Geburtshilfe Frauenheilkd 2008; 68(8): 785-788
DOI: 10.1055/s-2008-1038855
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Können wir mehr, als wir wissen? – Die molekulare Therapie des Mammakarzinoms: Was leistet die Translationale Forschung in Deutschland?

Conference on Molecular Basics and Therapeutic Implications in Breast Cancer (COMBATing Breast Cancer, 21./22.11.2008, Frankfurt)More Power than Knowledge? – The Molecular Therapy of Breast Cancer: Prospects of Translational Medicine in GermanyA. Rody1 , N. Harbeck2 , M. Kaufmann1
  • 1Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, J. W. Goethe-Universität, Frankfurt
  • 2Frauenklinik der Technischen Universität München, München
Further Information

Publication History

eingereicht 3.7.2008

akzeptiert 3.7.2008

Publication Date:
29 August 2008 (online)

Zusammenfassung

In den nächsten Jahren werden beim Mammakarzinom zahlreiche molekulare Substanzen im Rahmen klinischer Studien erprobt werden. Dies gibt Hoffnung auf neue Therapieansätze. Allerdings birgt diese Entwicklung auch Gefahren, die in engem Zusammenhang mit den pathophysiologischen Grundlagen und dem teilweise noch lückenhaften Verständnis hinsichtlich der Wirksamkeit solcher Substanzen stehen. Durch die derzeit noch unzureichende tumorbiologische (molekulare) Klassifikation des Mammakarzinoms, unpräzise Definition des Therapietargets und teilweise fehlende translationale Subprotokollen innerhalb entsprechender klinischer Studien laufen wir Gefahr, zahlreiche, wahrscheinlich effektive Substanzen als unwirksam zu deklarieren, weil sie am falschen oder unzureichend selektionierten Patientenkollektiv evaluiert wurden. Daher ist in Zukunft der enge Schulterschluss von Grundlagenforschung, molekularer Diagnostik und klinischer Anwendung unverzichtbar. Darüber hinaus ist die Auseinandersetzung mit den molekularen Zusammenhängen dieser neuen Therapieansätze Grundlage für den erfolgreichen Einsatz zielgerichteter Substanzen in der Klinik. Dies erscheint umso wichtiger, da sich Therapiedauer (hin zu einer langfristigen Therapie) und Nebenwirkungsspektrum verändern werden. Daher sind regelmäßige Fortbildungsveranstaltungen, die die molekularen Grundlagen des Mammakarzinoms zum Inhalt haben, jetzt und in Zukunft unabdingbar, um den engen Dialog zwischen translationaler Forschung und klinischer Patientenversorgung zu gewährleisten.

Abstract

In breast cancer, numerous molecular therapeutic compounds will be investigated in clinical trials in the near future. This development is promising but carries potential dangers, which are closely linked to our incomplete knowledge of the pathophysiology of breast cancer and fragmentary understanding of the activity of those drugs. The inadequate tumour-biological (molecular) classification of breast cancer, the broad definition of treatment targets and the lack of translational subprotocols within clinical trials is dangerous, since several potentially highly effective targeted drugs may be falsely considered to be ineffective, even though they may be highly effective in appropriately selected patient cohorts. For this reason, it is mandatory in future to create an alliance between basic science, molecular diagnostics, and clinical practice. Moreover, for the successful application of targeted drugs it is crucial to understand the molecular interactions of such compounds. This is of particular importance because treatment durations (including long durations of treatment) and the spectra of side effects can be expected to change substantially. Thus, continuous education about the molecular basics of breast cancer is indispensable – at present and in future – to create a close dialogue between translational research and clinical practice.

