Klin Padiatr 1989; 201(4): 269-274
DOI: 10.1055/s-2008-1026714
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Maligne Hodentumoren im Kindesalter

Konzept der kooperativen Therapiestudie MAHO 88 auf der Basis von MAHO 82Treatment of malignant tumors of the testes in children and adolescentsThe cooperative study MAHO 88 of the GPOR. J. Haas1 , U.  Göbel2 , D.  Harms3 , P.  Schmidt1 , L.  Weißbach4
  • 1Kinderklinik der Universität München, Abteilung Hämatologie/Onkologie
  • 2Kinderklinik der Universität Düsseldorf, Abteilung Hämatologie/Onkologie
  • 3Institut für Pathologie der Universität Kiel
  • 4Krankenhaus am Urban, Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The German society of Pediatric Oncology (GPO) designed in 1982 a cooperative study to improve the outlook of patients with malignant testicular germ cell tumors (MAHO 82). So far the combined modality therapy was effective to increase the relapse free survival (Haas et al. 1988). From the data the MAHO 88 protocoll was outlined as follows: Yolk sac tumor: Unilateral orchiectomy; Stage I A - wait and see. Stage I B/C-IV 4 courses standard chemotherapy. If α-fetoprotein after 2 courses is still positive explorative laparatomy has to be performed. Malignant teratoma (MTI, MTU, MTT), seminoma: Unilateral orchiectomy. Stage I: 4 courses standard chemotherapy. Stage II-IV: 2 courses standard chemotherapy, explorative laparatomy.

During explorative laparatomy 3 different approaches are recommended: Modified lymphadenectomy, radical lymphadenectomy or removal of "bulky disease". In case of presence of vital tumor cells patients with teratoma recieve "salvage therapy", patients with seminoma receive instead x-irradation. If only differentiated teratoma cells are found in addition 2 courses of standard chemotherapy are administered. Standard chemotherapy consists of Vinblastine, Bleomycine and Cis-platinum, salvage therapy of VP 16, Ifosfamide and Cis-platinum.

Zusammenfassung

Die kooperative Studie der Gesellschaft für pädiatrische Onkologie ,,maligne Hodentumoren im Kindesalter" (MAHO 82) zur Behandlung testikulärer maligner Keimzelltumoren wurde in den Jahren 1982 bis 1988 durchgeführt. Die Therapie gestaltete sich Alters-, Stadien- und Histologie-gerecht (Haas et al. 1988). Die positiven Ergebnisse führen zur Fortschreibung der Studie (MAHO 88). Das MAHO 88 Protokoll empfiehlt für Dottersacktumoren: Einseitige Orchiektomie. Stadium I A: Kontrolle; Stadium I B/C-IV: 4 Kurse Standardchemotherapie. Falls α-Fetoprotein nach 2 Kursen Chemotherapie positiv: Explorative Laparotomie. Maligne Teratome (MTI, MTU, MTT) und Seminome: Einseitige Orchiektomie. Stadium I: 4 Kurse Standardchemotherapie. Stadium II-IV: 2 Kurse Standardchemotherapie, explorative Laparotomie.

Die explorative Laparotomie beinhaltet 3 verschiedene Versionen: Die modifizierte Lymphadenektomie, die radikale Lymphadenektomie oder die Entfernung einer retroperitonealen Tumormasse. Falls im Exzidat noch vitale Tumorzellen gefunden werden, erhalten Patienten mit malignem Teratom eine alternative Therapie. Patienten mit Seminom erhalten an Stelle dessen Bestrahlung. Wenn lediglich differenzierte Teratomzellen gefunden werden, erhalten die Patienten 2 weitere Kurse der Standardchemotherapie. Die Standardchemotherapie besteht aus Vinblastin, Bleomycin und Cis-Platin, die alternative Therapie aus VP-16, Ifosfamid und Cis-Platin.

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