Thorac Cardiovasc Surg 1993; 41(5): 280-283
DOI: 10.1055/s-2007-1013872
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Warm Blood Cardioplegia for Patients Undergoing Revascularization for Left Main Coronary Artery Disease

Warme Blutkardioplegie zwecks Revaskularisation bei Patienten mit Erkrankungen der linken KoronararterieE. Deviri, D. Arbell, Y. Glick, M. Deeb, U. Yizhar, G. Grunfeld, E. Milgalter, B. Drenger1 , Y. Gozal1 , D. Shimon, J. B. Borman
  • Cardiothoracic Surgery Department, Hadassah University Hospital, Jerusalem, Israel
  • 1Anesthesiology Department, Hadassah University Hospital, Jerusalem, Israel
Further Information

Publication History

1993

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Between February 1991 and June 1992, 62 patients (50 males) underwent coronary artery bypass (CAB) operation for significant left main coronary artery disease. Age varied between 47 and 81 years. 53 patients had unstable angina, 16 had recent myocardial infarction, and 16 had heart failure. 22 patients were in functional capacity class IV (Canadian Heart Association) and 2 patients were in unstable hemodynamical condition before the operation. Intraaortic balloon pump was inserted before the operation in 3 patients. Six patients had previous CAB surgery. All the patients were operated using myocardial protection with warm blood cardioplegia, given antegradely and retrogradely in 58 and only antegradely in 4 patients. Body temperature was maintained at 30 ± 1.8°C. Number of distal anastomoses averaged 4.3 ± 0.9. One patient underwent additional resection of a left atrial myxoma and another aortic valve replacement. LIMA (left internal mammary artery) was used to bypass the LAD in 58 (94 %) patients. Early mortality was 3 cases (4.8 %). Major and minor postoperative complications occurred in 17 patients. These data suggest that warm blood cardioplegia provides superior myocardial protection in patients with left main coronary artery disease.

Zusammenfassung

Es wird über 62 Koronarpatienten im Alter von 48 - 81 (im Mittel 63) Jahren berichtet, die einer Bypass-Operation unterzogen wurden. Der Herzstillstand wurde antegrad mit einer Kalium-Warmblut-Lösung eingeleitet und dann retrograd mit einer kardioplegischen Kaliumlösung aufrecht erhalten. Die Körpertemperatur betrug 26 - 33 °C (im Mittel 30 °C), die Aortenabklemmzeit 41 - 118 min (im Mittel 73 min). Durchschnittlich wurden 4,3 Bypass-Transplantate pro Patient verwendet. Von den 62 Patienten verstarben 3 (= 4,8 % Frühmortalität). Bei 5 Patienten mußte direkt postoperativ die intraaortale Ballonpumpe eingesetzt werden. An postoperativen Komplikationen traten auf: 2 × verlängerte Intubation, ein zerebrovaskulärer Insult, 2 × Nierenversagen, 2 × verlängerte Intubation, 4 × Wundheilungsstörungen am Bein und 2 × am Sternum. Es trat einmal ein perioperativer Myokardinfarkt auf. Trotz ihrer begrenzten Erfahrungen mit warmer Blutkardioplegie sind die Autoren der Meinung, daß dieses Verfahren eine geeignete Myokardprotektion für schwierige Fälle gewährleistet.

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