Pharmacopsychiatry 1981; 14(5): 167-171
DOI: 10.1055/s-2007-1019592
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Trazodone and Amitriptyline in Treatment of Depressed Inpatients

A Double-Blind StudyBehandlung von Depressionen mit Trazodon und AmitriptylinEine Doppelblind-StudieH. -W. Moises , S.  Kasper , H.  Beckmann
  • Psychiatric Clinic of the Central Institute of Mental Health, Mannheim, FRG
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Trazodone (TZ), a 'new generation' antidepressant and amitriptyline (AMT) were administered in a double-blind controlled study to 43 depressed inpatients. The Hamilton Depression Rating Scale (HAM-D), the AMDP-system and the Bf-s self-rating questionnaire were used for documentation of psychopathological changes and autonomic side effects. The Newcastle-Scale for definition of a neurotic and an endogenous subgroup of depression was retrospectively applied.

No significant improvement was noticed on the Bf-s self-rating questionnaire in the TZ group as compared to the AMT group (p <0.001).

The global HAM-D score decreased significantly in the TZ group (p <0.05) as well as in the AMT group (p <0.001). However, a significant group difference (p < 0.01) emerged during the trial in favour of AMT.

Core symptoms of depression were significantly improved in the AMT group but not in the TZ group: depressed mood (p < 0.001), psychic anxiety (p < 0.001) and retardation (p < 0.05). TZ was faster acting than AMT in controlling agitation. Results of this clinical study demonstrate TZ to have sedative and some anxiolytic properties but only negligible antidepressant efficacy

Zusammenfassung

43 hospitalisierte, depressive Patienten wurden im Rahmen einer Doppelblind-Studie mit den nicht-trizyklischen Antidepressiva Trazodon (TZ) oder Amitriptylin (AMT) behandelt. Zur Evaluation der Therapie wurde die Hamilton-Depressions-Skala (HAM-D), die Befindlichkeits-Skala von v. Zerssen, das AMDP-System und retrospektiv die Newcastle-Scale zur Definition neurotischer und endogener Zustandsbilder angewandt.

Die Ergebnisse dieser Untersuchung weisen nach Selbstbeurteilung der Patienten im Bf-S eine signifikante Besserung für AMT (p <0.001), nicht jedoch für TZ auf.

Der Gesamtscore der HAM-D-Skala hingegen zeigt eine signifikante Abnahme für AMT (p <0.001) und TZ (p <0.05) , jedoch einen signifikanten Gruppenunterschied zugunsten von AMT (p <0.01) im Verlauf der Studie. Folgende depressive Hauptsymptome besserten sich signifikant in der AMT-, nicht jedoch in der TZ-Gruppe: depressive Stimmung (p <0.001) , psychische Angst (p <0.001) und Hemmung (p <0.05) . TZ bewirkte jedoch schneller als AMT eine Reduktion der Erregung.

Die Ergebnisse dieser Studie lassen TZ als Pharmakon mit guten sedativen, mäßigen anxiolytischen und im Vergleich zu AMT deutlich geringeren antidepressiven Eigenschaften erscheinen.

    >