Geburtshilfe Frauenheilkd 1995; 55(5): 244-246
DOI: 10.1055/s-2007-1023311
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Zur operativen Behandlung des Scheidenvorfalls nach Hysterektomie

Surgical Treatment of Vaginal Prolapse Following HysterectomyA. Dellas, A. C. Almendral
  • Universitäts-Frauenklinik am Kantonsspital Basel (Medizin. Chefarzt a. i.: Prof. Dr. A. C. Almendral)
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Zwischen 1979 und 1993 wurden an der Universitäts-Frauenklinik Basel 45 Frauen wegen eines Vorfalls des Scheidenblindsackes nach Hysterektomie bzw. Prolaps des Uterus und der Scheide operiert. Die Prolapskorrektur erfolgte mit einer Vaginaefixatio sacrospinalis vaginalis, wie sie von Amreich, Sederl und Richter beschrieben wurde. Zur Fixation der Vaginalwand am Lig. sacrospinale wurde resorbierbares Nahtmaterial verwendet. Bei 43 Patientinnen war die Operation erfolgreich. In zwei Fällen trat postoperativ ein motorischer Ausfall des N. ischiadicus auf mit nach kurzer Zeit spontaner Restitutio ad integrum. Auf Grund unserer Ergebnisse empfehlen wir diese Operationstechnik als Methode der Wahl zur Behandlung des Scheidenblindsackvorfalls.

Abstract

Forty-five women were treated with a sacrospinous ligament fixation of the vaginal apex between 1979 and 1993. The patients had a complete vaginal prolapse following abdominal or vaginal hysterectomy or in three cases a combined uterine and vaginal prolapse. The sacrospinous ligament fixation was carried out as described by Amreich, Sederl and Richter. The fixation of the vagina was successfull performed in 43 women. These results were obtained using absorbable suture material. A sciatic nerve damage was observed in two patients for a short time with spontaneous recovery, coincident with suture absorption and nerve regeneration. We consider and recommend fixation of the vaginal apex to the sacrospinous ligament as the technique preferred for the operative treatment of a vaginal prolapse and for the rare cases of uterine prolapse, which cannot be corrected otherwise.

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