Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39(4): 199-204
DOI: 10.1055/s-2007-1022709
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Diagnostic Value of Transesophageal Echocardiography in Cardiac Surgery

Diagnostische Wertigkeit der transösophagealen Echokardiographie bei herzchirurgischen EingriffenH. J. Deutsch, J. M. Curtius, R. Leischik, A. Borowski1 , H. Huttarsch2 , E. R. de Vivie1 , H. H. Hilger
  • Department III (Cardiology) of Internal Medicine
  • 1Department of Heart Surgery
  • 2Institute for Anesthesiology
  • University of Cologne, Germany
Further Information

Publication History

1991

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

The aim of this study was to assess the diagnostic value of intraoperative 2-D color Doppler transesophageal echocardiography (ITEE) for the surgeon and anesthesiologist in patients undergoing coronary bypass surgery or heart valve replacement. Information given by ITEE in 100 cardiac operations was documented. We judged the ITEE information, considering to what extent it was not to be obtained by other methods and to what extent it influenced the operation itself. The value was classified as dispensable (0), informative (1), valuable (2), or essential (3).

In 50 consecutive patients with heart-valve replacement (25 aortic valve prostheses, 25 mitral valve prostheses) ITEE was 38 × (0), 8 × (1), 4 × (2). In 50 consecutive patients undergoing coronary artery bypass graft surgery it was 33 × (0), 11 × (1), 4 × (2), 2 × (3). The two essentialdiagnoses referred to undetected vein graft occlusions. Information classified as valuable mainly referred to left and right ventricular function or valvular and prosthetic valve function when difficulties occurred during and after extracorporeal circulation.

In conclusion, information given by ITEE, although generally regarded as dispensable in the procedures considered, was valuable in 10% of cases and in 2% even essential.

Zusammenfassung

Bei 100 intraoperativ mittels transösophagealer Earbdopplerechokardiographie (ITEE) untersuchten Patienten wurde über den Einfluß der ITEE auf das intraoperative Vorgehen Protokoll geführt. 50 konsekutive Patienten unterzogen sich einer aortokoronaren Bypass-OP, weitere 50 konsekutive Patienten einer Klappenersatz-OP. Der Wort der ITEE wurde eingestuft nach genau definierten Kriterien der Einzigartigkeit der Information und ihres Einflusses auf das Vorgehen als entbehrlich (0), informativ (1), wertvoll (2) oder wesentlich (3).

Bei 50 Prothesenimplanlationen war die ITEE 38 × (0), 8 × (1) und 4 × (2), bei 50 Bypass-Operationen 33 × (0), 11 × (1), 4 × (2) und 2 × (3). Als wertvoll eingeordnet wurden z.B. Informationen zur Klappen-, Prothesen- und/oder Ventrikelfunktion bei Druckproblemen nach Abgehen von der Herz-Lungen-Maschine. Die beiden wesentlichen Informationen bezogen sich auf sonst unerkannt gebliebene Bypass-Verschlüsse.

Obwohl erwartungsgemäß bei koronar-chirurgischen Eingriffen und Klappenersatzoperationen - im Gegensatz zu Mitralklappenrekonstruktionen - die diagnostische Ausbeute als gering zu erachten ist, war die ITEE doch immerhin in 10% wertvoll und sogar in 2% wesentlich.

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