Laryngorhinootologie 1995; 74(7): 399-402
DOI: 10.1055/s-2007-997768
OTOLOGIE

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Stapesrevisionen: Befunde und Resultate*

Findings and Results in StapesrevisionsBarbara Peter, R. Grossenbacher
  • Klinik für Ohren-Nasen-Halsheilkunde, Hals- und Gesichtschirurgie, Kantonsspital St. Gallen/Schweiz (Chefarzt: Prof. Dr. R. Grossenbacher)
* Auszugsweise vorgetragen an der 81. Frühjahrsversammlung der Schweizerischen Gesellschaft für Oto-Rhino-Laryngologie, Hals- und Gesichtschirurgie, Juni 1994 in Vevey.
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Anhand von Befunden und Resultaten von 39 Stapesrevisionsoperationen wurde aufzuzeigen versucht, durch welche intraoperative Vorgehen die auf das Gehör bezogenen besten Resultate erreicht werden konnten. Besonders gute Prognosen hatten eine dislozierte oder zu kurze Prothese sowie eine am Processus longus incudis gelockerte Drahtöse, falls die Prothese ausgewechselt wurde. Unverändert schlecht blieb das Gehör, wenn lediglich die gelockerte Ose angezogen wurde. Ebenfalls schlechte Resultate zeigten sich bei obliterativer Otoskierose oder fixiertem Inkus. Gesamthaft wurde ein postoperativer Air bone gap bis 10 dB in 44% und bis 20dB in 77% erzielt. In 21% der Patienten blieb das Gehär unverändert und bei einem Patienten wurde ei ne postoperative Verschlechterung besonders im Hochtonbereich gefunden.

Summary

By correlating the intraoperative findings and the postoperative hearing gain it was attempted to determine the recommandable intraoperative management in stapesrevisions in order to obtain the best postoperative hearing. In a retrospective study the findings of 39 stapes revision operations were analyzed. In most of the cases hearing one year postoperatively was compared with preoperative hearing. The prognosis for good hearing was best following replacement of the prosthesis where the prosthesis was too short or dislocated, or in the presence of a loosened wire. Where treatment only entailed retightening the loosened wire at the long process of the incus, postoperative hearing did not improve. Patients with an obliterative otosclerosis or an additional fixed incus had a less favorable prognosis. Overall a postoperative air bone gap of 10 dB or below was obtained in 44% of the patients and a postoperative air bone gap of 20 dB or below in 77% of the patients. Twenty-one percent of the patients remained unchanged, and in one patient postoperative deterioration of the hearing was detected.

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