Ultraschall Med 1993; 14(6): 279-284
DOI: 10.1055/s-2007-1005261
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Farbkodierte Duplexsonographie von Unterschenkelarterien - Darstellbarkeit in Zuordnung zu Fontainestadien

Reliability of Colour Coded Imaging of Lower Leg Arteries in Relation to Stages of Peripheral Artery DiseaseJ. Langholz, O. Stolke, Ch. Behrendt1 , B. Blank1 , B. Feßler1 , H. Heidrich
  • Franziskus-Krankenhaus Berlin
  • 1Radiologische und Innere Abteilung (Prof. Dr. H. Heidrich)
Further Information

Publication History

1993

1993

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Abstract

We examined the accuracy of colour flow de-tection of lower limb arteries in relation to Fontaine's criteria of obstructed peripheral circulation. Assessments were con-ducted in relation to stages I and II as well as to stages III and IV and compared to the corresponding i. a.-DSA: On compar-ing the total of all ultrasound results in stages (I-IV) with those of arteriography (92 calf arteries) we found a scnsitivity between 80 and 90% and a specificity between 90 and 97%. Results did not differ from these values in the subgroups Fontaine II-IV. Especially in the stages 1II/IV in comparison to stage II we could not find any disadvantages of colour coded vessel imaging. With sufficient reliability we succeeded in demonstrating calf arteries in endangitis (Bürger's disease) and in diabetics with mediasclerosis.

Zusammenfassung

Wir untersuchten, ob die farbkodierte duplexsonographische Darstellbarkeit von Unterschenkelarterien zuverlässig möglich ist oder bei Vorliegen höhergradiger Fontainestadien unsicher wird. Bei Auswertung von 92 Unterschenkeletagen fanden wir im Vergleich mit der Arteriographie Sen-sitivitäten zwischen 80 und 90% und Spezifitäten zwischen 90 und 97% bei Zusammenfassung der Resultate aus allen Fontainestadien (I-IV). Signifikante Abweichungen von diesen Werten wurden in den Verschlußstadien II-IV nicht festgestellt. Insbesondere bei den Stadien III/IV war im Vergleich zum Stadium II eine schlechtere Erkennbarkeit der Unterschenkelarterien nicht gegeben. Wir waren bei der Endangitis obliterans diagnostisch erfolgreich, und auch bei der diabeti-schen Mediasklerose lassen sich im Stadium IV ausreichende Aussagen treffen.

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