Thorac Cardiovasc Surg 1990; 38(4): 241-243
DOI: 10.1055/s-2007-1014025
Case Report

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

An Unusual Cause of Disabling Angina Following Aortic Valve Replacement

Ein ungewöhnlicher Fall von Angina nach AortenklappenersatzH. H. C. Cheung, T. M. Tse1 , W. H. Chow1 , C. K. Mok
  • 1The Departments of Surgery and Medicine.
  • University of Hong Kong. Grantham Hospital, Hong Kong
Further Information

Publication History

1989

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Severe ostial stenosis of the coronary arteries following aortic valve replacement is a potentially lethal complication. The usual presentations are recent onset of severe angina, ventricular arrhythmias, congestive heart failure, and sudden death. It is generally accepted to arise from injury to the coronary arteries during direct cannulation and continuous perfusion of cardioplegia under high pressure during operation. We report on a patient who developed critical left coronary ostial stenosis after aortic valve replacement. The cause for the stenosis was probably related lo the over-sizing and orientation of the prosthesis. The prosthesis was replaced and patch angioplasty of the left coronary ostia performed. The patient was well with normal coronary anatomy three years after surgery.

Zusammenfassung

Eine schwere Ostiumsienose der Koronararterien nach einem Aorlenklappenersatz ist eine mögliche tödliche Komplikation. Die üblichen Manifeslationen sind eine plölzlich auflrelende schwere Angina, ventrikuläre Arrhythmien. eine Herzinsuffizienz und plötzlicher Tod. Es ist allgeniein anerkannt, daß es durch die direkte Kanülierung und kontinuierliche Perfusion mil Kardioplegieunter hohem Druck wührend der Operation zu cincr Schädigung dcr Koronarien kommen kann. Wir berichlen über eine Arterie, die nach einem Aerlenklappenersatz. eine kritische Stenose des linken Koronararlcricnostiums enlwikkelte. Der Grund für diese Slcnose stand möglicherwcise in Zusammenhang mil einer iu großen und schlccht positionierten Prothese. Die Prothese wurde durch eine kleinere ersetzt und das linke Koronarostium durch eine Palehplastik envoitert. Drei Jahre nach der Operation ist die Patientin wohlauf, sie zeigt eine normale Koronaranalomie.

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