Literatur

  • 1 Russo I H, Russo J. Role of hormones in mammary cancer initiation and progression.  J Mammary Gland Biol Neoplasia. 1998;  3 49-61
  • 2 Boecker W, Moll R, Poremba C, Holland R, Van Diest P J, Dervan P, Bürger H, Wai D, Ina Diallo R, Brandt B, Herbst H, Schmidt A, Lerch M M, Buchwallow I B. Common adult stem cells in the human breast give rise to glandular and myoepithelial cell lineages: a new cell biological concept.  Lab Invest. 2002;  82 737-746
  • 3 Rakha E A, Putti T C, Abd El-Rehim D M, Paish C, Green A R, Powe D G, Lee A H, Robertson J F, Ellis I O. Morphological and immunophenotypic analysis of breast carcinomas with basal and myoepithelial differentiation.  J Pathol. 2006;  208 495-506
  • 4 Dontu G, El-Ashry D, Wicha M S. Breast cancer, stem/progenitor cells and the estrogen receptor.  Trends Endocrinol Metab. 2004;  15 193-197
  • 5 Kalirai H, Clarke R B. Human breast epithelial stem cells and their regulation.  J Pathol. 2006;  208 7-16
  • 6 Pardal R, Clarke M F, Morrison S J. Applying the principles of stem-cell biology to cancer.  Nat Rev Cancer. 2003;  3 895-902
  • 7 Rody A, Karn T, Solbach C, Gaetje R, Diallo R, Gehrmann M, von Minckwitz G, Loibl S, Holtrich U, Kaufmann M. Breast cancers with stem cell-like features delineate endocrine responsiveness.  J Clin Oncol. 2007;  Vol 25, No. 18S (June 20 Supplement) 10517
  • 8 Sleeman J P, Cremers N. New concepts in breast cancer metastasis: tumor initiating cells and the microenvironment.  Clin Exp Metastasis. 2007;  24 707-715
  • 9 Janni W, Wiedswang G, Fehm T, Jueckstock J, Borgen E, Rack B, Braun S, Sommer H, Solomayer E, Pantel K, Nesland J M, Genss E, Friese K, Naume B. Persistence of disseminated tumor cells (DTC) in bone marrow (BM) during follow-up predicts increased risk for relapse – up-date of the pooled European data. SABCS 2006 abstr. 18
  • 10 Pantel K, Brakenhoff R H, Brandt B. Detection, clinical relevance and specific biological properties of disseminating tumour cells.  Nat Rev Cancer. 2008;  8 329-340
  • 11 Gruvberger S, Ringnér M, Chen Y, Panavally S, Saal L H, Borg A, Fernö M, Peterson C, Meltzer P S. Estrogen receptor status in breast cancer is associated with remarkably distinct gene expression patterns.  Cancer Res. 2001;  61 5979-5984
  • 12 Ein-Dor L, Kela I, Getz G, Givol D, Domany E. Outcome signature genes in breast cancer: is there a unique set?.  Bioinformatics. 2005;  21 171-178
  • 13 Annecke K, Schmitt M, Euler U, Zerm M, Paepke D, Paepke S, von Minckwitz G, Thomssen C, Harbeck N. uPA and PAI‐1 in breast cancer: review of their clinical utility and current validation in the prospective NNBC‐3 trial.  Adv Clin Chem. 2008;  45 31-45
  • 14 Henriksen K L, Sonne-Hansen K, Kirkegaard T, Frogne T, Lykkesfeldt A E. Development of new predictive markers for endocrine therapy and resistance in breast cancer.  Acta Oncol. 2008;  47 795-801
  • 15 Arpino G, Wiechmann L, Osborne C K, Schiff R. Crosstalk between the estrogen receptor and the HER tyrosine kinase receptor family: molecular mechanism and clinical implications for endocrine therapy resistance.  Endocr Rev. 2008;  29 217-233
  • 16 Hsieh A C, Moasser M M. Targeting HER proteins in cancer therapy and the role of the non-target HER3.  Br J Cancer. 2007;  97 453-457
  • 17 Fox S B, Generali D G, Harris A L. Breast tumour angiogenesis.  Breast Cancer Res. 2007;  9 216
  • 18 Bergmann L, Hirschfeld S, Morris C, Palmeri S, Stone A. Progression-free survival as an end-point in clinical trials of biotherapeutic agents.  EJC. 2007;  Suppl. 5 23-28

PD Dr. med. Achim Rody

Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe
J. W. Goethe-Universität

Theodor-Stern-Kai 7

60590 Frankfurt

Email: achim.rody@em.uni-frankfurt.de

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