ulcerosa diagnostiziert wurde. Unser Fallbericht dokumentiert erstmalig einen 3-Jahres-Verlauf einer LAMN-Typ-1-Läsion, da in vorherigen Koloskopien diese Läsion als Stuhlverschmutzung fehlinterpretiert wurde. Somit unterstützt dieser Fallbericht die Annahme, dass solche Läsionen meist einen benignen Verlauf nehmen, im Gegensatz zu LAMN-Typ-2-Läsionen mit Infiltration der Submukosa. Obwohl die Computertomografie die diagnostische Modalität der Wahl darstellt, scheint dies nicht der Fall für kleine Läsionen, wie in diesem Fallbericht zu sein. Hier scheinen die gründliche Koloskopie sowie möglicherweise die Sonografie überlegen zu sein, wenngleich auch hier der Blick des erfahrenen Untersuchers erforderlich ist. Selbst wenn LAMN-Läsionen selten sind, sollten sie als endoskopische/sonografische Differentialdiagnose bedacht werden.

 
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