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DOI: 10.1055/s-2007-1015565
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Vergleich von T2-gewichteter Turbo-Spin-Echo- und ultraschneller HASTE-Sequenz in der Diagnostik von zervikalen Myelopathien und Spinalstenosen mit der statischen und kinematischen MRT der Halswirbelsäule
Comparison of T2-weighted turbo-spin echo sequence and ultra-fast HASTE sequence in the diagnosis of cervical myelopathies and spinal stenoses against static and kinematic MRT of the cervical spinePublication History
Publication Date:
20 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Beurteilung von zervikalen Myelopathien und Spinalstenosen im Vergleich von ultraschneller HASTE-Sequenz sowie T2-TSE-Sequenz. Methode: 24 Patienten mit degenerativen Halswirbelsäulenveränderungen wurden untersucht. Die Aufnahmen wurden hinsichtlich der Artefaktanfälligkeit, der Darstellung von Halswirbelkörper, Bandscheiben und degenerativen Veränderungen, dem Grad einer Spinalstenose (Stadium 0-3) sowie der Beurteilung des Zervikalmarks ausgewertet. Ergebnisse: Aufgrund von ausgeprägten Artefakten konnten nur 23 von 24 Untersuchungen mit der HASTE-Sequenz, hingegen alle Untersuchungen mit der T2-TSE-Sequenz ausgewertet werden. Eine Differenzierung von osteophytären Randanbauten von Bandscheiben und Wirbelkörpern war in der HASTE-Sequenz gegenüber der T2-TSE-Sequenz nur eingeschränkt möglich. Eine in 4 Fällen in der T2-TSE-Sequenz diagnostizierte zervikale Myelopathie wurde bei 2 Patienten in der HASTE-Sequenz erkannt. In der Bewertung der Spinalkanalstenose zeigte die HASTE-Sequenz ein geringeres Stenosestadium. Schlußfolgerung: Die T2-TSE-Sequenz ist der HASTE-Sequenz in der Beurteilung der anatomischen Strukturen, dem Grad der Spinalkanalstenose sowie einer zervikalen Myelopathie überlegen.
Summary
Purpose: The purpose of this study was to compare HASTE-sequence with T2-weighted TSE-sequence in the detection of cervical myelopathy and cervical spinal stenosis in kinematic MRI. Methods: 24 patients with degenerative disease of the cervical spine were studied. Images were evaluated according to the following criteria: artifacts, delineation of the vertebra, disks and degenerative changes, grade of spinal stenosis (grade 0-3) and evaluation of the cervical spinal cord. Results: Due to image blurring and artifacts, evaluation and delineation of the cervical spine was possible in all cases in the T2-weighted TSE-sequence, but only in 23 of 24 patients using HASTE-sequence. Differentiation between osteophytes and disks was obtained in most cases (23/24) in the T2-weighted TSE-sequence but none in the HASTE-sequence. Cervical myelopathy was observed in 4 patients in T2-weighted TSE images but only in two cases using HASTE-sequence. Compared to T2-weighted TSE-sequence spinal canal stenosis was underestimated using HASTE-sequence. Conclusion: T2-TSE-sequence is superior to HASTE-sequence in the delineation of anatomical structures of the cervical spine, the grading of cervical spinal stenosis and the evaluation of cervical myelopathy.
Schlüsselwörter:
Magnetresonanz-Tomographie - HWS - Spinalstenose - zervikale Myelopathie - Kinematische MRT
Key words:
Magnetic resonance imaging - Cervical spine - Spinal canal stenosis - Cervical myelopathy - Kinematic MRI