Ultraschall Med 2008; 29(3): 286-288
DOI: 10.1055/s-2006-926824
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Cervical Rib - Preliminary Data on Diagnosis by Ultrasound

Halsrippe - Vorläufige Ergebnisse zur Diagnose durch UltraschallA. Blankstein1 , A. Ganel1 , L. Diamant2 , A. Chechick3
  • 1Department of Orthopedic Surgery, The Chaim Sheba Medical Center, Ramat Gan, Israel
  • 2Sprinzak Medical Center, Israel
  • 3Department of Orthopedic Surgery, Kupat-Holim Meuchedet, Tel-Aviv, Israel
Further Information

Publication History

received: 27.6.2005

accepted: 6.3.2006

Publication Date:
07 August 2006 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Ziel ist die Feststellung, ob die Sonographie bei der Diagnose einer Halsrippe einen nützlichen Beitrag liefert. Der Ultraschall wurde zur Diagnose einer Halsrippe bei fünf Patienten mit Nackenschmerzen herangezogen und mit den Ergebnissen der Röntgenuntersuchung verglichen. Material und Methoden: 34 Patienten mit HWS-Schmerzen und einem steifen Nacken wurden sonographiert. Der betroffene Bereich wurde im Längs- und Querschnitt untersucht. Beim sitzenden Patienten wurden anschließend Röntgenaufnahmen zum Vergleich und zur Bestätigung der Diagnose angefertigt. Die kontralaterale Halsseite wurde als Kontrolle benutzt. Ergebnisse: Die Sonographie erbrachte pathologische Befunde bei fünf Patienten. Ultraschall und Röntgen bestätigten die Diagnose einer Halsrippe, während ein Patient ein Lipom des Nackens aufwies. Schlussfolgerung: Die Sonographie ist eine ergänzende und leicht verfügbare Methode in der Diagnostik von Halsrippen bei Patienten mit steifem oder schmerzhaftem Nacken.

Abstract

Aim: To determine whether ultrasound is useful in detecting cervical rib. Ultrasound was used to diagnose cervical rib in five patients with neck pain and the findings were compared to those from plain radiography. Materials and Methods: Ultrasound was used in 34 patients with pain and stiffness in the neck region. The area concerned was scanned sonographically in both longitudinal and transverse planes. In the sitting position, plain radiographs were obtained after ultrasound examination for comparison and verification. The contralateral side of the neck was used as control. Results: Sonography revealed abnormalities in five patients. Sonography and X-ray confirmed the diagnosis of cervical rib in six patients, whereas one patient had a lipoma of the neck. Conclusion: Sonography is an additional and easily available diagnostic modality for the detection of cervical rib in cases of pain and stiffness in the neck region.

References

  • 1 Prepageran N, Raman R. Tracheostomy in patients with cervical rib: a note of caution.  Ear Nose Throat J. 2003;  82 626-627
  • 2 Becker M H, Lassner F, Bahm J. et al . The cervical rib. A predisposing factor for obstetric brachial plexus lesion.  J Bone Joint Surg Br. 2002;  84 740-743
  • 3 Erken E, Ozer H T, Gulek B. et al . The association between cervical rib and sacralization.  Spine. 2002;  27 1659-1664
  • 4 Bearn P, Patel J, O’Flynn W R. Cervical ribs: a cause of distal and cerebral embolism.  Postgrad Med J. 1993;  69 65-68
  • 5 Nichols A W. The thoracic outlet syndrome in athletes.  J Am Board Fam Pract. 1996;  9 346-355
  • 6 Aburohma A F, White J F. Thoracic outlet syndrome with arm ischoemia as a complication of cervical rib.  W V Med J. 1995;  91 92-94
  • 7 Sutton D. Textbook of Radiology and Imaging. Edinburgh; Churchill Livingstone 1998 11
  • 8 Resnick D. Diagnosis of bone and joint disorders. Philadelphia; WB Saunders 1995: 4301
  • 9 Ebeling P, Gilliat R, Thomas P K. A clinical and electrical study of ulnar nerve lesion in the hand.  J of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry. 1960;  23 1-9
  • 10 Gilliatt R, Le Quesne P, Logue V. et al . Wasting of the hand associated with a cervical rib band.  J of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry. 1970;  33 615-624
  • 11 Payan J. Electrophysiological localization of ulnar nerve lesion.  J of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry. 1969;  32 208-220
  • 12 An H S. Surgical approaches in surgery of the cervical spine. An HS, Simpson JM London; Martin Dunitz 1994: 41-74
  • 13 Gore D R, Sepic S B, Gardner G M. et al . Neck pain: A long term follow-up of 205 patients.  Spine. 1987;  12 1-5
  • 14 Ono K, Ebara S, Fiji T. et al . Myelopathy hand: new clinical sings of cervical cord damage.  J of Bone and Joint Surg (British Vol). 1987;  69B 215-219
  • 15 Griffith J F, Rainer T H, Ching A S. et al . Sonography compare with Radiography in revealing acute rib fracture.  AJR Am J Roentgenol. 1999;  173 1603-1609

A. Blankstein

Department of Orthopedic Surgery and Diagnostic Imaging,The Chaim Sheba Medical Center

Ramat Gan

52621 Israel

Phone: ++9 72/3/5 40 98 76

Fax: ++9 72/3/5 49 42 69

Email: blankali@zahav.net.il

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