Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39: 155-159
DOI: 10.1055/s-2007-1020010
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Experience with Anatomical Correction of Transposition of the Great Arteries (TGA)

Erfahrungen mit der anatomischen Korrektur der Transposition der großen Gefäße (TGA)H. Meisner, S. Paek, W. Heimisch, R. Kunkel, H. P. Lorenz, F. Sebening
  • Department of Cardiac and Vascular Surgery, German Heart Center, Munich, Germany
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Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

During the past seven years, 102 patients with TGA have been operated on using the switch operation. Overall early mortality was 5.9%, late mortality 2.%. Sixty-three newborns had an intact septum and were corrected between the 3th and 35th day after birth, 39 had a ventricular septal defect and/or associated anomalies. All operations were carried out under ECC and deep hypothermia. Myocardial function was recorded intraoperatively by using sonomicrometry. The data demonstrate that adaptation of the left ventricle to the new load conditions should be supported by drugs providing inotropic stimulation and afterload reduction. Mean follow-up time is 32.5 months, no rhythm problems have been recorded during that period, a few children revealed trivial pulmonary or aortic valve stenosis and/ or incompetence. The switch operation permits good early results for newborns with TGA and intact septum and TGA with VSD. A decade has to pass in order to judge the long-term results.

Zusammenfassung

Seit Mai 1983 ist bei uns die anatomische Korrektur der TGA mit komplexen Anomalien die Methode der Wahl, seit Januar 1987 auch für die einfache Transposition. Bis August 1990 wurden 102 Korrckturen vorgenommen, davon 63 bei einfacher Transposition (3 gestorben), 26 bei komplexem Vitien mit VSD (1 gestorben) und 13 Patienten mit Taussig-Bing-Anomalie (1 gestorben).

Das Alter der einfachen Transpositionen variierte zwischen 3 und 35 Tagen (m = 9,4 Tage). Bei den komplexen Vitien lag die Altersspanne zwischen einem Monat und 138 Monaten (m = 20,4).

Bei alien Kranken war eine präoperative invasive Diagnostik ausgeführt worden, die Operation erfolgte mit extrakorporaler Zirkulation und in tiefer Hypothermie. 60 der 93 Patienten zoigten das Koronarmuster A1,16AB1,6AB2,5B2 und 6 hatten nur eine Koronararterie (Typ B 1). Bei den Patienten mit einfacher Transposition ist keiner später verstorben, die Kinder entwickelten sich normal. Von den Patienten mit komplexem Vitium verstarb 1 Patientin nach 226 Tagen am progredienten Herzversagen bei pulmonaler Hypertension.

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