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DOI: 10.1055/s-2007-1003161
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Minisonden-Sonographie im oberen Gastrointestinaltrakt - State of the Art 1995 und Perspektiven
Workshop zur Minisonden-Sonographie in der Gastroenterologie Münster, 28.10.1995Sonography with Miniaturised Endoscopic Ultrasound Probes in the Upper GI Tract - State of the Art 1995 and OutlookPublication History
1996
1996
Publication Date:
07 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Der endoskopische Ultraschall (EUS) ermöglicht die intraluminale Abbildung von Ösophagus, Magen, Pankreas- und Gallengangsystem, der Papilla Vateri sowie des Kolons und des Rektums. Die EUS ist eine wichtige Methode zur Diagnostik und zum Staging von Tumoren im oberen Gastrointestinaltrakt. Zur Routine-Endoskopie sind die kaliberstarken EUS-Endoskope nicht geeignet. Eine intraduktale Sonographie des Pankreas- oder Gallengangsystems ist nicht möglich. Feinkalibrige hochfrequenz Ultraschallsonden ermöglichen ein Auflösungsvermögen von weniger als 2 mm. Der vorliegende Bericht ist die Zusammenfassung eines Workshops, der am 28. Oktober 1995 in Münster stattfand, um den derzeitigen Stellenwert der Minisonden-Sonographie in der Gastroenterologie zu definieren. Dabei wurden die klinisch evidenten Anwendungen in Diagnostik, Therapieplanung sowie Therapieüberwachung vorgestellt. Darüber hinaus wurde das zukünftige Potential miniaturisierter endoskopischer Ultraschalldiagnostik unter Berucksichtigung technischer Entwicklungsmöglichkeiten formuliert.
Abstract
State of the Art 1995 and Outlook: Endoscopic ultrasound (EUS) allows for intraluminal sonographic imaging of the oesophagus, stomach, pancreatobiliary duct system, the papilla of Vater, as well as the colon and rectum. EUS has proved valuable for diagnosis and staging of tumours of the upper intestinal tract. EUS can also provide valuable additional information concerning lesions that cannot be immediately classified. As doing this involves, first, removal of the conventional endoscope and, second, insertion of the echo endoscope, EUS is not suitable for routine examinations. Therefore EUS has remained an independent endoscopic diagnostic modality. Moreover, due to their diameter conventional echoendoscopes cannot be inserted into the pancreatobiliary duct system. Fine calibre high frequency ultrasound probes promise a resolution of less than 2 mm in diameter. The following report is a summary of a one-day workshop which took place in Muenster, Germany on Oct. 28, 1995. Its goal was to define the current state of the art of miniaturised endoscopic ultrasound probes in the field of gastroenterology. During this workshop, possible clinical applications for diagnosis, therapy, as well as follow-up were described and discussed. The potential of miniaturised endoscopic ultrasound probes was explored in terms of possible future technical developments.