Thorac Cardiovasc Surg 1994; 42(5): 259-263
DOI: 10.1055/s-2007-1016501
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Risk Factors in Coronary Artery Bypass Surgery for Patients 40 Years of Age and Younger

Risikofaktoren der Koronarchirurgie bei Patienten unter 40 JahrenG. C. M. Graziosi, D. W. Wolterbeek, A. P. Kappetein, H. A. Huysmans
  • Department of Thoracic Surgery, University Hospital Leiden, Leiden, The Netherlands
Further Information

Publication History

1994

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

In patients undergoing coronary artery bypass surgery while under 40 years of age, prevalence of risk factors for coronary artery disease and prognostic factors for mortality were assessed. Ninety-four patients of such age were operated from 1979 until 1989. Eighty-two patients were male, 12 female. Fifty-eight patients (62 %) had a history of myocardial infarction. Patients were predominantly in New York Heart Association class II or III (69 %). In this study prevalence of risk factors for coronary artery disease was different compared to studies of patients undergoing coronary artery bypass grafting over 40 years of age. Smoking (83 %), hypercholesterolaemia (79 %), and positive family history for coronary heart disease (66 %) were more prevalent in this study compared to other studies concerning patients older than 40 years of age whereas the occurrence of hypertension (25 %) and diabetes (6 %) was lower. Six patients (6%) had one-vessel disease, 15 patients (17%) had two-vessel disease and 73 patients (78%) showed triple-vessel disease. Similar studies of patients older than 40 years of age showed a lower prevalcnce of triple vessel disease than in this study.

Hospital mortality amounted to 3 patients (3%). Five-year-survival rate was 93 %. Multivariate survival analysis revealed left main stenosis and concomitant operations as significant prognostic factors of survival. Number of vessels diseased, sex, priority of operation, reoperation, or impaired left-ventricular function were not prognostic factors for mortality in this study.

Zusammenfassung

Es wird über 94 unter 40 Jahre alte - Durchschnittsalter der 82 Männer 37,2 Jahre, der 12 Frauen 32,9 Jahre - Patienten berichtet, die zwischen 1979 und 1989 operiert wurden. In 62% der Fälle war ein Myokardinfarkt vorausgegangen, in 69 % der Fälle gehörten die Patienten zur NYHA-Klasse II oder III. Im Vergleich zu älteren Patienten fanden sich in dieser jungen Altersgruppe in 83 % Raucher, in 79 % eine Hypercholesterinämie und in 66 % eine Familienanamnese mit koronarer Herzkrankheit, während Hochdruck (25 %) und Diabetes (6 %) seltener vorkamen. In 78 % hatten sie eine 3-Gefäß-Krankheit, die bei älteren Patienten seltener beobachtet wird. Die Hospitalmortalität betrug 3 %, die 5-Jahres-Überlebensquote betrug 93 %. Als prognostisch signifikante Überlebensfaktoren wurden eine Hauptstammstenose und eine andere gleichzeitig erforderliche Operation ermittelt, während die Zahl der betroffenen Koronargefäße, das Geschlecht, die Operationsdringlichkeit, Re-Operation oder beeinträchtigte linksventrikuläre Funktion keinen Einfluß auf die Mortalität zeigten.

    >