Dtsch Med Wochenschr 2017; 142(07): 530-533
DOI: 10.1055/s-0042-122121
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der unklare Bauchschmerz – nicht immer ein gastroenterologischer Notfall

Unclear Abdominal Pain – Not Always a Gastroenterological Emergency
Anna Teresa Aschoff
1   Klinik für Kardiologie und Angiologie, Otto-von-Guericke Universität, Magdeburg
,
Maciej Pech
2   Klinik für Radiologie, Otto-von-Guericke Universität, Magdeburg
,
Frank Fischbach
2   Klinik für Radiologie, Otto-von-Guericke Universität, Magdeburg
,
Jens Ricke
2   Klinik für Radiologie, Otto-von-Guericke Universität, Magdeburg
,
Blerim Luani
1   Klinik für Kardiologie und Angiologie, Otto-von-Guericke Universität, Magdeburg
,
Rüdiger Christian Braun-Dullaeus
1   Klinik für Kardiologie und Angiologie, Otto-von-Guericke Universität, Magdeburg
,
Jörg Herold
1   Klinik für Kardiologie und Angiologie, Otto-von-Guericke Universität, Magdeburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 April 2017 (online)

Zusammenfassung

Anamnese und klinischer Befund Eine 84-jährige Patientin mit persistierendem Vorhofflimmern und chronischer Niereninsuffizienz erhielt während des stationären Aufenthaltes eine subkutane Therapie mit niedermolekularem Heparin (NMH). Im Verlauf entwickelte sie ausgeprägte abdominelle Schmerzen. Inspektorisch zeigten sich Einstichstellen mit subkutaner Einblutung, palpatorisch war eine schmerzhafte Raumforderung im rechten unteren Quadranten tastbar.

Untersuchung Bei einem signifikanten Hämoglobinabfall erfolgte notfallmäßig eine Angio-CT-Untersuchung des Abdomens.

Diagnose Hierbei zeigte sich ein ausgeprägtes intramuskuläres Bauchwandhämatom.

Therapie und Verlauf Mittels digitaler Subtraktionsangiografie visualisiert konnte die Blutung endovaskulär durch Applikation von Mikrocoils in Kombination mit Histoacrylkleber gestillt werden. Im Verlauf konnte nach Implantation eines Vorhofohrverschlusses die orale Antikoagulation (oAK) beendet werden.

Folgerung Bei unklaren Bauchschmerzen nach einer s. c.-Applikation von NMH sollte die Differenzialdiagnose eines spritzeninduzierten Bauchwandhämatoms in Erwägung gezogen werden.

Abstract

History and admission findings An 84-year old patient with persistent atrial fibrillation and chronic renal failure received a subcutaneous injection with low molecular weight heparin (LMWH) during a hospital stay. Over the course of her hospitalization, the patient developed abdominal pain. There was a marked hematoma at the injection site. A large tumor was palpable in the right abdominal quadrant.

Examinations Due to the significant reduction in hemoglobin, we performed a CT-angiogram of the abdomen.

Diagnosis We were able to visualize an intramuscular hematoma within the rectus abdominis muscle.

Therapy and clinical course After visualization with digital subtraction angiography and application of microcoils and histoacryl-glue, we were able to stop bleeding. After implantation of left atrial appendage occluder, oral anticoagulation therapy could be stopped.

Conclusion LMWH-treated patients with nonspecific abdominal pain should be meticulously examined to exclude iatrogenic abdominal muscle hematoma.

 
  • Literatur

  • 1 Andereya S. Kalicke T. Hopf KF. et al. Serious complication after subcutaneous injection of heparin for prophylaxis of thromboembolism. Case report. Unfallchirurg 2003; 106: 182-183
  • 2 Ansell JE. Universal, class-specific and drug-specific reversal agents for the new oral anticoagulants. J Thromb Thrombolysis 2016; 41: 248-252
  • 3 Boersma LV. Schmidt B. Betts TR. et al. Implant success and safety of left atrial appendage closure with the WATCHMAN device: peri-procedural outcomes from the EWOLUTION registry. Eur Heart J 2016; 37: 2465-2474
  • 4 Gabel A. Muller S. Fatal hematoma during treatment with adjusted-dose subcutaneous heparin therapy. N Engl J Med 1999; 340: 61-62
  • 5 Heidbuchel H. Verhamme P. Alings M. et al. Updated European Heart Rhythm Association practical guide on the use of non-vitamin-K antagonist anticoagulants in patients with non-valvular atrial fibrillation: Executive summary. Eur Heart J 2016 DOI: https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehw058
  • 6 Herold J. Brucks S. Boenigk H. et al. Ultrasound guided thrombin injection of pseudoaneurysm of the radial artery after percutaneous coronary intervention. Vasa 2011; 40: 78-81
  • 7 Holmes DR. Reddy VY. Turi ZG. et al. Percutaneous closure of the left atrial appendage versus warfarin therapy for prevention of stroke in patients with atrial fibrillation: a randomised non-inferiority trial. Lancet 2009; 374: 534-542
  • 8 van Veen JJ. Maclean RM. Hampton KK. et al. Protamine reversal of low molecular weight heparin: clinically effective?. Blood Coagul Fibrinolysis 2011; 22: 565-570
  • 9 Velicki L. Cemerlic-Adic N. Bogdanovic D. et al. Rectus sheath haematoma: enoxaparin-related complication. Acta Clin Belg 2013; 68: 147-149
  • 10 Wick MC. Klocker J. Grundtman C. et al. Transcatheter embolization for the management of acute active inferior epigastric artery hemorrhages. J Endovasc Ther 2013; 20: 561-567
  • 11 Wiebe J. Franke J. Lehn K. et al. Percutaneous Left Atrial Appendage Closure With the Watchman Device: Long-Term Results Up to 5 Years. JACC Cardiovascular interventions 2015; 8: 1915-1921