Thorac Cardiovasc Surg 1994; 42(2): 128-130
DOI: 10.1055/s-2007-1016472
Case Report

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Abdominal Aortic Aneurysm Repair in a Patient With Bilateral Autotransplanted Kidneys

Korrektur eines abdominalen Aortenaneurysmas bei einem Patienten mit beidseitiger NierenautotransplantationK. S. Neelakandhan, R. Muralidhar, M. Unnikrishnan, K. Ravimandalam1
  • Department of Cardiovascular and Thoracic Surgery
  • 1Department of Radiology
  • Sree Chitra Tirunal Institute for Medical Sciences and Technology, Trivandrum, Kerala, India
Further Information

Publication History

1993

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

The caso is presented of a 38-year-old male who presented with a large 10 cm × 8 cm pulsatile swelling in his abdomen. Thirteen years before, internal iliac arteries had been used to treat long sogment occlusions and diseased State of both renal arteries. At the same time both kidneys had been transplanted to the iliac fossae. Digital subtraction angiography revealed a huge abdominal aortic aneurysm. Both kidneys were fully functional.

As the renal transplants had boen done extraperitoneally an oasy transperitoneal approach was now possible. The maximum diameter of the aneurysm was 12 cm. An inclusion graft repair was carried out using a 16-mm woven Dacron graft. In the light of the favourable circumstances it was deeided not to take any special protective measures against renal ischemia apart from keeping the aortic cross-clamp time short. The patient could be discharged with patent and normally funetioning kidneys 10 days after surgery.

Zusammenfassung

Es wird über den Fall eines 38 Jahre alten Mannes berichtet, der mit einer 10×8 cm großen, pulsierenden Schwellung im Bereich des Abdomens stationär aufgenommen wurde. 13 Jahre zuvor war aufgrund beidseitiger Nierenarterienstenosen eine Autotransplantation der Nieren in die Fossae iliacae erfolgt, mit End-zu-End-Anastomosen der Niorenarterien an die Aa. iliacao interna. Mit Hilfe einer Angiographie wurde ein riesiges Aortenaneurysma diagnostiziert, beide Nieren waren voll funktionsfähig.

Bei der Operation konnte ein einfacher transperitonealer Zugang benutzt werden, da bei der Erstoperation die Nierentransplantation extraperitoneal erfolgt war. Es zeigte sich ein Aneurysma mit einem maximalen Durchmesser von 12 cm, das durch eine 16 mm Dacron-Prothese ersetzt wurde. Mit Ausnahme einer kurzen Aortenklemmzeit mußten aufgrund der besonderen Umstände keine besonderen Schutzmaßnahmen gegen eine Ischämie der Nieren ergriffen werden. Bei völlig komplikationslosem Verlauf konnte der Patient bereits am 10. postoperativen Tag entlassen werden, die Prothese zeigte sich angiographisch frei durchgängig, die Nicrenfunktion war mit Kreatininwerten von 0,8 mg% unauffällig.